Nieuws

Supermarkt moet initiatief nemen voor duurzaam consumeren

18 oktober 2018

18 oktober 2018
Consumenten willen dat supermarkten hen beter informeren over de duurzaamheid van hun producten en dat ze hun aanbod duurzamer maken. Maar niet iedereen is bereid om meer te betalen voor producten die minder goed zijn voor het milieu. Dat blijkt uit onze enquête.

Eind september hebben we een korte enquête gehouden bij 1 144 leden van ons consumentenpanel. We legden hen drie vragen voor over duurzaam consumeren en de rol van de supermarkt daarin. Deze enquête kadert in het project "Ik ben meer dan mijn kassaticket", in samenwerking met Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV Vrouwen met Vaart, Femma, Gezinsbond, Landelijke Gilden en de blog "Maison Slash".

Naar "Nutri-Score" voor milieu?

Op de vraag of supermarkten hun klanten moeten informeren over de ecologische voetafdruk van hun producten, is er behoorlijk wat eensgezindheid. Maar liefst 7 op de 10 respondenten antwoorden "veeleer akkoord" of "helemaal akkoord" op deze vraag. 

"Het is bemoedigend om te zien dat consumenten die informatie willen om hun keuzes mee te sturen", zegt Ivo Mechels, CEO van Test Aankoop. "Rond gezondheid heb je nu de Nutri-Score. Zoiets moet ook mogelijk zijn voor de ecologische impact".

Extra betalen? Liever niet

Een tweede vraag die we aan ons panel stelden, was of ze bereid waren meer te betalen voor producten die niet duurzaam zijn en een grote ecologische voetafdruk hebben. Hier lijkt het enthousiasme minder groot: 38 % zou er wellicht toe bereid zijn, maar 44 % wijst zo'n taks resoluut van de hand. 

"Om een correcte prijs te krijgen, zouden we eigenlijk de prijs van de milieuvervuiling die ermee gepaard gaat erbij moeten optellen", geeft Jelle Goossens van Rikolto aan. “Op die manier zouden we duurzamer consumeren een duwtje in de rug kunnen geven”.

Goossens beklemtoont dat duurzame producten niet noodzakelijk duurder zijn. "Als je erin slaagt om ze uit het nichesegment te halen, moeten ze niet per se duur zijn. Met hun schaal en efficiënte logistiek kunnen supermarkten daarbij een bondgenoot zijn."

"Meer inspanningen nodig"

Of het aanbod van de supermarkten op dit moment al duurzaam genoeg is? Nee, daarvan is de Belgische consument niet overtuigd. Slechts 24 % vindt dat er hiervoor al geloofwaardige inspanningen worden geleverd, 39 % geeft aan dat het voor hen wat meer mag zijn. 

Jelle Goossens nuanceert dit. "De ervaring van Ik ben meer dan mijn kassaticket leert ons dat supermarkten soms al meer bezig zijn met duurzaamheid dan hun klanten beseffen. Wellicht ligt het ook deels aan de communicatie hierover, die nog beter kan."

Meer over "Ik ben meer dan mijn kassaticket"