Je rechten in de supermarkt

Je kent dat wel: een prijs die niet klopt, een product in reclame dat niet meer te krijgen is, een val in de winkel ... Welke zijn je rechten?
Een prijs die niet klopt, een product in reclame dat niet meer te krijgen is, een val in de winkel ... Je kent het wel.
Maar wat zijn je rechten in de supermarkt? Of je nu naar de supermarkt gaat, naar een speciaalzaak of naar je buurtwinkel, we willen het hier hebben over enkele typische problemen bij kleine aankopen voor het dagelijkse leven. Want hoe klein ook, ze kunnen soms tot grote ergernis leiden.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze supermarktmodule.
Moet de prijs niet op elk bakje aardbeien apart vermeld staan?
Neen, hij mag ook in de onmiddellijke nabijheid worden aangeduid wanneer er geen onzekerheid kan bestaan over het product waarop de prijs betrekking heeft. Als de bakjes aardbeien dus gegroepeerd staan en daar een bordje bij hangt met de prijs per bakje, is er geen enkel probleem. De prijs moet schriftelijk worden aangeduid, op een leesbare, zichtbare en ondubbelzinnige manier. Bij de meeste producten moet de eenheidsprijs worden vermeld.
Wat als de yoghurt aan de kassa duurder is dan de prijs die aan het rek uithangt?
Dan mag je eisen dat men je de yoghurt verkoopt tegen de prijs die in het rek aangegeven stond. Idem dito als in het rek voor een en hetzelfde product verschillende prijzen vermeld staan: dan geldt voor je de laagste prijs. Behalve in de volgende twee gevallen:
- als er overduidelijk sprake is van een vergissing: bij een fles champagne van € 30 staat bijvoorbeeld een prijs van
€ 3. - als de winkel zou verkopen met verlies. Dat is wettelijk verboden, en daarom kun je dat niet eisen. Vraag in dat geval wel dat men je daar het bewijs van levert.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Kan ik het prijsverschil opeisen als ik een bak bier heb gekocht maar enkele dagen later besef dat ik bij de concurrentie veel goedkoper af zou zijn geweest?
Velen menen dat ze in een dergelijk geval bij de oorspronkelijke verkoper recht hebben op een prijsvermindering of zelfs dat ze mogen eisen dat de aankoop wordt tenietgedaan. Maar niets is minder waar. Een verkoper mag de prijs waartegen hij zijn goederen aanbiedt, behoudens voor uitzonderlijke producten zoals geneesmiddelen, nu eenmaal volledig vrij bepalen. En wie iets koopt, verklaart zich akkoord met de prijs en moet zich daar dan ook aan houden. Eerst prijzen vergelijken dus en dan pas kopen ...
Maar dat betekent niet dat je nooit ofte nimmer verhaal hebt als je een prijs hebt betaald die naderhand buitensporig blijkt te zijn. Wettelijk moet een prijs immers een "normale" prijs zijn, d.w.z. hij mag niet abnormaal hoog zijn. Wat daaronder precies wordt verstaan, wordt evenwel uitdrukkelijk overgelaten aan de rechter. Die dient zich daarover uit te spreken, rekening houdend met o.m. de toestand van de markt, de uitbatingskosten van de verkoper en de gerealiseerde winst.
Rechtspraak hieromtrent is erg schaars. Weet alvast dat het zeker niet volstaat dat het product gewoon duurder was, het moet gaan om een echt overdreven prijs, een veelvoud van een andere prijs. Goed om te weten: bepaalde winkels pakken ermee uit dat wie binnen een bepaalde tijdsspanne kan bewijzen dat hij hetzelfde product bij de concurrentie goedkoper had kunnen kopen, het prijsverschil terugbetaald krijgt. Maar als die verkooppraktijk niet openbaar werd bekendgemaakt, kun je dus niet makkelijk iets eisen.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Wat als ik thuis, na een aankoop, een fout merk op het kasticket?
In dat geval staat je in de regel vrij zwak. Want stel je bv. vast dat een doos waspoeder je tweemaal werd aangerekend, dan is het naderhand erg moeilijk om te bewijzen dat je slechts één doos mee naar huis nam …
Eigenlijk controleer je het kasticket dus het best onmiddellijk, nog in de winkel, op anomalieën zodat je die ook onmiddellijk kunt laten rechtzetten.
Toch kan het de moeite lonen om het probleem nog te melden zelfs al heb je het pas later opgemerkt. Het is immers niet uitgesloten dat enige goodwill wordt betoond.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Heeft een supermarkt het recht om mijn kortingsbonnen te weigeren?
Voor zover je daadwerkelijk het product koopt waarvoor de kortingsbon is bedoeld en je zich aan de opgesomde voorwaarden houdt (het juiste verkooppunt, binnen de geldigheidsperiode …), is een verkoper verplicht om de bon te aanvaarden.
Wie de bon uitgaf (de winkel zelf, de fabrikant, de leverancier …), doet er niet toe.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Mag ik ervan uitgaan dat de prijs uit een reclamefolder bindend is?
Stel, je ziet in een reclamefolder van een supermarkt een heel voordelige prijs staan voor een specifiek fototoestel dat je interesseert, maar in de winkel meldt men je dat er een vergissing in het spel is en dat een ander type in het blaadje had moeten worden opgenomen.
Dan moet je dat niet zomaar aanvaarden. Als de reclame duidelijk vermeldt om welk product het gaat, de prijs erbij staat, en nog méér als er ook nog een datum is tot wanneer het aanbod geldig blijft, kan dat wel degelijk worden beschouwd als een bindend aanbod. Dan is de verkoper verplicht om het tegen die prijs aan jou te verkopen.
Ik liet er geen gras over groeien toen ik een interessant netbook zag in een reclamefolder, en toch was hij al uitverkocht …
Gaat het om reclame die buiten de winkel zelf werd gevoerd, bv. in een huis-aan- huisfolder? En gaat het om een product van meer dan € 25? Dan is de verkoper in principe verplicht om je een bon te geven die recht geeft op de aankoop van dat goed tegen dezelfde voorwaarden en binnen een redelijke termijn.
Maar er zijn uitzonderingen! Je kunt dat niet eisen als de verkoper:
- niet meer onder dezelfde voorwaarden een nieuwe voorraad van de betrokken goederen kan aanleggen; of
- de betrokken goederen na uitputting van de voorraad niet langer te koop wenst aan te bieden en dat ook duidelijk heeft gemaakt in de reclame; of
- het aantal voorradige goederen voor elk van de verkoopinrichtingen waarvoor de reclame werd gemaakt, in de desbetreffende reclame heeft vermeld.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Waarom weigert men dat ik met stukken van 1 en 2 eurocent betaal? Geld is toch geld …
Niet iedere verkoper zie je graag komen met muntstukken van 1 of 2 eurocent, zeker niet als je een groot bedrag moet betalen. Wettelijk is trouwens bepaald dat een handelaar mag weigeren dat je met meer dan 50 muntstukken tegelijk betaalt. Een tip: als je de muntjes vooraf sorteert en ze aanbiedt in een gestandaardiseerde muntenhouder, waardoor de verkoper zich heel wat telwerk kan besparen, zal je betaling wellicht minder weerstand ondervinden.Mag een handelaar het te betalen bedrag afronden?
Wanneer je in de winkel staat en cash geld bovenhaalt om te betalen, zul je merken dat de handelaar het eindbedrag afrondt naar het dichtste veelvoud van 5 cent. Daar is hij wettelijk toe verplicht. Dat zal nu eens in je voordeel uitvallen, dan weer in je nadeel.
Hij zal dus als volgt afronden:
- naar boven wanneer de eindafrekening een bedrag is dat eindigt op 3, 4, 8 of 9 cent;
- naar onderen wanneer de eindafrekening een bedrag is dat eindigt op 1, 2, 6 of 7 cent.
Waarom mag ik een bosje radijsjes niet met een biljet van € 200 betalen?
Voor bankbiljetten van bv. € 200 of € 500 mag de verkoper oordelen dat er geen evenredigheid is wanneer het te betalen bedrag minder dan 50 % is van de waarde van het gebruikte biljet. Want die verkoper zal onevenredig veel wisselgeld moeten teruggeven. Dat geldt echter zeker niet voor briefjes van € 20 of € 50, die heel courant zijn. Op die briefjes wordt de verkoper dus verondersteld altijd te kunnen teruggeven, zelfs al heb je slechts iets met een heel kleine waarde gekocht.
Als de verkoper vreest dat het biljet dat je aanbiedt vals zou kunnen zijn, mag hij het uiteraard ook weigeren. Een verkoper mag verder ook om veiligheidsredenen, bv. na een inbraakgolf bij handelaars in de buurt, beslissen dat hij tijdelijk en uitzonderlijk bepaalde biljetten niet zal aanvaarden.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Waarom mag ik niet overal betalen met elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeaucheques?
Het staat de handelaar vrij om elektronische maaltijdcheques en andere cheques niet te aanvaarden. In de meeste handelszaken staat duidelijk vermeld welke andere betaalmiddelen dan cash je kunt gebruiken.
Vergeet ook niet dat als de cheques al worden aanvaard, je er sowieso niet het hele gamma van producten mee kunt kopen. De verkoper moet de wettelijke regels respecteren. Zo mag hij elektronische maaltijdcheques alleen voor voedingsmiddelen en ecocheques alleen voor bepaalde ecologische producten aanvaarden.
Mag ik overal met een betaalkaart betalen?
Vanaf 1/7/2022 geldt voor alle handelaars de verplichting om de betaalmogelijkheden voor hun klanten niet te beperken tot cash maar om ook een elektronisch betaalmiddel aan te bieden.
Je moet als consument dus altijd een alternatief hebben voor contant betalen. Maar dat wil niet zeggen dat een handelaar àlle elektronische betaalmiddelen moet aanvaarden. Al hebben handelaars er zelf natuurlijk baat bij om de klanten de mogelijkheid te bieden om hun aankopen te vereffenen met een elektronisch betaalmiddel dat algemeen wordt aanvaard en gebruikt.
Mag een handelaar een elektronische betaling afronden?
Bij een betaling in cash is een handelaar verplicht om het bedrag af te ronden. Bij elektronische betalingen daarentegen mag de handelaar kiezen of hij afrondt of niet. Maar als hij in dat geval wil afronden, moet hij dat in zijn winkel duidelijk aangeven vóór de klanten betalen. Anders riskeert hij een boete in geval van controle door de Economische Inspectie.
Waar vind ik de goedkoopste supermarkt in mijn buurt?
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Is het interessant om in te gaan op de mogelijkheid van krediet via de klantenkaart van de supermarkt?
De klantenkaarten van supermarktketens zijn meestal gewoon getrouwheidskaarten. Je krijgt bv. punten per aankoopschijf van € 2. Zodra je een bepaalde grens bereikt (bv. 500 punten), heb je recht op een tegoedbon van pakweg € 5, die jedan tijdens de beperkte geldigheidsduur moet gebruiken. Dankzij partnerships met bepaalde bedrijven bieden sommige getrouwheidskaarten extra voordelen aan. Denk maar aan een korting voor een dagje in het pretpark.
Maar steeds meer winkels, ook supermarkten, bieden hun klanten onder de noemer van "bijkomende dienst"een kredietopening aan, gelinkt aan de klantenkaart. De voordelen variëren naargelang van de winkelketen: extra getrouwheidspunten, een verzekering van de aankopen, exclusieve aanbiedingen voor kaarthouders, gebruik van de kaart in het Visa- of MasterCardnetwerk, geldafhaling, geldstorting op de bankrekening van de klant enz.
Maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Want een kredietopening is een krediet en de intrestvoet voor dat soort van krediet is doorgaans erg hoog: tot 14,5 %! Bovendien mag je niet over de overeengekomen limiet heen gaan, anders wordt dat zwaar aangerekend. Maar als je bedenkt dat je in de supermarkt vooral levensnoodzakelijke producten koopt, komt het er met een kredietopening dus op neer dat je die goederen op krediet koopt, tegen een erg hoge intrestvoet! Wij raden dit ten zeerste af.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Moet ik de schade uit eigen zak betalen als mijn dochtertje in de winkel struikelt en in haar val een stapel wijnglazen meesleurt?
Dat kan hij alleen als het gebeurde je fout is. Volgens de rechtspraak begaat je een fout als je je niet gedraagt zoals een normaal, zorgvuldig persoon die zich in dezelfde situatie zou gedragen. Maar ook de winkel zelf kan een fout hebben begaan en voor het voorval aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld door breekbare voorwerpen op een plaats te zetten waar ze makkelijk kunnen worden omgestoten, door de rekken onvoldoende stevig te maken enz. Beide partijen kunnen ook elk voor een deel aansprakelijk zijn uiteraard.
Kortom, het is een feitenkwestie, er moet met alles rekening worden gehouden. Je zoekt daarom beter naar een minnelijke oplossing. En als de verkoper niet akkoord gaat, moet hij je maar voor de rechter dagen. Als je een gezinsverzekering hebt, breng je de verzekeraar beter van de schade op de hoogte want dat is het soort van voorval waarvoor dat contract dient.Wat kan ik eisen als ik in de groentenafdeling op een rondslingerend blad sla ben uitgegleden en mijn pols heb gebroken?
Kun je eisen dat je medische kosten worden vergoed? Eerst en vooral zul je moeten aantonen dat de supermarkt een fout had begaan (bv. gladde plekken waar die niet thuishoren). Heel wat rechters oordelen echter dat fruit- en groentenafval normaal is in de fruit- en groentenafdeling maar niet elders in de winkel. Ging het om een val in een ruimte die normaliter niet toegankelijk is voor klanten, zoals een magazijn, dan is de verkoper niet verantwoordelijk.
Wat moet je doen als je het slachtoffer bent van een ongeval in de supermarkt?
- Stel samen met de verantwoordelijke – in tweevoud - een verklaring op met een beschrijving van de omstandigheden, de schade en de plaats van het ongeval. Een foto is mooi meegenomen.
- Daarna kan de zaak worden geregeld door de verzekeraar van de supermarkt. Let wel: het is niet omdat de verkoper verzekerd is dat die verzekeraar ook automatisch het schadegeval zal willen dekken.
- Is er geen verantwoordelijke aanwezig of weigert hij zijn medewerking, noteer dan de namen en gegevens van mensen die willen getuigen. Bel ook de politie, zeker wanneer je gewond bent. Stuur nadien een aangetekende brief naar de winkel waar het ongeval zich hee_ voorgedaan. Wijs daarin expliciet op de aansprakelijkheid van de verkoper en stel hem in gebreke voor je schade.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Wat als ik op de parking van de supermarkt met een andere auto bots?
Eigenlijk is zo'n parking een privéterrein, anders gezegd de normale verkeersregels gelden daar strikt genomen niet. Een handelszaak kan wel eigen verkeersborden of aanwijzingen plaatsen. Je wordt verondersteld die na te leven.
Alleen als je kunt aantonen dat iemand anders een fout heeft begaan, zul je recht hebben op schadevergoeding. In de praktijk is dat lang niet gemakkelijk.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Ben ik verplicht om mijn tas te openen aan de kassa?
In een winkel mag men je vragen om je tas spontaan of na uitdrukkelijk verzoek te openen, maar men kan er je niet toe verplichten. Winkelbedienden noch een veiligheidsbewaker mogen je tas doorzoeken of je fouilleren.
Ze mogen je ook niet beletten om de zaak te verlaten tenzij ze je na diefstal op heterdaad hebben betrapt.
Wel mogen ze er altijd de politie bij roepen.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Mag ik de trui die ik voor mijn zoon heb gekocht, nog omruilen of mijn geld terugvragen?
Neen, in principe niet. In een supermarkt of andere winkel heb je geen wettelijke bedenktijd. En al evenmin wanneer je iets op de markt koopt. Zodra je iets hebt gekocht of besteld, kun je in principe dus niet meer terugkomen op die beslissing.
De idee is dat wanneer een consument zelf het initiatief neemt en hij het product zelf gaat bekijken – zoals dat het geval is bij een aankoop in een supermarkt – hij geen recht zal hebben om zich te bedenken. Koop daarom nooit iets alvorens heel zeker te zijn.
Maar in de praktijk bieden heel wat supermarkten, grote kledingketens en dergelijke wel de mogelijkheid om de aangekochte stuks terug te brengen of om te ruilen. Dat is ook een vorm van (niet-verplichte) bedenktijd. Indien je dus spijt hebt van een aankoop, lees er dan de terugnamepolitiek van de winkel op na en laat die toepassen.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.
Zoals zo vaak is er een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Al moet worden gezegd dat supermarkten zich vaak soepel opstellen. Maar veel hangt af van de goodwill van de verantwoordelijke.
Nemen we bv. de supermarkt die weigert om je het product te verkopen tegen de lage prijs die per vergissing werd aangekondigd hoewel je daar strikt genomen recht op hebt. Dan is het aan je om uit te maken of je er een zaak van wenst te maken.
Een aangetekende brief schrijven naar de klantendienst kun je altijd proberen.
Haalt dat niks uit dan kun je ook de zogenaamde Consumentenombudsdienst inschakelen. Je kunt er terecht voor informatie of voor een aanvraag voor een buitengerechtelijke regeling van het geschil. Je kun je klacht online indienen of per brief, e-mail of fax, je kunt hem zelfs ter plaatse gaan afgeven. De procedure is gratis. Een klacht die ontvankelijk is, moet in principe binnen 90 dagen worden behandeld. Op het einde van de procedure stelt de Consumentenombudsdienst een oplossing voor om de zaak in der minne te regelen. Dat voorstel is niet dwingend, het staat elke partij dus vrij om de voorgestelde oplossing te aanvaarden of niet. Als die bemiddeling mislukt, kan de ombudsdienst wanneer hij dat opportuun vindt, een aanbeveling formuleren aan het adres van de handelaar.
Haalt de tussenkomst van de Consumentenombudsdienst niks uit dan zijn verdere stappen niet zo evident en vaak zal het sop de kool niet waard zijn, tenzij zich een ongeval heeft voorgedaan. Want als je een rechtszaak wilt beginnen, zou u, om bij ons voorbeeld te blijven, eerst al een bewijs moeten hebben van de aangekondigde prijs en de weigering van de handelaar om tegen die prijs te verkopen (zoals een vaststelling door een gerechtsdeurwaarder).
Vervolgens zou jeeen advocaat in de arm moeten nemen, met alle kosten van dien.
Weet dat je bij de schending van handelspraktijken ook altijd een klacht kunt indienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie. Die instantie kan dan de inbreuk vaststellen en vervolgens ofwel een minnelijke schikking uitwerken met de supermarkt ofwel een pv opstellen en dat aan het parket bezorgen, waardoor een strafrechtelijke vervolging niet uitgesloten is.
Zelf heb je daar weliswaar geen voordeel bij. Maar alleen al met zo'n klacht dreigen kan soms volstaan en kan de supermarkt van koers doen veranderen. Of je kunt zo misschien beletten dat andere consumenten na je hetzelfde meemaken.
Goedkoopste supermarkt in de buurt
Ben je op zoek naar de goedkoopste supermarkt in de buurt naargelang de soort producten je koopt? Gebruik dan onze module supermarkten.