Persbericht

Test Aankoop staat consument bij tijdens de soldenperiode

06 januari 2022

De solden zijn begonnen en zowel in de winkels als online wordt met kortingen gegooid. Daarom stelt Test Aankoop zijn tool www.testaankoop.be/ratemydeal opnieuw ter beschikking van de consument om goede en slechte deals van elkaar te onderscheiden.  In het kader van van Black Friday bracht de tool aan het licht dat slechts iets minder dan 30% van de promoties echt interessant bleken. De consumentenorganisatie wil van de wintersolden gebruikmaken om te herinneren dat de consumentenrechten, zoals de wettelijke garantie, ook tijdens deze koopjesperiode dienen te worden gerespecteerd.

Een goede of slechte deal?

Om de consument te helpen om Black Friday-promoties beter te kunnen inschatten, analyseerde Test Aankoop honderden aanbiedingen voor 1 945 producten die op 67 online verkoopsites werden verkocht, in 16 verschillende categorieën gaande van smartphones over televisies tot microgolfovens. De aanbiedingen worden vervolgens opgedeeld in twee categorieën: goede en slechte aanbiedingen op basis van twee criteria: prijs en kwaliteit.  Als de geadverteerde prijs lager is dan of vergelijkbaar is met de laagste prijs die door Test Aankoop is gevonden (maximaal 10% hoger), wordt het een "goede deal" genoemd, maar alleen als het product in kwestie een score van ten minste 60-65% heeft behaald voor kwaliteit in de koopwijzers van de organisatie.  Een slechte deal is een product waarvan de geadverteerde prijs ten minste 10% hoger is dan de laagste prijs die in de door Test Aankoop gecontroleerde webwinkels in de afgelopen 12 maanden is gevonden of waarvan de kwaliteit ondermaats is.  “Wij zullen de promoties die worden toegepast gedurende de hele soldenperiode blijven analyseren zodat we de consument kunnen helpen goede aanbiedingen te vinden, maar ook om valse promoties, die sommige verkopers aanprijzen, aan de kaak te stellen”, aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

Rechten dienen ook tijdens de solden te worden gerespecteerd

Test Aankoop wil eraan herinneren dat ook tijdens de solden de consumentenrechten dienen te worden gerespecteerd.  Een verkoper in de winkelstraat mag weigeren om een gesoldeerd artikel in te wisselen of terug te nemen, als het je niet meer bevalt.  Het betreft namelijk een louter commercieel gebaar, want de wet schrijft het niet voor.  Maar hoewel dit gebaar in normale omstandigheden algemeen toegepast wordt, ziet de verkoper hier in de soldenperiode vaak van af.  Anderzijds mag u van een kledingstuk dat u in de uitverkoop koopt voor 250 euro in plaats van voor 400 euro hetzelfde verwachten. Als het een gebrek heeft, zoals bijvoorbeeld een rits die al na 15 dagen kapotgaat, mag de verkoper u geen garantie weigeren op grond van de wettelijke waarborg onder het voorwendsel dat u het tegen een lagere prijs hebt verkregen tijdens de koopjesperiode.

En wat met onlinekoopjes?

Wanneer u een artikel online hebt gekocht, maar er is sprake van een gebrek dat niet werd vermeld in de beschrijving op de website, hebt u het recht om het terug te sturen. In dat geval spreken we van een “niet-conforme levering”.  De kosten voor de terugzending zijn dan ten laste van de verkoper, en ook de originele leveringskosten moeten worden terugbetaald.  U mag echter ook opteren voor een nieuw product.  Wanneer de aankoop wel conform is, maar u niet bevalt, hebt u 14 dagen bedenktijd om het artikel terug te sturen. Een reden hoeft u daarvoor niet te geven. Dit “herroepingsrecht” geldt bovendien binnen de hele Europese Unie.  In dat geval betaalt u wel voor het terugzenden, tenzij de verkoper bereid is deze kosten te dragen of vergeten is u mee te delen dat u deze moet betalen.  U kan echter wel de oorspronkelijke leveringskosten laten terugbetalen.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.