Veel goede deals deze koopjesperiode, maar Testaankoop waarschuwt opnieuw voor Fake Deals

Rate My Deal.
Goede deals bij tv’s, smartphones en tablets
De eerste helft van de zomerkoopjes is voorbij en consumentenorganisatie Testaankoop zag de hoeveelheid promoties op haar website Rate My Deal stijgen. Met die website controleert ze de aanbiedingen van webshops voor 41 soorten elektronica-toestellen. Waar er in juni nog 676 producten in promo stonden, waren dat er in juli al 908. En het aandeel goede deals, met een prijs die niet hoger ligt dan 1% boven de gemiddelde laagste prijs van het voorbije jaar, steeg ook. In juni waren er ongeveer 40% goede deals te vinden, in juli was dat 56%.
Goede koopjes waren vooral te vinden bij de tv’s, de smartphones en de tablets. Voor de tv’s is dat voor een groot deel te wijten aan de acties rond het EK voetbal en de Olympische Spelen.
Fake Deals
Desalniettemin blijft het voor consumenten opletten. Een grote promotie is namelijk niet altijd echt. Winkels en webshops zijn verplicht om de kortingen te berekenen op de ‘referentieprijs’, dat is de laagste prijs die de winkel toepaste in de 30 dagen voor de promotie. Op die manier vermijdt de wetgeving dat winkels nog snel in de week voor de koopjes de prijzen verhogen, om dan heel hoge kortingen te kunnen toepassen.
Alleen houden de winkels zich er niet altijd aan. Testaankoop vond een aantal webshops die systematisch andere prijzen toepassen om de korting op te berekenen. Een koelkast die zogezegd aan 31% korting staat (719 euro in plaats van 1.039 euro), kent in werkelijkheid maar een korting van een kleine 8%. De correcte referentieprijs is namelijk 779 euro, zoals blijkt uit de prijsgrafiek die Testaankoop bijhield.


Wat opvalt is dat deze webshops ook niet spreken van de ‘referentieprijs’, maar de ‘meest getoonde prijs in de voorbije 90 dagen’ of de ‘adviesprijs zoals aanbevolen door de fabrikant’. Nochtans is de referentieprijs de prijs die wettelijk verplicht moet worden getoond bij kortingen.
Goede voorbeelden
Testaankoop heeft de fake deals die ze vond doorgegeven aan de FOD Economie, die moet nakijken of de wetgeving correct wordt toegepast. Dat hoeft ook helemaal niet zo moeilijk te zijn, bewijzen de goede voorbeelden die de consumentenorganisatie wist te vinden. Er zijn zeker websites die de correcte referentieprijs toepassen en daarover ook duidelijk informeren. Zich houden aan de wetgeving hoeft dus helemaal geen grote toegevingen in te houden.

Toegang pers