Persbericht

Black Friday : Test Aankoop waarschuwt voor valse kortingen

27 november 2020

Al een hele poos worden consumenten om de oren geslagen met aantrekkelijke folders en mooie kortingen in het teken van Black Friday. Niets is echter wat het lijkt : Test Aankoop ontmaskerde zelf met een steekproef al een aantal valse kortingen en raadt mensen aan om zich niet blind te staren op prijsreducties die er op het eerste zicht aanlokkelijk uitzien. De consumentenorganisatie benadrukt dat het, ook buiten de periode van Black Friday, de moeite loont om kortingen en aanbieders goed onderling met elkaar te vergelijken. Ter gelegenheid van Black Friday, stelt Test Aankoop, gratis een 100-tal product – en prijsanalyses en een speciale Black Friday-podcast open voor het grote publiek via www.test-aankoop.be/blackfriday.

To shop or not to shop ?

Onderzoek van Test Aankoop toont aan dat de aanlokkelijke Black Friday promoties niet altijd de grootste kortingen zijn. De consumentenorganisatie wijst erop dat het voor zowel hightech-toestellen zoals smartphones, televisies of tablets als voor grote huishoudtoestellen loont te wachten tot de fabrikant een nieuw gamma op de markt brengt. Op dat ogenblik, begint de prijs van de voorgangers fors te dalen, klinkt het bij Test Aankoop.  “Verder is het zo dat na opeenvolgende koopjesdagen zoals ‘Singles Day’, ‘Black Friday’ en ‘Cyber Monday’, de solden interessant kunnen zijn. Het is overigens de enige periode waarbinnen er volgens de wet met verlies mag worden verkocht. Dat is zeker voor kleding zo”, zegt Simon November van Test Aankoop.

Bijkomend benadrukt de consumentenorganisatie niet te snel toe te happen op aantrekkelijke folders van verkopers maar zeker de verschillende aanbieders goed met elkaar te gaan vergelijken.

 

Valse kortingen

Dat Black Friday het meest geschikte moment is om producten aan de goedkoopste prijs te vinden, heeft onderzoek al meermaals tegengesproken. Zo  toonde onderzoek van de Franse consumentenorganisatie, UFC Que Choisir, in 2018 aan dat slechts 8% van de Black-Friday promoties effectieve prijsdalingen waren. Ook Test Aankoop stoot bij prijsonderzoek op aanbiedingen die pure misleiding zijn en wijst op aantrekkelijke kortingen naast doorgehaalde prijzen dewelke nooit werden toegepast door de verkoper waardoor de reductie veel kleiner is dan gedacht of zelfs onbestaande is. Verkopers moeten bij een kortingen verwijzen naar een ‘referentieprijs’ De referentieprijs is de prijs toegepast gedurende een normale periode voorafgaand aan de prijsvermindering. Die periode moet voldoende lang zijn om fictieve prijsverminderingen te vermijden. Totaal niet transparant. Wij reageren dan ook tevreden dat de nieuwe Europese richtlijn die het consumentenrecht zal wijzigen erin voorziet om een duidelijkere referentieprijs, zijnde de laagste prijs die de verkoper heeft toegepast in de periode van minimaal 30 dagen voor de prijsverminderingtoe te passen, zegt Simon November van Test Aankoop. “Dit zal het een stuk makkelijker maken om valse kortingen te ontmaskeren”, voegt hij eraan toe.

 

Black Friday – website

Ter gelegenheid van Black Friday geeft Test Aankoop via de website www.test-aankoop.be/blackfriday de expertbeoordelingen vrij van ongeveer 100 producten, ook voor niet leden van de organisatie. Consumenten kunnen via de site ook zelf de prijsgrafieken zien voor die selectie van producten en krijgen talrijke tips en tricks om Black Friday optimaal te benutten en krijgen er voorbeelden van valse promoties waarvoor ze moeten opletten. Daarnaast maakt Test Aankoop er beoordelingen over de aanbiedingen van verkopers en beoordeelt ze of het gaat om een goede promotie of een slechte deal.De Deal/No Deal – beoordeling van Test Aankoop blijft overigens ook niet zonder resultaat. “We zagen dat Fnac de prijs voor een draadloze hoofdtelefoon verlaagde naar 199€ nadat we vaststelden dat hun Black Friday – prijs van 264 € geen promotie was maar een prijs die de verkoper zelfs al eind 2019 toepaste en bovendien bij de concurrentie goedkoper te vinden is », zegt Simon November van Test Aankoop.  

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.