Persbericht

Black Friday: to shop or not to shop ?

24 november 2020

Aanstaande vrijdag is het zover: Black Friday, de uit Amerika overgewaaide shoppinghoogmis bereikt zijn hoogtepunt. Dit jaar, bijna volledig online. Nu de consument gedurende de Black Friday-week weer volop de kortingen en niet-te-missen-promoties om de oren geslagen krijgt, raadt Test Aankoop mensen aan om zich niet blind te staren op prijsreducties die er op het eerste zicht aanlokkelijk uitzien maar wel het juiste koopmoment af te wachten en goed aanbieders onderling met elkaar te vergelijken. De consumentenorganisatie waarschuwt ook waakzaam te zijn voor valse kortingen. Ter gelegenheid van Black Friday, stelt Test Aankoop, gratis een 100-tal product- en prijsanalyses en een speciale Black Friday-podcast open voor het grote publiek via www.test-aankoop.be/blackfriday

Black Friday

Het uit China overgewaaide ‘Singles Day’ op 11 november is nog maar juist voorbij en daar staat Black Friday al op de kalender. Traditiegetrouw is de dag na Thanksgiving in de Verenigde Staten de dag die de eindejaarsperiode inluidt, een tijd van cadeautjes en enorme omzetten voor de winkeliers. “Black Friday is de start van een vier dagen durende koopjesperiode waarbij grote kortingen op kleding, huishoudtoestellen, speelgoed en elektronica de consument om de oren vliegen. Als afsluiter is er Cyber Monday, op 30 november dit jaar, de promotiedag uitsluitend voor onlineaankopen. Al zal er dit jaar door de coronamaatregelen weinig verschil te merken zijn tussen Black Friday en Cybermonday”, klinkt het bij Test Aankoop.


Valse kortingen

Dat Black Friday het meest geschikte moment is om producten aan de goedkoopste prijs te vinden, heeft Test Aankoop al meermaals tegengesproken. Dankzij de regelmatige prijsmonitoring door de consumentenorganisatie kon zij vaststellen dat de prijs van verschillende producten die als verlaagd werden aangeboden, gelijk was aan of zelfs hoger was dan de prijs die op andere tijdstippen van het jaar werd aangerekend. “Wat we zien is dat voor zowel hightech-toestellen zoals smartphones, televisies of tablets als voor grote huishoudtoestellen elk jaar ongeveer een nieuw model op de markt komt. Op dat ogenblik, begint de prijs van de voorganger fors te dalen. Het is dan, wanneer het gamma wordt vernieuwd, dat je doorgaans de beste prijzen vindt voor de iets oudere modellen”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop. De consumentenorganisatie benadrukt verder ook dat het voor kleding de moeite kan lonen om de soldenperiode af te wachten. Nog steeds met enige momentum waarbij er volgens de Belgische wetgeving met verlies mag worden verkocht.

 

Test Aankoop stelt tool ter beschikking

Ter gelegenheid van Black Friday geeft Test Aankoop via de website www.test-aankoop.be/blackfriday de expertbeoordelingen vrij van ongeveer 100 producten, ook voor niet leden van de organisatie. Consumenten kunnen via de site ook zelf de prijsevoluties zien voor die selectie van producten en krijgen talrijke tips en tricks om Black Friday optimaal te benutten. Zo presenteert Vanden Borre een LG TV voor de prijs van 674 EUR in plaats van 899 EUR. In werkelijkheid moet u 749 EUR betalen en vervolgens de resterende 75 EUR als cashback opeisen. Dankzij de prijsmonitoring van Test Aankoop die in grafische vorm op de website wordt gepresenteerd, realiseert men zich bovendien al snel dat Vanden Borre de prijs van deze televisie de afgelopen weken meerdere malen heeft verlaagd tot onder de 700 euro. De prijs die wordt weergegeven in de huidige promotie van Vanden Borre is dus veel hoger dan de prijs die hetzelfde merk voor dit product rekent voor de lancering van zijn Black Friday promotie! Een geïnformeerde consument is er twee waard...  Tot slot biedt de consumentenorganisatie op de website ook een gratis Black Friday podcast aan waarbij Dr. Sofie Geeroms van BECommerce, de vzw die ondernemingen actief in de Belgische e-commerce samenbrengt, meer komt vertellen over het shoppingfestival van volgende vrijdag.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.