Persbericht

Nog geen kwart van de Black Friday-aanbiedingen zijn echt goede deals, zegt Testaankoop

24 november 2023
placeholder

24 november 2023
Zoals elk jaar bekijkt consumentenorganisatie Testaankoop of consumenten tijdens Black Friday goede deals kunnen krijgen, via het platform Rate My Deal. Een goede deal is dan een aanbod voor een product dat een goede score heeft behaald op de kwaliteitstesten en waarvan de prijs maximaal 1% hoger ligt dan de gemiddelde laagste prijs van de voorbije 12 maanden. Minder dan een kwart van alle deals die Testaankoop deze periode detecteert, zijn dergelijke goede deals. Wie goed zoekt, vindt er dus wel; vooral bij tv’s, printers, smartphones, hoofdtelefoons en microgolfovens.

Morgen is het Black Friday, het jaarlijkse feest van de kortingen. Testaankoop houdt via haar platform Rate My Deal in de gaten hoe de prijzen evolueren en weet dus wanneer een korting écht een goede korting is. Dit jaar ziet de consumentenorganisaties een aantal opvallende trends in aanloop naar de vrijdag waar het allemaal om draait.

Black Friday duurt al 2 weken

Vorig jaar kwamen de eerste kortingen zo’n 10 dagen voor Black Friday piepen, nu zag Testaankoop al op vrijdag 10 november een eerste grote sprong in het aantal ‘goede deals’. Twee weken voor de eigenlijke kortingsdag detecteerde Rate My Deal al opvallend lage prijzen in heel wat productcategorieën. En het aantal goede aanbiedingen stijgt alleen maar. Afgaand op de evolutie van vorig jaar is Black Friday zelf nog altijd hét moment om toe te slaan. Op de tweede plaats: Cyber Monday, de maandag erop. 
Een kwart goede deals
Maar consumenten moeten wel opletten. Van de bijna 18.000 deals die Testaankoop volgt, zijn er maar een goeie 4.200 die aan de criteria voor een goede deal voldoen. Dat is niet eens een kwart. Voor de duidelijkheid: een goede deal is voor Testaankoop een product dat een goede score kreeg op haar kwaliteitstesten en waarvan de prijs maximaal 1% boven de gemiddelde laagste prijs van de voorbije 12 maanden ligt. “Iets kopen dat je niet nodig hebt, of dat van een slechte kwaliteit is, is altijd een slechte deal, zelfs aan 70% korting”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “Maar wie deze periode een product wil kopen dat hij echt nodig heeft, kan wel een goede deal vinden”.

De meeste goede deals: tv’s en printers

Voor die goede deals zal je vooral tussen de tv’s moeten kijken. 17% van alle goede deals is in die productcategorie te vinden. Verrassend is vooral dat ook de printers  (11% van de goede deals) dit jaar vaak terugkomen in de lijsten met goede aanbiedingen, gevolgd door de smartphones (7%). Traditioneel doen ook de hoofdtelefoons (6%) het zeer goed.

Wie niet zozeer op zoek is naar veel deals, maar vooral naar hoge deals, kan terecht bij de robotstofzuigers. De gemiddelde promo die het platform Rate My Deal vaststelde, was bijna 24%. Microgolfovens dalen gemiddeld 23% in prijs, hoofdtelefoons 20%. Hierbij moet wel worden gezegd dat het gaat om de korting die de winkels zelf voorstellen.

Opgelet voor fake deals! 

Testaankoop wil ook waarschuwen voor promo’s die er helemaal geen zijn. Wanneer winkels een prijs doorstrepen en er een nieuwe op plakken, of op een andere manier kortingen geven, moet de oorspronkelijke prijs in principe de laagste prijs zijn die de winkel in de 30 dagen voorafgaand aan de korting hanteerde. Maar niet alle winkels houden zich daaraan. Sommige proberen de wet te omzeilen door te werken met met een label, bijvoorbeeld een prijs met vermelding ‘Black Friday Deal’. “We maken de balans op na deze Black Friday-periode en zullen eventuele inbreuken doorgeven aan de Economische Inspectie, zodat die kan tussenkomen wanneer winkels zich niet houden aan de regels rond de referentieprijs”, waarschuwt Laura Clays.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.