Is jouw Black Friday-aankoop een goede deal?

Black Friday valt dit jaar op 26 november en tot die tijd zal je mailbox volstromen met aantrekkelijke promoties. Maar... zijn die koopjes wel écht de moeite waard? Wij analyseerden maar liefst 1945 producten en 67 webwinkels, zodat jij weet of je écht een goeie deal te pakken hebt of niet.
In afwachting van de feestdagen worden alle etalages omgetoverd tot een waar Black Friday wonderland. Ook al vindt dit koopfestijn pas over tien dagen plaats - op 26 november om precies te zijn – word je nu waarschijnlijk al gebombardeerd met promoties en andere "must-have kortingen". En dat blijft zo tot maandag 29 november, de traditionele dag voor Cyber Monday.
Veel van deze zogenaamde "koopjes" zijn echter niet wat ze lijken. Om je te helpen een helder beeld van deze promoties te krijgen, hebben onze deskundigen honderden promoties geanalyseerd. Het gaat om maar liefst 1.945 producten in 16 verschillende categorieën, variërend van smartphones tot televisies en microgolfovens. Hoe zij dat doen? Onze experts bekijken hoe de prijs van een product is veranderd sinds het voor het eerst op de markt kwam, zowel binnen eigen winkel als in vergelijking met andere winkels - 67 in totaal. Op die manier gaan we na of een bepaalde promotie echt een goede deal is.
Goede deal = prijs + kwaliteit
Op basis van de prijs en kwaliteit worden de promoties vervolgens in twee categorieën onderverdeeld: goede deals en slechte deals. Wanneer de geadverteerde prijs lager of vergelijkbaar (maximaal 10 % hoger) is met de laagste prijs op de markt in de afgelopen 12 maanden, noemen wij het een "goede deal". Dat geldt overigens alleen als het product in kwestie een waardering van ten minste 60-65 % in onze koopwijzers heeft gekregen.Een slechte deal is een product waarvan de geadverteerde prijs minstens 10 % hoger ligt dan de laagste prijs die in de afgelopen 12 maanden op de markt is teruggevonden, of waarvan de kwaliteit simpelweg niet goed genoeg is. "Wij zijn nog steeds de enigen op de markt die producten aan uitgebreide laboratoriumtests onderwerpen voordat we ze evalueren. Dat is tijdrovend en duur, maar het stelt ons in staat een objectieve en grondige productanalyse te geven. Producten die tijdens Black Friday in de aanbieding zijn, maar die volgens onze tests geen score van 60 of 65 uit 100 halen, worden dan ook als miskoop bestempeld", legt onze woordvoerder Simon November uit.
Naast de goede en slechte deals, ervaringen van consumenten en verschillende tips over Black Friday, vind je op ons Rate My Deal-platform ook misleidende kortingen terug. Dit zijn producten waarvan de "doorgestreepte" prijs hoger is dan de maximumprijs in dezelfde winkel.