Wie brengt je naar je vakantiebestemming?

Sinds het begin van de pandemie werden talloze vluchten en reizen geannuleerd of uitgesteld. Met de zomer in zicht en een versoepeling van de coronamaatregelen wordt er opnieuw volop gereserveerd. Jammer genoeg zullen ook nu onaangename verrassingen niet uit te sluiten zijn en dus is het van belang het juiste reservatieplatform, de juiste touroperator en/of luchtvaartmaatschappij te kiezen. Test Aankoop maakt nu de balans op van de behandelde dossiers die de organisatie behandelde sinds het uitbreken van de coronacrisis om zo de reizigers de best mogelijke raad te geven
Hebt u een vraag rond reizen ? Bel dan 0800 29 510
Test Aankoop maakt de balans op
Bij het behandelen van enkele duizenden dossiers tijdens de coronacrisis, nam Test Aankoop contact op met een hele reeks operatoren uit de reissector. Sommigen toonden zich zeer reactief en verwerkten de dossiers op een efficiënte manier. Anderen reageerden weinig of helemaal niet. Om die reden is het in geval van een (slechte) verrassing beter een reis te hebben geboekt bij een touroperator die zich reactief en consumentvriendelijk opstelt.
Luchtvaartmaatschappijen
Over het algemeen stelden de luchtvaartmaatschappijen zich maar met mate, of zelfs helemaal niet, reactief op. Ondanks tal van pogingen, mocht Test Aankoop geen enkel antwoord ontvangen van Air France, Alitalia, easyJet, Iberia, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, TAP, Vueling, enz voor de dossiers die consumenten hadden lopen over geannuleerde vluchten, terugbetalingen en andere problemen. Wie echter wel de nodige reactiviteit aan de dag legden waren Brussels Airlines, Ryanair en TUIfly. Brussels Airlines behandelde snel de meer dan 1300 dossiers die sinds juli 2020 werden overgemaakt door Test Aankoop. Van de meer dan 2000 overgemaakte dossiers aan Ryanair, moeten er nog slechts een hondertal door de Ierse luchtvaartmaatschappij worden behandeld. Wat betreft TUIfly, zijn er nog 14 op ongeveer honderd ontvangen dossiers in behandeling. De boodschap is duidelijk: in geval van problemen zullen deze maatschappijen gemakkelijker kunnen worden gecontacteerd om tot een bevredigende oplossing te komen. Andere operatoren reageerden weliswaar op de verzoeken van de consumentenorganisatie om tot een oplossing te komen voor haar leden, maar de behandeling zelf van de dossiers liet dan weer te wensen over: dit is bijvoorbeeld het geval bij Air Arabia en Air Europa.
Touroperators & reservatieplatformen
Heel wat consumenten boeken hun vluchten en hun reizen via reservatieplatformen. Ook hier heb je goede en slechte leerlingen. Test Aankoop raadt evenwel af om te boeken via – nochtans populaire – platformen zoals edreams, expedia, GoVoyages, Sunexpress, enz. Ondanks verschillende pogingen hen te contacteren, gaven deze operatoren niet thuis en kon geen enkele oplossing worden gevonden voor de betrokken reizigers. Ook hier wist Test Aankoop wel een aantal reacties te sprokkelen van sommige platformen, maar opnieuw was er sprake van niet-efficiënt behandelden van dossiers. Dit gold bijvoorbeeld voor, Opodo Booking en Corendon. Test Aankoop raadt dan ook eerder aan te reserveren via plaftormen zoals BudgetAir, CheapTickets, Connections, Voyage Privé of TUI die wel antwoordden en dossiers op een effectieve manier behandelden.
Vragen ?
Voor alle vragen rond reisproblemen, kunnen consumenten contact opnemen met Test Aankoop via het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).
Toegang pers