Persbericht
Testaankoop waarschuwt voor website Reizendeals: “Veel mensen boeken een reis zonder het te beseffen”
25 juni 2025

Consumentenorganisatie Testaankoop kreeg het afgelopen jaar meer dan 50 klachten over de Nederlandse website Reizendeals. Consumenten kunnen via die website een verrassingsreis boeken voor een bepaald aantal dagen naar een warm land, maar de verrassing beperkt zich niet tot het hotel en de locatie.
Consumenten die louter willen kijken hoeveel een reis voor hen zou kosten, krijgen namelijk sneller dan verwacht een factuur in hun mailbox met de vraag om de reis binnen de 5 dagen te betalen. Het probleem zit in het boekingsproces: consumenten bekijken een deal op de website, klikken op ‘reserveren’ omdat ze de reis virtueel willen personaliseren om zicht te krijgen op de totaalprijs, maar blijken op dat moment een reis geboekt te hebben. Wie daarna nog wil annuleren, betaalt standaard 35% van de reissom, met een minimum van 229 euro.
“Consumenten gaan ervan uit dat ze hun reis pas in een later stadium zouden boeken, omdat cruciale informatie op dat moment nog ontbreekt”, legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. “De bestemming, de luchthaven van vertrek en aankomst en vluchturen zijn nog niet bekend, zelfs persoonsgegevens van reizigers zijn nog niet ingevoerd. Het verrassingselement wordt hier wel zeer ver doorgetrokken.”
De organisatie heeft de Economische Inspectie gevraagd om dit wat dieper te bekijken. Ook de regeling van de annuleringskosten doet trouwens wenkbrauwen fronsen: wie al betaald heeft voor z’n reis, of de reis verder gepersonaliseerd heeft, maar zeer kort daarna annuleert betaalt namelijk 100% van de reissom bij annulering. Testaankoop stelt zich de vraag of dat wel ‘passend en gerechtvaardigd’ is, zoals de wetgeving vereist.
“Het feit dat we veel klachten krijgen, toont toch aan dat het boekingsproces niet duidelijk is, en dat de annuleringskosten erg hoog liggen. We willen dat dit alles kritisch wordt geëvalueerd”, besluit Laura Clays.
“Consumenten gaan ervan uit dat ze hun reis pas in een later stadium zouden boeken, omdat cruciale informatie op dat moment nog ontbreekt”, legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. “De bestemming, de luchthaven van vertrek en aankomst en vluchturen zijn nog niet bekend, zelfs persoonsgegevens van reizigers zijn nog niet ingevoerd. Het verrassingselement wordt hier wel zeer ver doorgetrokken.”
De organisatie heeft de Economische Inspectie gevraagd om dit wat dieper te bekijken. Ook de regeling van de annuleringskosten doet trouwens wenkbrauwen fronsen: wie al betaald heeft voor z’n reis, of de reis verder gepersonaliseerd heeft, maar zeer kort daarna annuleert betaalt namelijk 100% van de reissom bij annulering. Testaankoop stelt zich de vraag of dat wel ‘passend en gerechtvaardigd’ is, zoals de wetgeving vereist.
“Het feit dat we veel klachten krijgen, toont toch aan dat het boekingsproces niet duidelijk is, en dat de annuleringskosten erg hoog liggen. We willen dat dit alles kritisch wordt geëvalueerd”, besluit Laura Clays.
Toegang pers
Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.