Test Aankoop roept Ryanair op passagiers te vergoeden voor de stakingen van 22,23 en 24 april.

Heel wat reizigers zien hun reis die volgend weekend gepland stond, in het water vallen. Dat is het gevolg van de aangekondigde stakingen van het cabinepersoneel bij Ryanair. Bij Test Aankoop komen de eerste klachten binnen van reizigers wie het quasi onmogelijk wordt gemaakt door de Ierse luchtvaartmaatschappij om compensatie aan te vragen. De consumentenorganisatie benadrukt dat de wet ten allen tijde moet worden gerespecteerd en opent het gratis nummer 0800 29 510 om passagiers te helpen vergoed te worden.
Schadevergoeding in geval van een interne staking
“Wanneer er stakingen zijn van het eigen personeel omdat er ontevredenheid is rond de arbeidsvoorwaarden, dan is dat iets waar Ryanair wel controle over heeft. Het gaat niet om overmacht zoals bijvoorbeeld het geval is bij sneeuwstormen, terrorisme of stakingen van baggage-afhandelaars. Ook de rechtspraak was hier steeds duidelijk over”, zegt Test Aankoop. De consumentenorganisatie benadrukt dat in dergelijke gevallen, consumenten recht hebben op de keuze voor een alternatieve vlucht of een terugbetaling van hun ticket. Daarbovenop, is er het recht op een schadevergoeding variërend van 250 tot 600 euro in functie van de vliegafstand van vertrek tot bestemming.
Compensatie vragen onmogelijk gemaakt
Verschillende getuigenissen bereiken Test Aankoop ondertussen waaruit blijkt dat de communicatie van de Ierse vliegmaatschappij niet alleen onvolledig is maar dat het de reiziger ook quasi onmogelijk wordt gemaakt om een compensatie aan te vragen. De consumentenorganisatie onderstreept dat deze praktijken rechtstreeks tegen de Europese passagiersverordening die de rechten van de reiziger beschermt, ingaan. “De verordening is duidelijk: passagiers moeten bij annulering, dan wel langdurige vertraging van hun vlucht volledig over hun rechten worden geïnformeerd, zodat zij op een doeltreffende wijze hun rechten kunnen uitoefenen”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Nu zien we dat in de berichtgeving over de annulering niet duidelijk wordt gezegd dat er recht is op compensatie en bijkomend stellen we vast dat het in het klachtenformulier niet mogelijk is de vlucht in kwestie te selecteren met het oog op de schadevergoeding”, vult hij aan.
Respect voor rechten van de reiziger
Test Aankoop dringt er bij Ryanair op aan de rechten van de reiziger te respecteren door correcte en volledige informatie te geven en de aanvragen voor terugbetaling en compensatie technisch te faciliteren.
Via het gratis nummer 0800 29 510, helpt Test Aankoop reizigers in hun démarche om adequaat vergoed te worden van Ryanair.
Toegang pers