Persbericht

Test Aankoop brengt transparantie bij annuleringen van touroperator TUI

19 juni 2020

Test Aankoop heeft kennis genomen van de excuses die TUI/TUI Fly aanbiedt voor de annulatie van talrijke vluchten en reizen afgelopen dinsdag. De consumentenorganisatie werd als gevolg van de annulaties overspoeld door oproepen van TUI-klanten die hun reis in het water zagen vallen. De consumentenorganisatie contacteerde meteen de touroperator met de vraag om de communicatie te verduidelijken en de reizigers correct te informeren over hun rechten. Heel veel mensen kloegen namelijk dat hun net geannuleerde vlucht nog steeds te boeken was via de website aan een hogere prijs.

Het lijkt erop dat de boodschap werd begrepen door touroperator TUI. Deze erkent enerzijds een fout in het digitale process waarbij reizigers waarvan de vlucht kon doorgaan alsnog werden gecontacteerd met een annulatiebericht maar wijst er tevens op dat de prijs van de gewijzigde vluchten en reizen onveranderd blijft.

Test Aankoop wil dat de talrijke personen die ondertussen, door de slechte info van de touroperator, een nieuwe, duurdere vlucht of reis hebben geboekt mogen terugkomen op deze beslissing. Zij moeten correct worden geïnformeerd over de jurdische en commerciële mogelijkheden die hen worden aangeboden zie https://www.test-aankoop.be/familie-prive/reizen/nieuws/corona-tui. Voor reizigers die hun verblijf ingekort zien worden adviseert Test Aankoop om een gedeeltelijke compensatie te vragen of een verlenging zonder bijkomende kosten. De consumentenorganisatie zal het dossier blijven opvolgen en toezien op het feit dat de info die wordt verstrekt aan de reizigers correct en volledig is.

Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45)

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.