Staking in Charleroi: Test Aankoop verzamelt getuigenissen op 0800 29 510

Test Aankoop ontvangt tal van getuigenissen en klachten van passagiers die sinds gistermorgen het slachtoffer zijn van de stakingen van Security Masters op de luchthaven van Charleroi. Velen onder hen geraakten niet tot de luchthaven vanwege een filterblokkade op de toegangsweg en misten daardoor hun vlucht, hoewel zij zich enkele uren van tevoren hadden gemeld.
"In theorie is de luchtvaartmaatschappij geen terugbetaling of aanvullende compensatie verschuldigd in dit geval, maar zij is wel verplicht de passagiers naar behoren te informeren over de situatie en over de maatregelen die moeten worden genomen om ervoor te zorgen dat zij hun vlucht kunnen nemen. Buiten het strikte juridische kader vragen wij de luchtvaartmaatschappijen pragmatisch te zijn en de betrokken passagiers oplossingen voor te stellen, zoals een andere vlucht of een voucher”, zegt Simon November van Test Aankoop.
De organisatie staat in rechtstreeks contact met TUIfly en Ryanair om na te gaan of deze maatschappijen voldoen aan hun informatieplicht ten aanzien van de passagiers. Zij heeft ook een speciaal nummer - 0800 29 510 - geactiveerd om getuigenissen van betrokkenen te verzamelen met als doel haar directe lijn met de betrokken bedrijven te gebruiken om oplossingen te vinden.
Test Aankoop roept de luchthaven van Charleroi ook op om veel duidelijker te communiceren met de passagiers: zal de toegang tot de luchthaven mogelijk zijn? Wat is de wachttijd? “Het is onaanvaardbaar dat ouderen, mensen met een beperking of mensen met jonge kinderen urenlang vastzitten voor de luchthaven", aldus Simon November. "We vragen de luchthaven dan ook om proactief en duidelijk te communiceren met de passagiers.”
Toegang pers