Persbericht

Compensatie voor getroffen passagiers stakingen Ryanair in zomer 2018: de deadline om zich te melden nadert

04 april 2022

Na de stakingen in de zomer van 2018, en de daaruit voortvloeiende vertragingen en annuleringen van Ryanair-vluchten, startte Test Aankoop een groepsvordering om een compensatie te bekomen voor de getroffen passagiers. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een akkoord dat voorziet in de toekenning van een waardebon met een geldigheidsduur van 4 jaar bij de Ierse luchtvaartmaatschappij. De terugbetaling van deze bon kan één jaar na datum van afgifte worden aangevraagd. Test Aankoop herinnert eraan dat de termijn om van deze compensatieregeling gebruik te maken op 12 april afloopt en roept de betrokken passagiers op zich vóór die datum te melden.

Vluchten vertraagd en geannuleerd maar geen compensatie

Tijdens de zomer van 2018 (en meer bepaald op 25 en 26 juli, 10 augustus en 28 september 2018) werden Ryanair-vluchten geannuleerd of vertraagd door vakbondsstakingen bij de luchtvaartmaatschappij.  Omdat Ryanair weigerde een compensatie aan te bieden, startte Test Aankoop in juli 2019 een groepsvordering.  Parallelle onderhandelingen met Ryanair leidden uiteindelijk tot een overeenkomst waarbij alle getroffen passagiers worden gecompenseerd.

 

Akkoord tussen Test Aankoop en Ryanair

Ter herinnering, deze overeenkomst voorziet dat alle betrokken passagiers een waardebon ontvangen die 4 jaar geldig is en kan gebruikt worden om bij Ryanair een vlucht te boeken.  De waarde ervan komt overeen met de bedragen die worden voorzien in EU-richtlijn 261/2004 (nl. 250 euro voor alle vluchten van 1500 kilometer of minder; 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer en alle andere vluchten tussen 1500 kilometer en 3500 kilometer). De waardebon kan een jaar na uitgifte worden ingewisseld.  Bovendien is overeengekomen dat aanvaardbare extra kosten ("re-routing", hotelaccommodatie, taxikosten en andere kosten die rechtstreeks verband houden met annuleringen of vertragingen) ook rechtstreeks via Ryanair of via een door Test Aankoop voorzien formulier.  Ongeveer 2000 personen hebben dit formulier reeds ingevuld.

 

Deadline = 12 april

De ruim 50.000 betrokken passagiers zouden ondertussen een e-mail moeten hebben ontvangen van Ryanair via het e-mailadres info@care.ryanair.com of service@ryanair.com.  “Wij willen alle passagiers die betrokken zijn bij de procedure van Test Aankoop tegen Ryanair eraan herinneren dat het noodzakelijk is om vóór 12 april op de knop te klikken die in de e-mail voorzien is om in aanmerking te kunnen komen voor de compensatie die Test Aankoop namens hen heeft onderhandeld”, aldus Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.

 

Consumenten met vragen kunnen voor bijkomende informatie steeds terecht op 0800 29 510 of op www.testaankoop.be/ryanair.

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.