Persbericht

Reischaos : Test Aankoop lanceert online formulier voor collectieve klachtenbehandeling

22 juni 2020

Hoewel er nog geen sprake is van een terugkeer naar de ‘normale’ situatie van voor de Covid19-crisis, stellen sommige Europese landen hun buitengrenzen terug open en kan de reiziger wel degelijk terug reizen voor werk en privé-doeleinden. Niettemin worden nog steeds reizen geannuleerd door luchtvaartmaatschappijen of touroperators met bezorgde consumenten en overbezette callcenters en gebrekkige terugbetaling van reizen tot gevolg.  Test Aankoop, dat sinds midden maart maar liefst meer dan 20.000 klachten ontving, wil dat de aanbieders van reizen de Europese regelgeving respecteren. Met een nieuw online-formulier zal de consumentenorganisatie de klachten groeperen en wil ze zo de reisorganisatoren stimuleren om de reizigers sneller te helpen.  

 

www.testaankoop.be/reisformulier

Overstelpt met vragen en voorbeelden van slechte praktijk

Sinds het begin van de coronacrisis ontving Test Aankoop maar liefst 30% meer oproepen dan voordien. Meer dan 20.000 klachten over reizen en luchtvaart werden geregistreerd.  Ryanair neemt hiervan 26,6% voor haar rekening, gevolgd door TUI met 21,1%. Brussels Airlines is goed voor 17,7% van het aantal meldingen en vervolledigt samen met Edreams (7,84%) en Booking (7,21%) de top vijf.

Nu er terug gereisd mag worden, betekent dit niet dat de zorgen voorbij zijn. Test Aankoop stelt vast dat heel wat consumenten hun reis zelf willen annuleren omdat ze ongerust zijn om besmet te worden of omdat de voorzorgsmaatregelen een zorgeloze vakantie bemoeilijken, maar ook zien we dat heel wat luchtvaartmaatschappijen nog steeds blijven weigeren om reizigers wiens vlucht werd geannuleerd, terug te betalen ofwel deze terugbetaling oneindig lang rekken of dat zelfs de vouchers, die juridisch zeer betwistbaar zijn, lang op zich laten wachten. De wetgeving is nochtans duidelijk en moet dus correct toegepast worden door de luchtvaartmaatschappijen, aldus Test Aankoop.

Vorige vrijdag, 19 juni, wees de verbruikersorganisatie er nog op dat er dringend een einde dient te worden gesteld aan de zogenaamde ‘ghostflights’. Dit zijn vluchten die tegen aantrekkelijke prijzen worden aangeboden om reizigers te lokken, maar eenmaal geboekt, binnen een paar uur of een paar dagen worden geannuleerd. Test Aankoop registreerde al heel wat klachten over deze misleidende praktijken die erop geënt zijn om snel cash te genereren op kap van de consument.

Dossiers bundelen

Omwille van de grote stroom aan klachten over reizen, heeft Test Aankoop beslist om een nieuw online registratieformulier aan te bieden voor problemen met een vliegreis of een georganiseerde pakketreis. “We zien dat heel wat klachten dezelfde aard hebben en we willen met dit instrument de dossiers dan ook bundelen en ze doorsturen naar de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie om zo een snellere afhandeling te bekomen en de rechten van de consumenten af te dwingen. Mensen die een klacht hebben jegens een reisorganisatie of een luchtvaartmaatschappij, kunnen het document terugvinden via www.testaankoop.be/reisformulier”, zegt Simon November, woordvoerder van Test Aankoop.  

Test Aankoop benadrukt dat het lang geduurd heeft om in Europa tot het sterke reisrecht voor de consument te komen dat we vandaag kennen. De consumentenorganisatie stelt evenwel vast dat er sinds het begin van de coronacrisis al te zeer gemorreld is aan de rechten van de reiziger en dat sommige reisaanbieders misbruik maken van de situatie. Het is hoog tijd dat de consument opnieuw centraal komt te staan, aldus Test Aankoop.  


Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.