Persbericht

Testaankoop niet opgezet met mogelijke hervorming van de wetgeving rond vliegtuigpassagiers: 85% zou geen compensatie meer kunnen krijgen bij vertraging

02 april 2025
airlines

02 april 2025
Al 20 jaar lang zijn vliegtuigreizigers goed beschermd wanneer hun vlucht geannuleerd wordt of vertraging heeft. Het is een van de Europese paradepaardjes op vlak van consumentenbescherming. Maar voor hoe lang nog? De Europese wetgeving die de compensaties toekent wordt op dit moment herzien, en met de tekst die op tafel ligt zou 85% van de reizigers die nu nog wel recht hebben op een compensatie, die verliezen. Testaankoop is fel gekant tegen dit voorstel en roept de ministers Crucke en Beenders op om de consumenten te beschermen.

Luchtvaartmaatschappijen maken recordwinsten - Lufthansa, bijvoorbeeld, heeft een winst van €37,6 miljard geboekt in 2024. En toch overwegen de Europese regeringen nu om passagiersrechten te verzwakken, nu de wetgeving errond op Europees vlak herzien wordt. 

 

Veel minder compensaties bij vertragingen

Neem bijvoorbeeld het recht op compensatie: volgens de huidige regels hebben passagiers recht op een compensatie als hun vlucht meer dan drie uur te laat aankomt. Het nieuwe voorstel is om dit aan te passen naar vijf uur vertraging, waardoor 85% van de betrokken passagiers geen compensatie meer zou kunnen krijgen! 

Dit voorstel is onaanvaardbaar voor Testaankoop, zeker als je weet dat vandaag slechts één passagier op drie die recht heeft op compensatie deze ook effectief krijgt. De compensatieprocedure is zo ingewikkeld en consumenten worden niet genoeg op de hoogte gebracht van hun rechten”, legt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, uit. Het is zelfs zo erg dat sommige organisaties er nu een businessmodel van hebben gemaakt om luchtvaartmaatschappijen voor de rechter te brengen om de compensaties aan te vragen (en daar vragen ze dan 30% commissie voor). Overheidsgeld wordt dus verspild, omdat onze rechtbanken worden overspoeld met klachten van gefrustreerde passagiers. Kortom: een lose-lose situatie voor iedereen. 

Een ander voorbeeld: driekwart van de passagiers wil in geval van verstoring het liefst zo snel mogelijk een andere vlucht. Volgens het huidige voorstel zouden ze echter acht uur moeten wachten voordat ze een vlucht bij een andere maatschappij mogen boeken! Testaankoop vindt dat passagiers zo snel mogelijk een andere vlucht moeten kunnen krijgen, als dat moet ook bij concurrenten. 

 

Verborgen kosten, dubieuze praktijken en gebrek aan verantwoordelijkheid

Er zijn andere zaken die wél zouden moeten aangepakt worden in de herziening. Consumentenorganisaties merken dat luchtvaartmaatschappijen passagiers uitbuiten door verborgen kosten aan te rekenen. Zo rekenen vele maatschappijen een extra kost aan om te reizen met handbagage, terwijl het Hof van Justitie van de EU heeft bepaald dat dat mee moet ingerekend zijn in de prijs van je ticket. Testaankoop diende daarover in mei 2023 een klacht in bij de Economische Inspectie en wacht op een beslissing. In Spanje werden alvast vijf luchtvaartmaatschappijen veroordeeld tot boetes voor het aanrekenen van kosten voor handbagage.

Wat ook beter moet geregeld worden: boekingen via online platforms. Nu proberen die ook zoveel mogelijk kosten te verbergen, zodat je ze als consument pas veel later krijgt aangerekend, en zijn hun klantendiensten onbereikbaar. Zonder betere regelgeving zullen passagiers ook in de toekomst vaak in de kou blijven staan.

 

Europese reiziger verdient beter

Tegen juni zou er een akkoord moeten zijn op Europees niveau. Testaankoop hoopt alvast dat ons land zijn verantwoordelijkheid neemt om de rechten van reizigers te versterken en transparanter te maken. “De bal ligt nu in het kamp van de lidstaten - en in het bijzonder van de ministers Crucke en Beenders - om hun stem te laten horen”, zegt Testaankoop, dat al in gesprek is met de betrokken ministers. “Tenzij de lidstaten erin slagen om de tekst aan te passen in de goede richting, zullen de rechten van vliegtuigpassagiers zwaar ingeperkt worden. En dat terwijl de luchtvaartmaatschappijen historische winsten boeken.”

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.