Nationale staking donderdag 13 februari: reizigers hebben recht op alternatieve vlucht of terugbetaling, herhaalt Testaankoop

Een staking die van het personeel van de luchthaven, zoals donderdag het geval zal zijn, wordt beschouwd als een geval van overmacht voor de luchtvaartmaatschappijen. Dat betekent echter niet dat passagiers geen rechten hebben. De luchtvaartmaatschappij moet hen de keuze bieden tussen een alternatieve vlucht en, moest die ongeschikt zijn voor de passagier, de terugbetaling van de ticketprijs.
Recht op bijstand voor geblokkeerde reizigers
Reizigers die door deze staking vastzitten in het buitenland, moeten van de luchtvaartmaatschappij bijstand krijgen. Dat gaat om drankjes en maaltijden en eventueel een hotelovernachting tot de volgende vlucht, inclusief vervoer tussen het hotel en de luchthaven. “Als de luchtvaartmaatschappij niet proactief maaltijden en een overnachting aanbiedt, zoals via een voucher, raden we passagiers aan om bewijzen van de gemaakte kosten te bewaren zodat ze bij terugkomst een terugbetaling kunnen vragen,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Geen recht op compensatie
Aangezien dit een geval van overmacht is, kunnen passagiers geen aanvullende compensatie eisen voor eventuele andere schade die ze hebben geleden, zoals een gemiste overnachting, kosten voor de huur van een auto, en dergelijke. “Je controleert in zo’n geval best wat er voorzien is in de algemene voorwaarden van het hotel of de autoverhuurder. Je kan uiteraard ook contact met hen opnemen om te bekijken wat er kan geregeld worden,” adviseert Laura Clays.
Toegang pers