Faillissement FTI: Testaankoop informeert bezorgde reizigers

Verdere verloop van reis
Wie momenteel een pakketreis maakt met FTI, moet zich geen zorgen maken over de betalingen. Reisorganisatoren als FTI zijn verplicht een verzekering “tegen financieel onvermogen” af te sluiten bij het Garantiefonds Reizen of bij een verzekeringsmaatschappij. De naam en het adres van de verzekeraar moet vermeld worden op het reiscontract en de bestelbon.
De verzekering beschermt klanten op reis tegen het faillissement. “De verzekeraar moet hotels en luchtvaartmaatschappijen betalen, zodat de reis gewoon kan doorgaan. Ook de communicatiekosten, de kost van eventuele repatriëring of van verlengd verblijf worden door de verzekering gedekt,” aldus Ortwin Huysmans, woordvoerder van Testaankoop.
Testaankoop waarschuwt klanten echter om niet tweemaal te betalen. “In het verleden durfden sommige hoteliers consumenten onder druk te zetten om hen ter plaatse te betalen. Wij raden ten stelligste af om hierop in te gaan, want de verzekeraar van de touroperator zal dit niet vergoeden,” aldus Huysmans.
Terugbetaling van geplande reis
Wie met FTI een pakketreis in de toekomst heeft geboekt, met bijvoorbeeld verblijf en vlucht inbegrepen, zal in ieder geval terugbetaald worden. “FTI is als Duitse touroperator gebonden aan de Europese regelgeving. De naam en het adres van de verzekeraar moeten in de reisovereenkomst vermeld staan. Als FTI failliet gaat, moeten hun klanten zich tot die verzekeraar wenden. Die zal de som die al betaald is terugstorten of ervoor zorgen dat de reis alsnog kan doorgaan,” zegt Huysmans.
Consumenten met vragen kunnen Testaankoop bereiken via het nummer
0800 29 510.
Toegang pers