Europese Commissie opent onderzoek naar Frankrijk na fiasco met reisorganisator FTI; Testaankoop hoopt dat Belgische consumenten snel compensatie zullen zien
.jpg?rev=b12d5695-65ba-4f90-95f8-9988368b8256&la=nl-BE&h=320&mw=480&w=480&hash=354352AF9AFBA7A483ADE64563F44C45)
De Package Travel Directive verplicht reisorganisatoren om een verzekeraar te hebben die in dergelijke gevallen consumenten kan terugbetalen. Maar de Franse verzekeraar van FTI weigerde Belgische consumenten die via Neckermann een reis boekten bij FTI te vergoeden, omdat de Franse wetgeving dat toelaat. Daarmee voldoet Frankrijk niet aan de verplichtingen uit de Package Travel Directive, zegt de Commissie nu, want hierdoor biedt de Franse wetgeving de reizigers onvoldoende bescherming wanneer ze een pakketreis via een doorverkoper in een andere lidstaat kopen.
Consumentenorganisatie Testaankoop is erg blij met deze juridische ontwikkeling. “We kregen in de zomer van 2024 een honderdtal klachten van klanten van Neckermann die plots geconfronteerd werden met geannuleerde reizen, en daar geen vergoedingen voor kregen”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “De Franse reisorganisator FTI en haar verzekeraar verscholen zich tot nu achter de Franse wetgeving. Dat zal niet meer lukken, en de oplossing is voor ons altijd duidelijk geweest: Belgische consumenten die via Neckermann een reis boekten, zouden hun geld moeten terugzien. We hopen dat deze procedure daartoe zal leiden.” Er blijven nog wel vragen open, zeker omdat er ondertussen een aantal rechtszaken lopen rond deze zaak, in Straatsburg bijvoorbeeld.
Sowieso krijgt Frankrijk nu twee maanden om te antwoorden op de brief van de Europese Commissie, en om de aangehaalde inbreuken aan te pakken. Als dat niet op voldoende wijze gebeurt, kan de Commissie verdere maatregelen nemen.
Toegang pers