Persbericht

Ardennes-Etape neemt een loopje met de wet én met zijn klanten

13 november 2020

Test Aankoop kreeg reeds een 100-tal klachten binnen van misnoegde reizigers over Ardennes-Etape. Het bedrijf, dat vooral bekend is voor het verhuren van tal van weekendhuisjes in het zuiden van het land, stuurt sinds de invoering van reis– en bubbelrestricties door het coronavirus, consumenten die een verblijf hebben geboekt de melding om binnen de 48 uur te kiezen voor een voucher. Wanneer men niet reageert binnen dit korte tijdsbestek, wordt de boeking geacht gewoon door te gaan. Ongehoord vindt Test Aankoop.  De consumentenorganisatie stuurt alvast een ingebrekestelling naar het verhuuragentschap. Voor vragen of problemen in het kader van de coronacrisis kan de consument het gratis telefoonnummer 0800 29 510 blijven gebruiken.


 

Ardennes-Etape

Net als vele anderen, is Ardennes-Etape zo’n typisch webplatform, dat als bemiddelaar fungeert tussen de eigenaar van een vakantiehuisje en de klant die er een weekend op uit wenst te trekken. Concreet wil dit zeggen dat het bedrijf belast is met het  administratieve gedeelte van het verblijf: de voorstelling van de logies, het updaten van de planningen, de opvolging van de reserveringen, de documenten en ook de betalingen. Terugbetalingen die het gevolg zijn van geannuleerde boekingen moeten dan ook door hen gebeuren.

 

Coronavirus

Sinds het uitbreken van de coronacrisis, hebben we al duizenden klachten ontvangen in het kader van reizen. Boekingen voor weekendhuisjes horen daar natuurlijk ook bij. Vooral als het gaat om de moeilijke weg naar terugbetaling wanneer het verblijf in kwestie niet kan doorgaan”, klinkt het bij Test Aankoop. De consumentenorganisatie stelt vast dat Ardennes-Etape telkenmale de overheid een verstrenging doorvoert in het kader van de ‘bubbelpolitiek’, een mailing uitstuurt naar alle huurders van een weekend accomodatie om de klanten met de rug tegen de muur te zetten wat hun boeking betreft.

“Eerst en vooral zien we dat de tijd die aan de klanten wordt gegeven om te reageren onredelijk kort is. Wie niet binnen de 48u antwoordt met de melding dat zijn of haar bubbel wordt gerespecteerd of dat men de voucher als reiskrediet accepteert, wordt geacht de boeking te laten doorgaan als gepland. Conclusie: wie zijn mails twee dagen niet leest, riskeert om het bedrag van de boeking volledig kwijt te zijn”, zegt Simon November, woordvoerder van de consumentenorganisatie.

Test Aankoop voegt eraan toe dat Ardennes-Etape klanten eveneens opdringt om afstand te doen van het beroep op overmacht om terugbetaling van het verblijf te bekomen.

 

Ingebrekestelling

Volgens Test Aankoop schendt Ardennes-Etape met hun manier van werken meerdere wetsbepalingen. Eerst en vooral wordt het recht op terugbetaling volledig ontnomen, vervolgens is er een totaal onredelijke termijn om te reageren op het voorstel tot het uitkeren van een voucher en tenslotte gaat men er automatisch van uit dat de consument afstand doet van het inroepen van overmacht.

De verbruikersorganisatie benadrukt dat overmacht iets is wat de partijen overkomt en wat zich onderscheidt van het louter annuleren van een verblijf. Test Aankoop zal een ingebrekestelling richten aan Ardennes-Etape met de boodschap om te stoppen met deze oneerlijke handelspraktijken en sluit eventuele verdere juridische stappen niet uit.

 

Test Aankoop benadrukt dat mensen steeds het gratis telefoonnummer 0800 29 510 (maandag tot donderdag van 9 tot 18 uur, en vrijdag van 9 tot 16.45 uur) kunnen gebruiken voor vragen of problemen in het kader van de coronacrisis.

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een email te sturen.