Nieuws

Heb je een coronavoucher die bijna vervalt?

01 februari 2021

Heb je een coronavoucher gekregen voor een reis die had moeten doorgaan tussen 20 maart en 19 juni 2020? Dan kan je binnenkort je geld terugvragen of er een reis mee boeken.

Zodra de FOD Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies voor een bepaald land geeft, annuleren de reisorganisatoren in principe alle reizen naar die bestemming. Normaliter mogen ze een alternatief aanbieden, maar je mag dat weigeren en je geld terugvragen.

In volle coronacrisis mochten de touroperators echter een voucher voor een latere reis aanbieden. Coronavouchers werden tussen 20 maart en 19 juni 2020 uitgegeven voor reizen die vanwege de coronapandemie werden geannuleerd. Op een coronavoucher moet het volledige betaalde bedrag van de reis staan en hij moet uitdrukkelijk vermelden dat hij ten gevolge van de coronacrisis werd gegeven. De touroperators hebben in die periode ruim 210 000 coronavouchers uitgeschreven voor een totale waarde van meer dan 355 miljoen euro.

Terugbetaald na vervaldatum

Een coronavoucher is één jaar geldig. Gebruik je hem niet, dan mag je je geld terugvragen. Intussen zijn slechts weinig vouchers omgezet in een reis. Veel consumenten zullen tussen maart en juni dus de waarde van hun coronavoucher opeisen. De touroperators moeten uiterlijk zes maanden na de vervaldatum van de voucher (dus 18 maanden na de uitgifte) het bedrag terugstorten. Op dat ogenblik wordt gevreesd voor een tsunami van faillissementen. Reisorganisators moeten een enorm bedrag terugbetalen, terwijl de bestellingen voorlopig uitblijven.

De overheid lijkt zich bewust van het gevaar en wil faillissementen vermijden. Een mogelijke oplossing is een speciale bank waar reisorganisators geld kunnen lenen om de coronavouchers terug te betalen. Een goede zaak.

Pakketreis is altijd gedekt

Maar wat als de touroperator failliet gaat? Alleen vouchers uitgegeven door een touroperator tussen 20 maart en 19 juni 2020 zijn gedekt tegen een faillissement. Voor vouchers die je buiten die periode hebt aanvaard, geldt de dekking niet. Heb je een voucher van vóór of na die periode, dan reserveer je er best een georganiseerde reis (pakketreis) mee. Deze reizen zijn namelijk altijd gedekt tegen een faillissement.

Meer info?

Heb je nog vragen in verband met reizen, bel dan met onze gratis hulplijn 0800 29 510.

bel gratis hulplijn