Nieuws

De ferry heeft veel vertraging, kan ik een schadevergoeding eisen?

Elk jaar gebruiken duizenden Belgen een ferryboot als vervoersmiddel of varen ze met een cruiseschip naar toeristische bestemmingen. Maar ook boten varen niet altijd zoals gepland. Wat zijn je rechten in dat geval?

13 juli 2022
toeristen stappen op een ferryboot

Als passagier van een schip word je beschermd door Europese wetgeving als je inscheept in een Europese haven of er ontscheept met een Europese rederij. Er zijn enkele uitzonderingen, bijvoorbeeld voor een overtocht van minder dan 500 meter. Ook cruises die vertrekken vanaf een Europese haven vallen in principe onder deze regels, maar niet voor wat vertragingen en annuleringen betreft.

Vertraging of annulering van een ferry

Als de veerboot met vertraging afvaart of wordt geannuleerd, heb je mogelijk recht op bijstand, een nieuwe reis en een vergoeding.

Bijstand

Passagiers hebben recht op informatie zodra die beschikbaar is, en uiterlijk dertig minuten na de oorspronkelijke vertrektijd.

Als het vertrek van de ferry meer dan negentig minuten vertraging heeft of de boot wordt geannuleerd, heb je recht op:

  • gratis snacks, maaltijden en verfrissingen (in verhouding tot wachttijd)
  • passend verblijf aan boord of aan wal (en vervoer naar je verblijf, indien nodig), voor maximaal drie nachten.

De ferrymaatschappij hoeft geen verblijf te voorzien als de vertraging of annulering het gevolg is van weersomstandigheden die de veiligheid van het schip in het gedrang zouden brengen.

Deze bijstand geldt overigens ook voor cruises.

Alternatieve reis of terugbetaling

Als de veerboot met meer dan negentig minuten vertraging vertrekt of wordt geannuleerd, moet de maatschappij twee mogelijkheden bieden:

  • ofwel een alternatieve reis naar je eindbestemming, onder vergelijkbare omstandigheden en zonder extra kosten
  • ofwel een terugbetaling van het ticket, en (indien nodig) een gratis terugreis naar het eerste vertrekpunt.

Vergoeding

Afhankelijk van de uiteindelijke aankomsttijd op de eindbestemming heb je recht op een vergoeding. Die hangt af van de reisduur en de totale vertraging bij aankomst.

Je krijgt minstens 25 % van de ticketprijs als je:

  • minstens één uur te laat aankomt bij een overtocht die normaal vier uur duurt
  • minstens twee uur te laat aankomt bij een overtocht die vijf, zes of zeven uur duurt
  • minstens drie uur te laat aankomt bij een overtocht die normaal meer dan acht maar hoogstens 24 uur duurt
  • minstens zes uur te laat aankomt bij een overtocht van meer dan 24 uur.

Als de vertraging dubbel zo lang duurt als de minima die hierboven staan, bedraagt de vergoeding minstens 50 % van de ticketprijs.

Je kunt geen aanspraak maken op de vergoeding als de vertraging of annulering te wijten is aan overmacht.

Probleem met de cruise

Een cruise is een combinatie van een vervoersdienst over zee of een rivier, aangevuld met accommodatie (minstens twee nachten) en andere voorzieningen. Omdat een cruise meerdere reisdiensten combineert, valt ze ook onder de wet met betrekking tot pakketreizen. Dit betekent dat je de reisorganisator kunt aanspreken als je niet krijgt wat je mocht verwachten. Bijvoorbeeld als je een kajuit van type A krijgt terwijl je een type C had geboekt, of als het zwembad leegstaat of het schip ernstige vertraging oploopt.

In zulke gevallen moet de reisorganisator zo snel mogelijk een oplossing proberen te vinden. Als dat niet mogelijk is binnen een redelijke termijn, heb je recht op een passende vergoeding. Is er sprake van overmacht waar de cruisemaatschappij zelf het slachtoffer van is, dan kun je geen vergoeding eisen. Je mag de pakketreis kosteloos opzeggen als het probleem aanzienlijke gevolgen voor je reis heeft.

Meer info?

Als je meer informatie zoekt over problemen tijdens het reizen, vind je misschien een antwoord in een van onze reisdossiers.

problemen op reis?

Heb je nog vragen over je rechten bij bootreizen, dan kun je contact opnemen via onze hulplijn 0800 29 510, maandag tot vrijdag van 9 tot 18 uur.

bel de hulplijn