Vraag zelf om de terugbetaling van je coronavoucher

In het voorjaar van 2020 werden duizenden reizen geannuleerd als gevolg van de coronapandemie. De overheid nam maatregelen om de reissector te beschermen tegen faillissementen. Reisorganisatoren mochten van 20 maart tot 19 juni waardebonnen uitschrijven ter compensatie voor de geannuleerde reis. Deze vouchers moeten het volledige betaalde bedrag (voorschot of reissom) vermelden en ook aangeven dat ze een annulering als gevolg van corona dekken.
Als klant mocht je de voucher niet weigeren. Maar aangezien reizen nog steeds moeilijk tot onmogelijk is, heb je je voucher waarschijnlijk nog in de kast liggen. Wat kun je doen?
Twee opties
Je kunt de voucher alsnog gebruiken om een reis te boeken. Wordt die reis ook geannuleerd, dan mag je vragen om de onmiddellijke terugbetaling van het betaalde bedrag.
Als je de voucher liever niet gebruikt en je geld terugvraagt, ga je als volgt te werk.
- Check de uitgiftedatum van de voucher. Als er sindsdien twaalf maanden zijn verstreken, mag je de reisorganisator vragen om een terugbetaling.
- Als de voucher een procedure vermeldt, volg je die nauwgezet. Staat er geen procedure op, dan neem je contact op met de reisorganisator via mail of per brief.
- Vermeld duidelijk je naam, de referenties van de voucher, het bedrag dat je terugvraagt en je bankrekeningnummer.
- Als je na enkele dagen nog geen bevestiging van ontvangst hebt gekregen, stuur je het verzoek via aangetekende post.
De reisorganisator mag de terugbetaling uitstellen tot zes maanden na de vervaldatum van de voucher.
Meer info?
De meest voorkomende vragen over reizen in tijden van corona vind je hier.
Heb je andere vragen over de gevolgen van de coronacrisis, dan kun je bellen met onze juridische experts op nummer 0800 29 510 (alle werkdagen van 9 tot 18 uur, op vrijdag tot 15.45 uur).