Getroffen passagiers Ryanair krijgen vergoeding

In de zomer van 2018 kreeg Ryanair te maken met vakbondsstakingen, waardoor verschillende vluchten werden geannuleerd of vertraagd, met gevolgen voor duizenden passagiers. Na de weigering van Ryanair om deze getroffen passagiers te compenseren, startten wij in juli 2019 een groepsvordering om compensatie te krijgen voor het verlies dat de passagiers hebben geleden.
Een grote overwinning voor de consument en Test Aankoop
In december 2020 werd dit beroep ontvankelijk verklaard door de rechter, maar tegelijkertijd met de gerechtelijke procedure voerden we onderhandelingen met Ryanair om een oplossing te vinden. Deze besprekingen hebben geleid tot een overeenkomst waarbij alle getroffen passagiers een compensatie zullen ontvangen in de vorm van een waardebon ter waarde van 250 tot 400 euro (afhankelijk van de afstand van hun geannuleerde of vertraagde vlucht). Deze waardebon kan omgezet worden in geld als deze niet is gebruikt tijdens het eerste jaar na uitgifte. Het is een overeenkomst die een grote overwinning betekent voor ons en de consument.
Bovendien is overeengekomen dat de aanvaardbare extra kosten, zoals "re-routing", hotelaccommodatie en andere kosten die rechtstreeks verband houden met annuleringen of vertragingen, in aanmerking kunnen komen voor vergoeding. Dat kan rechtstreeks via Ryanair of via het formulier van Test Aankoop.