Nieuws

Met welke maatschappij kun jij het beste op vakantie?

03 juni 2021

Sinds het begin van de pandemie werden talloze vakanties geannuleerd. Met de zomer en de versoepelde coronamaatregelen in zicht geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Het is daarbij van belang het juiste reservatieplatform, touroperator en/of luchtvaartmaatschappij te kiezen. Wij namen alle klachten van afgelopen jaar onder de loep en geven reizigers advies.

Wij maken de balans op 

Vorig jaar een vakantie geboekt? Grote kans dat de coronacrisis roet in het eten gooide. Veel vluchten en reizen moesten geannuleerd worden. Wij ontvingen duizenden klachten van consumenten wie te laat, of zelfs nooit, terugbetaald werden door de organisatie waarbij ze hun vakantie hadden geboekt. We namen daarom contact op met een hele reeks operatoren uit de reissector: luchtvaartmaatschappijen, touroperators en reservatieplatformen. Sommigen stelden zich zeer reactief en consumentvriendelijk op en verwerkten de klachten op een efficiënte manier. Anderen reageerden weinig of helemaal niet. 

Voor deze zomer adviseren we daarom sterk een reis te boeken geboekt bij een touroperator die zich reactief opstelt.  

Luchtvaartmaatschappij

Over het algemeen stelden luchtvaartmaatschappijen zich maar weinig reactief op. Alleen van Brussels Airlines, Ryanair en TUIfly kregen we een degelijk antwoord. Brussels Airlines behandelde snel de meer dan 1 300 dossiers die sinds juli 2020 door ons werden overgemaakt.  Van de meer dan 2 000 overgemaakte dossiers aan Ryanair, moeten er nog slechts een hondertal door de Ierse luchtvaartmaatschappij worden behandeld. Wat betreft TUIfly, zijn er nog 14 op ongeveer honderd ontvangen dossiers in behandeling.  

Ondanks tal van pogingen, kregen we echter geen enkele respons van Air France, Alitalia, easyJet, Iberia, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, TAP, Vueling, en meer (zie tabel voor compleet overzicht). Andere operatoren reageerden weliswaar op onze verzoeken om tot een oplossing te komen voor haar leden, maar de behandeling zelf van de dossiers liet dan weer te wensen over: dit is bijvoorbeeld het geval bij Air Arabia en Air Europa.


De boodschap is duidelijk: in geval van problemen zullen deze maatschappijen niet makkelijk kunnen worden gecontacteerd om tot een bevredigende oplossing te komen. 

reismaatschappijen die klachten goed en slecht behandelen

Overzicht met reisorganisaties die goed, middelmatig en slecht presteerden op basis van de klachtendossiers die wij hen stuurden.

Touroperators & reservatieplatformen

Veel consumenten reserveren hun vluchten en reizen via reservatieplatformen. Ook hier heb je goede en slechte leerlingen. Wij raden af om reservaties te boeken via platformen zoals e-dreams, expedia, GoVoyages, Sunexpress, en meer (zie tabel voor compleet overzicht). Ondanks verschillende pogingen hen te contacteren, gaven deze operatoren geen reactie en kon geen enkele oplossing worden gevonden voor de betrokken reizigers. Van een aantal platformen wisten we een aantal reacties te sprokkelen, zoals van Opodo Booking en Corendon. Desondanks was ook hier sprake van het niet-efficiënt behandelen van de klachten. 

We raden dan ook eerder aan te reserveren via platformen zoals BudgetAir, CheapTickets, Connections, Voyage Privé of TUI die wel antwoordden en de klachtendossiers op een effectieve manier behandelden. 

Vragen?

Vragen over reizen in coronatijden? Surf naar ons dossier met veelgestelde vragen.

 

Naar veelgestelde vragen

 

Voor alle vragen rond reisproblemen, kunnen consumenten ons contacteren via het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

9 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/07/2021

Wij komen net terug van Hamburg. Daar prima georganiseerd.Overal inspannen via de Luca app.Enige opmerking,de Luca app kent het "zogezegd" Europees testcertificaat niet.
Terug in België ons geërgerd aan het feit dat op de trein en in Brugge station de toiletten gesloten zijn.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2021
, Gereageerd:

Hallo Urbain, ik geef je graag nog even een korte reactie op die Luca app. Elk land heeft namelijk een eigen corona-app ontwikkeld (in Duitsland Luca en in België Coronalert) en de EU het Green certificate. Het eerste is in se bedoeld voor de contacttracing. Het laatste dient om te reizen.Maar het zijn ook in ons land twee verschillende apps. En daarnaast heb je ook nog CovidSafeBe voor je attesten. Deze regeling binnen een eengemaakt Europa had inderdaad beter gekund. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/06/2021

Terugreis als mantelzorger van Kreta naar Belgie gevaccineerd geen uitstappen geen contact oranje naar oranje pcr verplicht kan da t zomaar? Quarantaine 10 dagen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/06/2021
, Gereageerd:

Beste Jeannine, Kreta is oranje zone. Bij verblijf langer dan 48u in het buitenland moet een PLF ingevuld worden. Op basis hiervan wordt beslist of een pcr-test en/of quarantaine verplicht is. Wanneer een sms ontvangen wordt met deze verplichting moet deze ook nageleefd worden. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/06/2021

Mijn reis naar Spanje op 5 juni 2021 werd geannuleerd door TUI. Ik heb terugbetaling verzocht maar nog geen reactie gekregen. Wat zijn mijn rechten en/of wat moet ik doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2021
, Gereageerd:

Dag Louis, je kan als je wil hiervoor klacht indienen via onze klachtenbox om tot een oplossing te komen: https://www.test-aankoop.be/klagen of bel onze advocaten op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

wij hadden op 3/52021 een vlucht naar Portugal geboekt met Ryanair. aan de incheckbalie werden we geweigerd omdat onze PCR test - die uiteraard negatief was- niet de vermelding ‘RT’PCR had. Het labo in Antwerpen (Middelheim) bevestigde dat dat identiek was aan de test die wij hadden laten afnemen, maar zij vermelden dat niet op het resultaat. Na 3 uur kregen we dan eindelijk een aangepaste versie, te laat om nog te vertrekken. Blijkbaar is R de enige vliegmaatschappij die deze regel oplegt. Kan dat zomaar terwijl een labo bevestigt dat dat hetzelfde is?

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Therese, jammer dat je reis niet is doorgegaan omwille van formaliteiten. Wil je weten wat je rechten in deze zijn, dan kan je best onze advocaten contacteren op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/04/2021

Het heeft weinig zin om een annuleringsverzekering te nemen, omdat de meeste hotels en b&b's bijna allemaal zelf een gratis annuleringsmogelijkheid aanbieden.