Met welke maatschappij kun jij het beste op vakantie?

Wij maken de balans op
Vorig jaar een vakantie geboekt? Grote kans dat de coronacrisis roet in het eten gooide. Veel vluchten en reizen moesten geannuleerd worden. Wij ontvingen duizenden klachten van consumenten wie te laat, of zelfs nooit, terugbetaald werden door de organisatie waarbij ze hun vakantie hadden geboekt. We namen daarom contact op met een hele reeks operatoren uit de reissector: luchtvaartmaatschappijen, touroperators en reservatieplatformen. Sommigen stelden zich zeer reactief en consumentvriendelijk op en verwerkten de klachten op een efficiënte manier. Anderen reageerden weinig of helemaal niet.
Voor deze zomer adviseren we daarom sterk een reis te boeken geboekt bij een touroperator die zich reactief opstelt.
Luchtvaartmaatschappij
Over het algemeen stelden luchtvaartmaatschappijen zich maar weinig reactief op. Alleen van Brussels Airlines, Ryanair en TUIfly kregen we een degelijk antwoord. Brussels Airlines behandelde snel de meer dan 1 300 dossiers die sinds juli 2020 door ons werden overgemaakt. Van de meer dan 2 000 overgemaakte dossiers aan Ryanair, moeten er nog slechts een hondertal door de Ierse luchtvaartmaatschappij worden behandeld. Wat betreft TUIfly, zijn er nog 14 op ongeveer honderd ontvangen dossiers in behandeling.
Ondanks tal van pogingen, kregen we echter geen enkele respons van Air France, Alitalia, easyJet, Iberia, KLM, Lufthansa, Royal Air Maroc, TAP, Vueling, en meer (zie tabel voor compleet overzicht). Andere operatoren reageerden weliswaar op onze verzoeken om tot een oplossing te komen voor haar leden, maar de behandeling zelf van de dossiers liet dan weer te wensen over: dit is bijvoorbeeld het geval bij Air Arabia en Air Europa.
De boodschap is duidelijk: in geval van problemen zullen deze maatschappijen niet makkelijk kunnen worden gecontacteerd om tot een bevredigende oplossing te komen.
Overzicht met reisorganisaties die goed, middelmatig en slecht presteerden op basis van de klachtendossiers die wij hen stuurden.
Touroperators & reservatieplatformen
Veel consumenten reserveren hun vluchten en reizen via reservatieplatformen. Ook hier heb je goede en slechte leerlingen. Wij raden af om reservaties te boeken via platformen zoals e-dreams, expedia, GoVoyages, Sunexpress, en meer (zie tabel voor compleet overzicht). Ondanks verschillende pogingen hen te contacteren, gaven deze operatoren geen reactie en kon geen enkele oplossing worden gevonden voor de betrokken reizigers. Van een aantal platformen wisten we een aantal reacties te sprokkelen, zoals van Opodo Booking en Corendon. Desondanks was ook hier sprake van het niet-efficiënt behandelen van de klachten.
We raden dan ook eerder aan te reserveren via platformen zoals BudgetAir, CheapTickets, Connections, Voyage Privé of TUI die wel antwoordden en de klachtendossiers op een effectieve manier behandelden.
Vragen?