Nieuws

Ik heb gereserveerd via een onlineplatform. Wat zijn mijn rechten als de reis niet doorgaat?

14 juni 2021
reizen, platform, annuleren

De reservaties voor de komende zomer nemen hand over hand toe. Toch bestaat er nog steeds geen garantie dat al die reizen ook zullen doorgaan. Wat zijn je rechten als je hebt geboekt via een reisplatform?

Als je boekt via een onlineplatform, heb je dezelfde rechten. Dus als je een vlucht of reis hebt gereserveerd en die wordt geannuleerd, heb je recht op een terugbetaling.

Maar in de praktijk zien we vaak dat het reisplatform en de luchtvaartmaatschappij de hete aardappel naar elkaar doorschuiven, dat de online contactpagina's niet werken en dat het platform moeilijk bereikbaar is.

Wel populair, niet behulpzaam

Vorig jaar hebben we duizenden dossiers van gedupeerde reizigers behandeld en namen we contact op met vele reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen. Sommigen werkten vlot mee en verwerkten de dossiers op een efficiënte manier. Anderen reageerden weinig of helemaal niet.

Ook onder reservatieplatforms heb je goede en slechte leerlingen. Populaire platforms zoals eDreams, Expedia, GO Voyages en SunExpress gaven niet thuis. Bij Opodo Booking en Corendon kregen we wel reactie, maar de afhandeling van de dossiers verliep niet efficiënt.

Platforms zoals BudgetAir, CheapTickets, Connections, Voyage Privé, TUI en Booking.com antwoordden wel en handelden de dossiers op een effectieve manier af.

Weegt besparing op tegen risico?

Voordat je reserveert via een reisplatform, moet je een afweging maken. Boeken via een platform lijkt eenvoudig en de prijzen liggen soms lager, maar als er problemen rijzen, is het moeilijker om je rechten te doen gelden. Het verschil van enkele euro's tussen een vlucht via een reisplatform of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij is niet altijd de moeite waard.

Als er niet meteen reactie komt op je vraag om terugbetaling, blijf dan aandringen op alle mogelijke manieren: e-mail, telefoon, aangetekende brief ... Geen resultaat? Dien dan een klacht in via onze klachtenmodule. Op die manier komt je klacht terecht bij het reisplatform, dat dan weet dat je onze steun hebt.

naar de klachtenbox

Vragen over reizen in coronatijden?

We raden je aan om te surfen naar ons dossier met veelgestelde vragen over reizen in coronatijden.

NAAR DE VEELGESTELDE VRAGEN

Verder kun je met een probleem ten gevolge van de coronapandemie altijd bellen naar onze gratis hulplijn 0800 29 510, elke werkdag van 9 tot 18 uur (op vrijdag tot 15.45 uur).

bel de hulplijn

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

18 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/07/2021

Beste, vorig jaar in maart boekte ik twee vliegtickets voor een reis in juli 2020. In mei van dat jaar werd onze vlucht geannuleerd wegens Corona. Van de website waarbij ik boekte”vliegtickets.be” kreeg ik toen bericht dat we zelf geen stappen diende te ondernemen voor een terugbetaling maar dat zij daar gingen voor zorgen. Tot op heden heb ik nog steeds niets ontvangen, heb al meerdere keren gemaild, maar krijg altijd zelfde antwoord, nl dat ze nog geen respons van de luchtvaartmaatschappij hebben ontvangen en ik moet afwachten. Hebben jullie over deze site nog klachten ontvangen en kan ik nog iets anders doen buiten mailen naar hen voor info?
Mvg
Kris

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/06/2021

Ik heb een voucher van verleden jaar bij prijsvrij.be hij is 29 mei vervallen ik heb al meermaals contact opgenomen met hen en steeds zeggen ze zal eind van de week inorde zijn maar heb nogsteeds niets ontvangen wat moet ik doen mvg kristel

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/06/2021
, Gereageerd:

Beste Kristel en Franck, we vinden dit uiteraard niet kunnen. Twijfel niet om via ons platform de klachtenbox rechtstreeks een gratis klacht in te dienen via deze link: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee kan je dan in stap 4 op de link klikken om je klacht te doen toekomen bij onze advocaten die dan voor jou kunnen bemiddelen. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/06/2021

Heb een reis geboekt bij de Blauwe vogel op 06/01/2020 voor een reis naar Ver.Arab.Emiraten.
Kreeg op 3/11/2020 een tegoedbon die 1 jaar geldig bleef vanaf uitgifte. Heb een aaanvraag ingediend voor terugbetaling.Kreeg een e-mail dat ik vanaf november 2021 opnieuw een aanvraag kan indienen voor de terugbetaling.
Vind het niet kunnen dat ik meer dan 2 jaar moet wachten op mijn centen.Op zulke wijze een reisagentschap runnen is wel zeer gemakkelijk met iemand anders zijn centen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021

We boekten in 2019 een reis bij De blauwe Vogel voor vertrek in de paasvakantie 2020. Deze reis werd uitgesteld door het reisbureau omwille van COVID-19 naar de paasvakantie 2021. Ook dit ging niet door en De Blauwe Vogel annuleerde opnieuw. Ik nam dus aan dat ik recht had op terugbetaling binnen de wettelijke termijn van 14 dagen na annulering (wet betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en diensten). Ik baseerde mij daarvoor op volgende tekst van FOD Economie:

Bij het uitbreken van de coronacrisis heeft de minister van economie de verplichting tot terugbetaling van pakketreizen versoepeld om zo de impact op de reissector te beperken én de belangen van de reiziger te vrijwaren. Tegelijk maakte ze het mogelijk om een tegoedbon (coronavoucher) te verstrekken ter waarde van het bedrag dat de reiziger betaald heeft voor de geannuleerde pakketreis (onafhankelijk van het feit of de reiziger de pakketreis geheel of gedeeltelijk betaald heeft), te gebruiken voor een periode van minstens een jaar.

Die maatregel was van kracht van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020. Enkel in die periode konden coronavouchers worden uitgegeven die de reiziger verplicht diende te aanvaarden, waarbij die weliswaar moesten voldoen aan strenge voorwaarden om de reiziger te beschermen. Sinds 20 juni 2020 geldt die afwijkende regel niet meer bij de annulering van een pakketreis. De reiziger kan dus opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (volgens artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten).

Ondertussen had ik contact met een jurist/advocaat van Test aankoop en die wist me te vertellen dat die 18 maanden waarvan sprake bij de terugbetaling van een voucher, ook van toepassing is op ons die geen voucher gekregen hebben, maar wiens reis door het reisbureau met een jaar verdaagd en opnieuw geannuleerd werd.
Ik ga uiteraard niet in discussie met een jurist, maar ben toch wel enorm verwonderd dat dit ook op ons van toepassing is, gezien het gaat over een reis in voorjaar 2021 die geannuleerd werd. Misschien moet Test Aankoop dit eens heel duidelijk op de website plaatsen want ik ben waarschijnlijk niet de enige die hier vragen rond heeft. Iemand in dezelfde situatie en feedback/advies uit een andere bron?

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/05/2021

Ik wacht het resultaat af van jullie bevindingen. Ondertussen raad ik iedereen aan bijzonder voorzichtig te zijn met boekingen bij Belvilla. Het heeft ons een hele hoop gedoe geleverd. Hopelijk kan TA aan die praktijken een finaal halt toeroepen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021
, Gereageerd:

Dag Jan, ik ben even gaan nakijken en heb inderdaad gemerkt dat je mail doorgestuurd werd naar onze juridische dienst. Twijfel ook niet om hen rechtstreeks te contacteren op het nummer 02 542 34 34 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) voor de verdere opvolging van je dossier. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021

Update van de informatie voor Portugal : het land is sinds gisteren niet meer gesloten voor toeristen : Onze "Buitenlandse Zaken" kleurt heel Portugal oranje.
je kan er binnen mits PCR-test (binnen 72 uur) en PLF-formulier.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/05/2021
, Gereageerd:

Kan u mij zeggen waar u deze informatie heeft gelezen? Momenteel staat er op de SEF (Servico de estangeiros e fronteiras ) alleen essentiële reizen toegelaten. Deze mededeling staat ook vermeld op de FOD. Eventuele aanpassingen zullen besproken worden en in voege treden op 16 mei. Dit alles ivm Portugal.

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Dirk, het is inderdaad niet eenvoudig om nog te weten of en onder welke voorwaarden je kan vertrekken. Daarom hebben we een dossier online gezet met de nodig info hieromtrent, je vindt er ook nuttige links in terug naar sites waarop je nog verder info kan vinden: https://www.test-aankoop.be/familie-prive/reizen/dossier/goed-voorbereid-op-reis ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021

Ik heb mijn reis bij de Blauwe vogel geannuleerd omdat ze niet kon doorgaan. Hun voorstel was om de reis van 2020 die naar 2021 was verplaatst nogmaals een jaar te verplaatsen, dus 2022.
Voor de terugbetaling antwoorden ze echter dat ze zelf nog niet zijn terugbetaald door hun leveranciers en dat de staat bezig is met het oprichten van een noodfonds. Het geld zou echter bruikbaar blijven voor alle reizen bij hen en onbeperkt in de tijd. Hoeveel kan ik daar van geloven? Is er al iemand die zijn geld heeft ontvangen van de Blauwe Vogel?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/05/2021
, Gereageerd:

Ik heb hier op de website van Test aankoop en op de FB van De Blauwe Vogel reeds verschillende ontevreden reacties gelezen van klanten die hun geld niet terug krijgen. Wijzelf wachten ook nog steeds op terugbetaling van de reis die we in 2019 boekten voor paasvakantie 2020, die toen door de Blauwe Vogel verplaatst werd naar paasvakantie 2021 en door hen geannuleerd werd omwille van Covid. Wij wensen geen omboeking, maar ons geld terug en hebben dat duidelijk via mail gevraagd maar krijgen enkel een standaard antwoord terug dat ze ons dossier aan de boekhouding zullen doorgeven. Ik heb ook reeds naar de juridische dienst van Test aankoop gebeld en de juriste gaf me als informatie mee dat die termijn van 18 maanden (de termijn die je moet wachten op terugbetaling van je geld als je je voucher niet gebruikt hebt), geldt voor ALLE reizen die vallen onder de eerste lockdown - periode van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020 (of je nu een voucher gekregen heb of niet). Ik viel compleet uit te lucht want het gaat naar mijn mening ondertussen over een reis van paasvakantie 2021 die geannuleerd werd door De Blauwe Vogel. Dus een reis die buiten de vernoemde periode in 2020 valt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021

kan ik mijn geld terug vragen bij Lauwers omdat ik dan meer moet betalen omdat ik er een uitstap mee moet doen en die allemaal duurder zijn dan dat ik betaald heb

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Beste Karina, om te weten wat je nog eventueel kan doen en hoe je dit best aanpakt, raad ik je aan om onze advocaten te bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Zij geven je dan het gepaste advies, mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/05/2021

Inderdaad,de ticketverkoper steekt het geld van de reisverzekering en andere diensten in zijn zak.Een voucher wordt aangeboden,maar is onbruikbaar aangezien het aanbod van vluchten zowat nihil is.
Laatste correspondentie hieronder.
Onderwerp: FW: (30022815) Voucher information 1)OUR INITIAL TICKETS ARE NOT MENTIONING THE VALUTA IN RUB.PLEASE SEND US THE INITIAL TICKETS,MENTIONING THE VALUTA IN RUB ?Your answer is not explaining why. What is the reason of the voucher with valuta in RUB ? -2)What about our question regarding the insurance and what happens with the money we already lost ? Will be continued !The amount of 2.826,49 EUR was part of a present for the marriage of our sun, not for eSky, neither Air Auropa. How would you feel ? Our complaint will stop if you refund our money

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Dag Karine, Karina en Hugo, het neemt zeker en vast veel tijd in beslag als je terugbetaling of omboeking wil bekomen. Maak daarom gerust gebruik van onze klachtenbox om rechtstreeks een klacht in te dienen bij het bedrijf in kwestie via deze link: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee van Test Aankoop kan je bovendien je klacht doen toekomen bij onze advocaten die dan voor jou kunnen bemiddelen. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

De reissector speelt hier een vuil spelletje. Sinds 20 juni 2020 ben je niet meer verplicht om en voucher te aanvaarden. In realiteit wordt je gewoon in je gezicht uitgelachen als je terugbetaling vraagt voor een geannuleerde reis en krijg je een voucher opgedrongen. Enige mogelijkheid dan is gaan procederen met alle kosten (vaak niet in verhouding tot het te recupereren bedrag) die hiermee gepaard gaan. Bovendien duurt een gerechtelijke procedure zo lang dat de tegenpartij mogelijk al failliet is voor er een uitspraak is. De organistoren nemen daarbij ook geen risico: ze kunnen wel veroordeeld worden tot terugbetaling van de reis maar worden niet gesanctioneerd. Een mooi voorbeeld van een situatie waarbij de consument door de wet beschermd is maar zijn rechten niet (op haalbare wijze) kan afdwingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

ik had een voucher voor een optreden en nu zo ik er een dagje uit mee moeten gaan dat is van een andere hoor en dan nog bij leggen kan dat en ik had ook voor Frans bouwer betaald voor in Antwerpen ik heb daar al mails naar gestuurd en daar krijg je niets van terug is dat niet erg