Nieuws

Ik heb gereserveerd via een onlineplatform. Wat zijn mijn rechten als de reis niet doorgaat?

14 juni 2021
reizen, platform, annuleren

De reservaties voor de komende zomer nemen hand over hand toe. Toch bestaat er nog steeds geen garantie dat al die reizen ook zullen doorgaan. Wat zijn je rechten als je hebt geboekt via een reisplatform?

Als je boekt via een onlineplatform, heb je dezelfde rechten. Dus als je een vlucht of reis hebt gereserveerd en die wordt geannuleerd, heb je recht op een terugbetaling.

Maar in de praktijk zien we vaak dat het reisplatform en de luchtvaartmaatschappij de hete aardappel naar elkaar doorschuiven, dat de online contactpagina's niet werken en dat het platform moeilijk bereikbaar is.

Wel populair, niet behulpzaam

Vorig jaar hebben we duizenden dossiers van gedupeerde reizigers behandeld en namen we contact op met vele reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen. Sommigen werkten vlot mee en verwerkten de dossiers op een efficiënte manier. Anderen reageerden weinig of helemaal niet.

Ook onder reservatieplatforms heb je goede en slechte leerlingen. Populaire platforms zoals eDreams, Expedia, GO Voyages en SunExpress gaven niet thuis. Bij Opodo Booking en Corendon kregen we wel reactie, maar de afhandeling van de dossiers verliep niet efficiënt.

Platforms zoals BudgetAir, CheapTickets, Connections, Voyage Privé, TUI en Booking.com antwoordden wel en handelden de dossiers op een effectieve manier af.

Weegt besparing op tegen risico?

Voordat je reserveert via een reisplatform, moet je een afweging maken. Boeken via een platform lijkt eenvoudig en de prijzen liggen soms lager, maar als er problemen rijzen, is het moeilijker om je rechten te doen gelden. Het verschil van enkele euro's tussen een vlucht via een reisplatform of rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij is niet altijd de moeite waard.

Als er niet meteen reactie komt op je vraag om terugbetaling, blijf dan aandringen op alle mogelijke manieren: e-mail, telefoon, aangetekende brief ... Geen resultaat? Dien dan een klacht in via onze klachtenmodule. Op die manier komt je klacht terecht bij het reisplatform, dat dan weet dat je onze steun hebt.

naar de klachtenbox

Vragen over reizen in coronatijden?

We raden je aan om te surfen naar ons dossier met veelgestelde vragen over reizen in coronatijden.

NAAR DE VEELGESTELDE VRAGEN

Verder kun je met een probleem ten gevolge van de coronapandemie altijd bellen naar onze gratis hulplijn 0800 29 510, elke werkdag van 9 tot 18 uur (op vrijdag tot 15.45 uur).

bel de hulplijn