Nieuws

Ryanair belooft beterschap

10 juni 2022

Bij de staking bij het cabinepersoneel van Ryanair, eind april, werden heel wat vluchten geannuleerd. Gedupeerde reizigers kregen een e-mail waarin ze konden kiezen voor een alternatieve vlucht of een terugbetaling. Over een eventuele compensatie werd beduidend minder transparant gecommuniceerd. Dat wil Ryanair nu verbeteren.

Omwille van ontevredenheid met de arbeidsvoorwaarden, legde het cabinepersoneel van Ryanair, tussen 22 en 24 april, het werk neer. Van overmacht is in zo’n geval geen sprake. En dat betekent dat alle gedupeerde reizigers ook recht hebben op een aanvullende compensatie. Alleen liet Ryanair na om hen hierover afdoende te informeren. We zaten met hen rond de tafel om te bekijken hoe dat in de toekomst anders kan.

Gedupeerde passagiers bleven onwetend achter

Wanneer het niet gaat om omstandigheden buiten de controle van de luchtvaartmaatschappij om, heb je als passagier naast omboeking of terugbetaling van het vliegticket ook een recht op een aanvullende compensatie gaande van 250 tot 600 EUR, afhankelijk van de afstand van de vlucht. Over dat laatste punt, was Ryanair in zijn communicatie naar de getroffen passagiers toe, onduidelijk door pas op het einde van de e-mail over de annulering deze korte verklaring te vermelden: "Bijgesloten vindt u de volledige tekst van uw rechten onder Verordening (EG) nr. 261/2004. Mogelijk komt u in aanmerking voor een vergoeding op grond van Verordening EU261”. Evenwel, zat er geen bijlage bij de e-mail en was er ook geen link naar het compensatieformulier. Ryanair heeft wel degelijk zo’n formulier op zijn website waar je als reiziger je gegevens kan invullen en de vlucht kan kiezen waarvoor je een compensatie vraagt. Enig probleem: het bleek niet mogelijk om een geannuleerde vlucht te selecteren waardoor het formulier onbruikbaar werd, terwijl het net voor dit soort situaties gebruikt dient te worden. Sommige passagiers probeerden dan maar om de klantenservice van Ryanair telefonisch of via chat te bereiken, wat hen vaak enkele uren kostte, klinkt het bij de verbruikersorganisatie.



Bereidheid tot verandering

Ryanair heeft ons tijdens het overleg intussen verzekerd dat ze aan al hun verplichtingen op het gebied van passagiersrechten willen voldoen. De luchtvaartmaatschappij heeft erkend dat er tekortkomingen zijn, maar wil die in de toekomst verhelpen en ze wil ook haar informatie naar de consument toe verbeteren. We zullen die goede voornemens uiteraard nauwlettend opvolgen, vooral omdat er deze zomer misschien opnieuw stakingen zullen zijn.

Heb jij reeds een compensatievraag ingediend bij Ryanair maar nog geen antwoord gekregen, neem dan gerust contact met ons op via 0800 29 510.

Bel onze hulplijn