Nieuws

Misschien is er een oplossing in de maak voor Neckermann

19 februari 2021
Neckermann faillissement

We krijgen erg veel vragen over het eventuele faillissement van Neckermann. De reisorganisator heeft een bescherming gevraagd tegen zijn schuldeisers en tegen een mogelijk faillissement. Er is sprake van een kandidaat-overnemer. Dat is goed nieuws, maar het is wachten op een bevestiging daarvan.

Neckermann zit momenteel in slechte papieren. De reisorganisator liet weten dat er mogelijk een overnemer is, maar het is wachten op een bevestiging daarvan. 

Ondertussen willen wij de reizigers geruststellen waar het kan.

Heb je een reis geboekt?

Als je zoals veel klanten van Neckermann eigenlijk rechtstreeks een reis hebt geboekt bij Sunweb, ben je in principe niet betrokken bij de problemen van Neckermann.

Maar ook als je koos uit het aanbod aan zogenoemde pakketreizen van Neckermann zelf (dus een combinatie van bijvoorbeeld een vlucht en een hotel), hoef je je financieel in principe geen zorgen te maken. Neckermann is immers in orde met de Belgische wetgeving en beschikt over een verzekering "tegen financieel onvermogen". Dus als Neckermann failliet gaat, kun je je wenden tot MS Amlin Insurance SE, de verzekeraar in kwestie, om de som die je hebt betaald (het voorschot of de volledige reissom), terug te vragen.

Voor meer info verwijzen we naar ons dossier waarin we stilstaan bij een faillissement in de reissector.

Wacht je op de uitbetaling van een voucher?

Je zit misschien nog met een voucher (waardebon) voor een latere reis nadat een eerder geboekte reis werd geannuleerd. 

Is het een voucher van Sunweb?

Staat de naam "Sunweb" op je voucher, dan ben je in principe niet betrokken door het eventuele faillissement van Neckermann.

Is het een voucher van Neckermann?

Als het om een zogenoemde coronavoucher gaat, hoef je je evenmin zorgen te maken, want die is gedekt tegen het financieel onvermogen van de reisorganisator. 

Met "coronavoucher" wordt de voucher bedoeld die tussen 20/3/2020 en 19/6/2020 werd toegekend omdat je reis omwille van corona werd geannuleerd. Zo'n voucher was één jaar geldig, en je had de mogelijkheid om het geld zes maanden na de vervaldatum op te vragen (dus achttien maanden na de datum van de bon). De voucher moest op het volledige betaalde bedrag slaan, er mochten geen kosten aan verbonden zijn, en er moest uitdrukkelijk op staan dat hij ten gevolge van de coronacrisis werd gegeven. 

Gaat het echter over een andere voucher, een die dus buiten de vermelde periode werd toegekend, dan ben je niet beschermd. Daarom kun je in dat geval het zekere voor het onzekere nemen door daar nu een pakketreis mee boeken. Zodra je die boeking hebt, val je immers weer onder de bescherming van de verzekering. 

Zit je met vragen?

Als je een probleem hebt met een reis, kun je ons elke werkdag bereiken op het gratis nummer 0800 29 510, van maandag tot donderdag tussen 9 en 18 uur en op vrijdag tussen 9 en 15.45 uur.

BEL 0800 29 510

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren
Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies