Stop claims van "duurzaam" vliegen en de bijhorende prijssupplementen
Een vliegtuig dat vliegt zonder broeikasgassen uit te stoten, bestaat niet. Claims van ‘groen’ of ‘duurzaam’ vliegen, slaan dus nergens op, laat staan om daar extra voor te betalen. Twee jaar geleden dienden we een klacht in tegen 17 luchtvaartmaatschappijen wegens greenwashing en oneerlijke handelspraktijken omdat ze dergelijke claims maken. Ondanks een lopend onderzoek van de Europese Commissie blijven veel luchtvaartmaatschappijen aan greenwashing doen.

Klacht over greenwashing en oneerlijke handelspraktijken
Is je vlucht ‘groen’ of ‘duurzaam’? Niet echt. Het luchtverkeer is verantwoordelijk voor een groot en zelfs nog groeiend aandeel in de uitstoot van broeikasgassen. Je vlucht is dus jammer genoeg nooit groen of duurzaam, ook al beweren sommige luchtvaartmaatschappijen dat je de CO2-uitstoot van je vlucht kunt ‘compenseren’ of ‘neutraliseren’. Dat klopt niet en is niet alleen een perfect voorbeeld van greenwashing, maar ook van oneerlijke handelspraktijken.
Bij sommige luchtvaartmaatschappijen kan je ook extra betalen voor de ontwikkeling van zogenaamde Sustainable Aviation Fuels (SAF), duurzame kerosine dus. Maar deze SAF’s zullen in het beste geval pas over 15 jaar massaal beschikbaar zijn. Door de erg bescheiden doelstellingen van de Europese Commissie zullen ze slechts een heel klein deel uitmaken van de kerosinetanken van vliegtuigen.
Daarom hebben we contact opgenomen met de Economische Inspectie en een klacht ingediend tegen 17 Europese luchtvaartmaatschappijen, samen met 23 andere Europese consumentenorganisaties en de Europese koepelorganisatie BEUC.
Onderzoek door de Europese Commissie
Onze klacht werd gehoord door de Europese Commissie en het Consumer Protection Cooperation Network (CPC-netwerk). Ook zij beschouwen heel wat wijdverspreide praktijken in de luchtvaartsector als misleidend en ze vragen dat de maatschappijen zich in regel stellen. Ze nemen zelfs 3 extra luchtvaartmaatschappijen mee in hun onderzoek, wat het totaal op 20 brengt.
Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden bijvoorbeeld de mogelijkheid om een ‘groen tarief’ te nemen, om zo klimaatprojecten te steunen of mee te investeren in die duurzame kerosine. Dat is volgens het CPC-netwerk greenwashing, maar onder meer Brussels Airlines biedt nog altijd zo’n groene tarieven aan. Meer zelfs: je kan beloond worden door extra te betalen voor het groene tarief, als je via het Miles&More-programma van Brussels Airlines betaalt. Hoe meer je vliegt, hoe meer ‘badges’ je kunt verdienen, gaande van ‘Climate Supporter’ tot ‘mindfulflyer’.
Het onderzoek van de Europese Commissie en het CPC-netwerk loopt anno 2025 nog steeds. Wij kijken uit naar de resultaten en hopen dat consumenten binnenkort niet langer misleid zullen worden door deze vormen van greenwashing.
Stuur consumenten in de richting van werkelijk duurzame alternatieven
Luchtvaartmaatschappijen mogen consumenten niet langer de valse indruk geven dat ze kiezen voor een duurzaam transportmiddel. De technologische oplossingen die de CO2-uitstoot van de luchtvaart kunnen verminderen, zullen nog niet meteen klaar zijn.
Om de uitstoot werkelijk te verminderen, is het essentieel om betrouwbare, aantrekkelijke en duurzame alternatieven aan te bieden, zoals kwalitatief betere treinverbindingen voor lange afstanden.
Hulp nodig? Bel onze advocaten
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).