Nieuws

Ik heb voor over een paar maanden een reis geboekt. Wat als mijn touroperator ondertussen failliet gaat?

21 juni 2021
faillissement reissector

Bijna een volledig jaar geen reisjes naar het buitenland, honderdduizenden coronavouchers of gewone vouchers die binnenkort moeten worden terugbetaald. Ja, de reissector heeft het moeilijk. Het zou dan ook niet verwonderen als de komende maanden hier en daar een touroperator failliet gaat.

Ondanks de coronapandemie slaagden heel wat reisbureaus en touroperatoren erin om het hoofd boven water te houden dankzij de steunmaatregelen die de regering bij het begin van de crisis heeft genomen. Zo konden ze zich er tussen medio maart en medio juni 2020 toe beperken om een zogenoemde coronavoucher te geven aan klanten die hun reis geannuleerd zagen, in totaal goed meer dan 200 000 stuks.

We zijn nu een jaar later. Die waardebonnen zijn inmiddels op vervaldag gekomen en moeten worden terugbetaald binnen zes maanden na de vervaldatum. Het is maar de vraag of dat altijd zal lukken. Het gaat immers om meer dan 190 miljoen die moet worden gestort door ondernemingen die de afgelopen twaalf maanden zo goed als geen inkomsten hebben gehad. Naar verluidt denkt de regering over nieuwe steunmaatregelen, maar het is bijna onvermijdbaar dat er ook faillissementen zullen volgen.

Zul je je geld nog terugkrijgen als jouw touroperator de boeken neerlegt? 

In principe geen probleem met een pakketreis

Als je een zogenoemde pakketreis hebt geboekt, dus een combinatie van bijvoorbeeld een vlucht en een hotel, zul je hoe dan ook moeten worden terugbetaald. Op grond van Europese regelgeving zijn reisorganisatoren immers verplicht om over een verzekering "tegen financieel onvermogen" te beschikken. De naam en het adres van de verzekeraar moeten in de reisovereenkomst vermeld staan. Dus als je touroperator failliet gaat, moet je je tot die verzekeraar wenden. Hij zal dan de som terugstorten die jij al had betaald of ervoor zorgen dat je toch kunt vertrekken.

Voor meer info over een mogelijk faillissement van een touroperator verwijzen we je graag naar ons dossier Goed voorbereid op reis.

Met een coronavoucher ben je beter af

Als je een coronavoucher hebt gekregen, betreft dat een pakketreis die werd geannuleerd tussen 20 maart en 19 juni 2020. Die waardebonnen zijn sowieso gedekt in geval van een faillissement. 

Met een voucher die je buiten die periode kreeg van je touroperator of een voucher die werd toegekend door bijvoorbeeld een luchtvaartmaatschappij of een treinmaatschappij, kun je echter niet op die verzekering terugvallen. Daarom doe je er in dat geval goed aan om vóór het faillissement wordt uitgesproken, je geld terug te vragen of, als het gaat om een waardebon van een reisbureau, snel een pakketreis te boeken voor een ander moment. Zoals hiervoor uitgelegd, kun je voor die pakketreis dan immers de verzekering aanspreken.

Had je alleen een vlucht geboekt?

Wanneer je vreest dat de luchtvaartmaatschappij bij wie je een vlucht hebt geboekt, failliet gaat, is de kans groot dat jij de dupe zult zijn. Maar niet altijd. Je verneemt er alles over in ons dossier Luchtvaartmaatschappij failliet: wat nu?.

Zit je met een probleem?

Je kunt elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag) terecht bij de experts van onze Adviesdienst op het nummer 02 542 34 34.

BEL DE EXPERTS VAN ONZE ADVIESDIENST

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

reacties

Wees de eerste om te reageren