Nieuws

Wat moet ik doen als mijn coronavoucher binnenkort vervalt?

26 april 2021
coronavoucher

Alle coronavouchers die reisorganisatoren tussen 20 maart en 19 juni 2020 hebben toegekend, beginnen beetje bij beetje op vervaldag te komen. Wat nu? Zul je die tegoedbon nog kunnen gebruiken om deze zomer een reis te boeken of eis je nu beter je geld op?

Anne Moriau, onze reisexpert die we in de video hieronder aan het woord laten, is duidelijk: "Als je reisorganisator je voorstelt om de voucher te verlengen, staat het je vrij om daarop in te gaan of niet. Je bent daar dus niet toe verplicht, je mag nu wel degelijk je geld terugeisen."

 

Gaat het wel om een coronavoucher?

De coronavouchers zijn de vouchers die de reisorganisatoren (touroperators) tussen 20 maart en 19 juni 2020 omwille van de coronacrisis hebben toegekend. Daar waren strikte voorwaarden aan verbonden: je kunt er hier alles over lezen. 

De coronavouchers hadden een looptijd van ten minste één jaar. 

Zodra een voucher is vervallen, kun je kiezen uit twee mogelijkheden:

  • Ofwel vraag je dan je geld terug. De reisorganisator mag je dat niet weigeren, maar hij heeft wel zes maanden de tijd om het geld te storten.
  • Ofwel beslis je om de voucher te gebruiken voor een reis die je deze zomer plant. Momenteel zijn de reisorganisatoren daarbij heel soepel, de meeste laten je de bon tot na de vervaldatum gebruiken. Méér zelfs, sommige stellen dat zelf voor. Maar je bent niet verplicht om daarop in te gaan. 

Niet onbelangrijk is dat je met een coronavoucher beschermd bent voor het geval de reisorganisator failliet gaat. Je kunt dan het bedrag van de voucher nog recupereren via het Garantiefonds Reizen of via een andere verzekeraar.

Is het een gewone voucher?

Heb je buiten de periode 20 maart - 19 juni 2020 een voucher gekregen van een luchtvaartmaatschappij, een spoorwegmaatschappij, een verblijfplaats (hotel, vakantiedorp …) of een reisorganisator? Let in dat geval goed op de vervaldatum, want het is niet zeker dat je die voucher nog zult kunnen laten verlengen.

Wanneer het een voucher is van een reisorganisator, boek je er beter zo snel mogelijk een georganiseerde reis ("pakketreis") mee omdat je dan verzekerd bent tegen een mogelijk faillissement, terwijl je met de voucher op zich die bescherming niet geniet.

Wij beschikken ook over een dossier waarin je alles kunt lezen over de gevolgen van het faillissement van een reisorganisator.

Meer info?

We raden je ten zeerste aan om te surfen naar ons dossier met een hele rist veelgestelde vragen over reizen in coronatijden. 

Verder kun je met een probleem ten gevolge van de coronapandemie altijd bellen naar onze gratis hulplijn 0800 29 510, elke werkdag van 9 tot 18 uur (op vrijdag tot 15.45 uur).

bel de hulplijn