Nieuws

Wat moet ik doen als mijn coronavoucher binnenkort vervalt?

26 april 2021
coronavoucher

Alle coronavouchers die reisorganisatoren tussen 20 maart en 19 juni 2020 hebben toegekend, beginnen beetje bij beetje op vervaldag te komen. Wat nu? Zul je die tegoedbon nog kunnen gebruiken om deze zomer een reis te boeken of eis je nu beter je geld op?

Anne Moriau, onze reisexpert die we in de video hieronder aan het woord laten, is duidelijk: "Als je reisorganisator je voorstelt om de voucher te verlengen, staat het je vrij om daarop in te gaan of niet. Je bent daar dus niet toe verplicht, je mag nu wel degelijk je geld terugeisen."

 

Gaat het wel om een coronavoucher?

De coronavouchers zijn de vouchers die de reisorganisatoren (touroperators) tussen 20 maart en 19 juni 2020 omwille van de coronacrisis hebben toegekend. Daar waren strikte voorwaarden aan verbonden: je kunt er hier alles over lezen. 

De coronavouchers hadden een looptijd van ten minste één jaar. 

Zodra een voucher is vervallen, kun je kiezen uit twee mogelijkheden:

  • Ofwel vraag je dan je geld terug. De reisorganisator mag je dat niet weigeren, maar hij heeft wel zes maanden de tijd om het geld te storten.
  • Ofwel beslis je om de voucher te gebruiken voor een reis die je deze zomer plant. Momenteel zijn de reisorganisatoren daarbij heel soepel, de meeste laten je de bon tot na de vervaldatum gebruiken. Méér zelfs, sommige stellen dat zelf voor. Maar je bent niet verplicht om daarop in te gaan. 

Niet onbelangrijk is dat je met een coronavoucher beschermd bent voor het geval de reisorganisator failliet gaat. Je kunt dan het bedrag van de voucher nog recupereren via het Garantiefonds Reizen of via een andere verzekeraar.

Is het een gewone voucher?

Heb je buiten de periode 20 maart - 19 juni 2020 een voucher gekregen van een luchtvaartmaatschappij, een spoorwegmaatschappij, een verblijfplaats (hotel, vakantiedorp …) of een reisorganisator? Let in dat geval goed op de vervaldatum, want het is niet zeker dat je die voucher nog zult kunnen laten verlengen.

Wanneer het een voucher is van een reisorganisator, boek je er beter zo snel mogelijk een georganiseerde reis ("pakketreis") mee omdat je dan verzekerd bent tegen een mogelijk faillissement, terwijl je met de voucher op zich die bescherming niet geniet.

Wij beschikken ook over een dossier waarin je alles kunt lezen over de gevolgen van het faillissement van een reisorganisator.

Meer info?

We raden je ten zeerste aan om te surfen naar ons dossier met een hele rist veelgestelde vragen over reizen in coronatijden

Verder kun je met een probleem ten gevolge van de coronapandemie altijd bellen naar onze gratis hulplijn 0800 29 510, elke werkdag van 9 tot 18 uur (op vrijdag tot 15.45 uur).

bel de hulplijn

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

8 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021

Update van de informatie voor Portugal : het land is sinds gisteren niet meer gesloten voor toeristen : Onze "Buitenlandse Zaken" kleurt heel Portugal oranje.
je kan er binnen mits PCR-test (binnen 72 uur) en PLF-formulier.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/05/2021

Ik heb mijn reis bij de Blauwe vogel geannuleerd omdat ze niet kon doorgaan. Hun voorstel was om de reis van 2020 die naar 2021 was verplaatst nogmaals een jaar te verplaatsen, dus 2022.
Voor de terugbetaling antwoorden ze echter dat ze zelf nog niet zijn terugbetaald door hun leveranciers en dat de staat bezig is met het oprichten van een noodfonds. Het geld zou echter bruikbaar blijven voor alle reizen bij hen en onbeperkt in de tijd. Hoeveel kan ik daar van geloven? Is er al iemand die zijn geld heeft ontvangen van de Blauwe Vogel?

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021

kan ik mijn geld terug vragen bij Lauwers omdat ik dan meer moet betalen omdat ik er een uitstap mee moet doen en die allemaal duurder zijn dan dat ik betaald heb

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Beste Karina, om te weten wat je nog eventueel kan doen en hoe je dit best aanpakt, raad ik je aan om onze advocaten te bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Zij geven je dan het gepaste advies, mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/05/2021

Inderdaad,de ticketverkoper steekt het geld van de reisverzekering en andere diensten in zijn zak.Een voucher wordt aangeboden,maar is onbruikbaar aangezien het aanbod van vluchten zowat nihil is.
Laatste correspondentie hieronder.
Onderwerp: FW: (30022815) Voucher information 1)OUR INITIAL TICKETS ARE NOT MENTIONING THE VALUTA IN RUB.PLEASE SEND US THE INITIAL TICKETS,MENTIONING THE VALUTA IN RUB ?Your answer is not explaining why. What is the reason of the voucher with valuta in RUB ? -2)What about our question regarding the insurance and what happens with the money we already lost ? Will be continued !The amount of 2.826,49 EUR was part of a present for the marriage of our sun, not for eSky, neither Air Auropa. How would you feel ? Our complaint will stop if you refund our money

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Dag Karine, Karina en Hugo, het neemt zeker en vast veel tijd in beslag als je terugbetaling of omboeking wil bekomen. Maak daarom gerust gebruik van onze klachtenbox om rechtstreeks een klacht in te dienen bij het bedrijf in kwestie via deze link: https://www.test-aankoop.be/klagen Als abonnee van Test Aankoop kan je bovendien je klacht doen toekomen bij onze advocaten die dan voor jou kunnen bemiddelen. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021

De reissector speelt hier een vuil spelletje. Sinds 20 juni 2020 ben je niet meer verplicht om en voucher te aanvaarden. In realiteit wordt je gewoon in je gezicht uitgelachen als je terugbetaling vraagt voor een geannuleerde reis en krijg je een voucher opgedrongen. Enige mogelijkheid dan is gaan procederen met alle kosten (vaak niet in verhouding tot het te recupereren bedrag) die hiermee gepaard gaan. Bovendien duurt een gerechtelijke procedure zo lang dat de tegenpartij mogelijk al failliet is voor er een uitspraak is. De organistoren nemen daarbij ook geen risico: ze kunnen wel veroordeeld worden tot terugbetaling van de reis maar worden niet gesanctioneerd. Een mooi voorbeeld van een situatie waarbij de consument door de wet beschermd is maar zijn rechten niet (op haalbare wijze) kan afdwingen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/05/2021
, Gereageerd:

ik had een voucher voor een optreden en nu zo ik er een dagje uit mee moeten gaan dat is van een andere hoor en dan nog bij leggen kan dat en ik had ook voor Frans bouwer betaald voor in Antwerpen ik heb daar al mails naar gestuurd en daar krijg je niets van terug is dat niet erg