Nieuws

Waardebon voor geannuleerde vlucht moet worden verboden

27 april 2020
corona

De coronacrisis brengt luchtvaartmaatschappijen in financiële problemen, zoveel is duidelijk. Maar daarom mogen de rechten van de reizigers niet zomaar worden beperkt.

Sinds het begin van de coronacrisis zien we een spectaculaire stijging van het aantal consumenten die vragen stellen over de annulering van een vlucht of een reis.

Vóór de crisis was de Europese wet duidelijk: als de vlucht of de reis wordt geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden, zoals de coronacrisis, mag de reiziger een volledige terugbetaling vragen. Duizenden reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen leggen deze regel echter naast zich neer om zichzelf te behoeden voor een financiële aderlating. Ze dringen hun klanten een waardebon op.

Onze overheid staat deze praktijk toe bij de annulering van een georganiseerde reis. Als de consument na een jaar zijn bon nog niet heeft gebruikt, mag hij wel vragen om een terugbetaling.

Luchtvaartmaatschappijen in gebreke

Maar deze uitzonderingsregeling geldt niet voor luchtvaartmaatschappijen: zij moeten hun klanten gewoon terugbetalen. Toch blijven veel maatschappijen waardebonnen uitschrijven. Sinds we enkele maatschappijen in gebreke hebben gesteld, zien we dat sommige een terugbetaling niet langer tegenhouden. Wij dringen er bij de Europese autoriteiten op aan om het gebruik van waardebonnen volledig te verbieden. Een waardebon van een maatschappij die failliet gaat, is waardeloos.

Deze week komen de parlementaire commissies voor toerisme en milieu samen. Wij roepen de bevoegde ministers op een plan voor te stellen dat zowel de consument als de toeristische sector ondersteunt.

Bel onze hulplijn

Heb je vragen over je rechten in deze crisistijd (reis annuleren, hypotheekaflossing uitstellen …), dan kun je terecht op onze hulplijn 0800 29 510 (maandag tot donderdag 9-18 uur, vrijdag 9-15.45 uur). Op onze website vind je ook een volledig dossier met veelgestelde vragen.