Nieuws

Waardebon voor geannuleerde vlucht moet worden verboden

27 april 2020
corona

De coronacrisis brengt luchtvaartmaatschappijen in financiële problemen, zoveel is duidelijk. Maar daarom mogen de rechten van de reizigers niet zomaar worden beperkt.

Sinds het begin van de coronacrisis zien we een spectaculaire stijging van het aantal consumenten die vragen stellen over de annulering van een vlucht of een reis.

Vóór de crisis was de Europese wet duidelijk: als de vlucht of de reis wordt geannuleerd vanwege buitengewone omstandigheden, zoals de coronacrisis, mag de reiziger een volledige terugbetaling vragen. Duizenden reisbureaus en luchtvaartmaatschappijen leggen deze regel echter naast zich neer om zichzelf te behoeden voor een financiële aderlating. Ze dringen hun klanten een waardebon op.

Onze overheid staat deze praktijk toe bij de annulering van een georganiseerde reis. Als de consument na een jaar zijn bon nog niet heeft gebruikt, mag hij wel vragen om een terugbetaling.

Luchtvaartmaatschappijen in gebreke

Maar deze uitzonderingsregeling geldt niet voor luchtvaartmaatschappijen: zij moeten hun klanten gewoon terugbetalen. Toch blijven veel maatschappijen waardebonnen uitschrijven. Sinds we enkele maatschappijen in gebreke hebben gesteld, zien we dat sommige een terugbetaling niet langer tegenhouden. Wij dringen er bij de Europese autoriteiten op aan om het gebruik van waardebonnen volledig te verbieden. Een waardebon van een maatschappij die failliet gaat, is waardeloos.

Deze week komen de parlementaire commissies voor toerisme en milieu samen. Wij roepen de bevoegde ministers op een plan voor te stellen dat zowel de consument als de toeristische sector ondersteunt.

Bel onze hulplijn

Heb je vragen over je rechten in deze crisistijd (reis annuleren, hypotheekaflossing uitstellen …), dan kun je terecht op onze hulplijn 0800 29 510 (maandag tot donderdag 9-18 uur, vrijdag 9-15.45 uur). Op onze website vind je ook een volledig dossier met veelgestelde vragen.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

650 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

We willen met de camper naar Frankrijk/door Frankrijk naar Spanje. Is een negatieve zelftest (bv op de grens - onder hun ogen) voldoende bewijs voor de landen/regio's die een negatieve test eisen ? Hoe lever je anders een bewijs van negatieve test als je van Spanje terug Frankrijk wil doorrijden na een verblijf van bv. 14 d. ? En hoe bewijzen wij (ouderen) dat wij in België reeds zijn gevaccineerd (tenminste al een eerste prik kregen : je krijgt daar geen attest van).

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Ben nu een jaar met pensioen, heb de helft minder inkomen en ik moet meer belastingen betalen dan 2020.
Hoe kan dit komen?
Mijn vrouw werkt nog halftijds.
Begrijp het niet.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021

Zelfde verhaal voor ons als dat van Anita Clauwaert. Nu krijgen we te horen dat ze de oprichting afwachten van een overheidsfonds voor de reissector. God weet wanneer en hoe de terugbetalingen zullen gebeuren. Volgens een persmededeling van januari 2021 zouden de reisbureau's bij dit fonds een (renteloze?) lening kunnen aangaan om de "coronavouchers" terug te betalen. Vraag is: zullen enkel de houders van een coronavoucher in aanmerking komen? Wij bezitten geen voucher omdat een latere reis voor ons geen optie was en wij dus de terugbetaling van ons voorschot vroegen. Wie gaat er voorrang krijgen? Zij die, zoals wettelijk voorzien, gekozen hebben voor een terugbetaling of de voucherhouders die hun geld geld binnenkort alsnog zullen opeisen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Beste,
Ik heb hierbij een vraag:
Onze reis van vorig jaar (juni 2020) werd geannuleerd door Corona. Het bedrag van ons voorschot van Tui hebben wij ondertussen (grotendeels) teruggekregen (uitgezonderd onze bijstand- en annuleringsverzekering die bij Touring was afgesloten via onze reisagent)

Touring wil ons dit niet terugbetalen maar stellen wel voor als we in 2021 nog een reis boeken dat het verzekeringsbudget daarvoor kan gebruikt worden.

Heeft Touring het recht om dit bedrag zomaar te houden en ons deze voorwaarden op te leggen? Wij voelen ons zo onder druk gezet terwijl Touring dit als een 'geste' ziet...
Wij hebben dit bedrag al betaald bij ons voorschot, dus wij zien niet in dat Touring een geste doet naar zijn klanten.
Hebben nog mensen deze ervaring bij Touring of wat is hier tegen te beginnen?

Alvast bedankt
Nick Van Goethem

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Beste Nick, het is niet eenvoudig om hier een eenduidig antwoord op te geven. Hiervoor kan je best onze advocaten contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45), mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021

Wij zitten in quasi dezelfde situatie met hetzelfde reisbureau De Blauwe Vogel (DBV), maar met een andere bestemming. We boekten eveneens in 2019 een reis naar Dubai en Abu Dhabi voor vertrek in de paasvakantie 2020. Deze reis werd uitgesteld door het reisbureau omwille van COVID-19 naar de paasvakantie 2021. Ook dit is niet doorgegaan. We kregen op 18 februari 2021 een mail die 'de trouwe klanten de mogelijkheid gaf om hun reis te verplaatsen'. We zijn daar niet op ingegaan omdat opnieuw verplaatsen voor ons geen optie is. Op 11 maart 2021 kregen we toen opnieuw een mail met formele bevestiging dat de reis niet doorging. En de verwijzing dat we konden omboeken naar een van de vermelde Dubai-reizen of één van de andere reizen. Wij hebben toen op 14 maart 2021 via mail laten weten dat we voor een terugbetaling opteren. Daarop kregen we reactie met extra info van de directie voor de klanten die een terugbetaling wensen. In die extra info stond o.a. dat we best opteren voor een reis naar keuze uit hun aanbod of een tegoedbon want dat 'alle airlines en hotels op hun standpunt blijven, dat ze geen financiële ruimte hebben hiervoor' en dat ze zelf (minimaal) 12 maanden vruchteloos blijven wachten op hun eerste transactie. Er stond ook bij dat de FOD Economie hiervan op de hoogte is. Ik heb toen opnieuw benadrukt dat we opteren voor een terugbetaling binnen de wettelijke termijn. Dat was op 17 maart 2021. De contactpersoon reageerde toen dat ze ons dossier aan de boekhouding zou geven. Tot nu toe werd het verschuldigde bedrag nog niet aan ons terugbetaald. Ik heb daarom deze ochtend een mail gestuurd om te vragen waar de terugbetaling blijft. Ik wacht nu op een antwoord. Een tip voor wie nog in deze situatie is: er wordt op de website van FOD economie verwezen naar Belmed (voor alternatieve geschillenoplossing). Misschien kan dit, naast de advocaten van Testaankoop, een optie zijn om de terugbetaling, die wettelijk bepaald is, te verkrijgen. En ondertussen kreeg ik opnieuw de nietszeggende mail dat ze mijn dossier aan de boekhouding gaan doorgeven m.a.w. ik weet nog niet of en wanneer de terugbetaling zal gebeuren.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Zelfde verhaal voor ons. Nu krijgen we te horen dat ze de oprichting afwachten van een overheidsfonds voor de reissector. God weet wanneer en hoe de terugbetalingen zullen gebeuren. Volgens een persmededeling van januari 2021 zouden de reisbureau's bij dit fonds een (renteloze?) lening kunnen aangaan om de "coronavouchers" terug te betalen. Vraag is: zullen enkel de houders van een coronavoucher in aanmerking komen? Wij bezitten geen voucher omdat een latere reis voor ons geen optie was en wij dus de terugbetaling van ons voorschot vroegen. Wie gaat er voorrang krijgen? Zij die, zoals wettelijk voorzien, gekozen hebben voor een terugbetaling of de voucherhouders die hun geld geld binnenkort alsnog zullen opeisen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/05/2021

In 2019 had ik met het reisbureau De Blauwe Vogel (verder genoemd als DBV) een citytrip geboekt naar New-York. Vertrekdatum 21/05/2021. Deze reis kon niet doorgaan owv corona. Ze werd uitgesteld naar 20/05/2021 maar deze kan ook niet doorgaan. Wij hadden hiervoor een voorschot betaald. Ik heb hiervoor een formele mail van annullatie gekregen van DBV. Ik heb in de media vernomen dat wij nu recht hebben op volledige terugbetaling van de voorschot. Mijn vraag hierbij is, klopt het dat we de voorschot integraal kunnen terugvragen? is het ook correct dat we deze terug kunnen eisen binnen de 14 dagen? Hoe pak ik dat aan zodat we in geen juridische strijd belanden? Ik ga ervan uit dat DBV hier wel eens lastig over zou kunnen doen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/05/2021
, Gereageerd:

Wij zitten in quasi dezelfde situatie met hetzelfde reisbureau De Blauwe Vogel (DBV), maar met een andere bestemming. We boekten eveneens in 2019 een reis naar Dubai en Abu Dhabi voor vertrek in de paasvakantie 2020. Deze reis werd uitgesteld door het reisbureau omwille van COVID-19 naar de paasvakantie 2021. Ook dit is niet doorgegaan. We kregen op 18 februari 2021 een mail die 'de trouwe klanten de mogelijkheid gaf om hun reis te verplaatsen'. We zijn daar niet op ingegaan omdat opnieuw verplaatsen voor ons geen optie is. Op 11 maart 2021 kregen we toen opnieuw een mail met formele bevestiging dat de reis niet doorging. En de verwijzing dat we konden omboeken naar een van de vermelde Dubai-reizen of één van de andere reizen. Wij hebben toen op 14 maart 2021 via mail laten weten dat we voor een terugbetaling opteren. Daarop kregen we reactie met extra info van de directie voor de klanten die een terugbetaling wensen. In die extra info stond o.a. dat we best opteren voor een reis naar keuze uit hun aanbod of een tegoedbon want dat 'alle airlines en hotels op hun standpunt blijven, dat ze geen financiële ruimte hebben hiervoor' en dat ze zelf (minimaal) 12 maanden vruchteloos blijven wachten op hun eerste transactie. Er stond ook bij dat de FOD Economie hiervan op de hoogte is. Ik heb toen opnieuw benadrukt dat we opteren voor een terugbetaling binnen de wettelijke termijn. Dat was op 17 maart 2021. De contactpersoon reageerde toen dat ze ons dossier aan de boekhouding zou geven. Tot nu toe werd het verschuldigde bedrag nog niet aan ons terugbetaald. Ik heb daarom deze ochtend een mail gestuurd om te vragen waar de terugbetaling blijft. Ik wacht nu op een antwoord. Een tip voor wie nog in deze situatie is: er wordt op de website van FOD economie verwezen naar Belmed (voor alternatieve geschillenoplossing). Misschien kan dit, naast de advocaten van Testaankoop, een optie zijn om de terugbetaling, die wettelijk bepaald is, te verkrijgen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/05/2021
, Gereageerd:

Hallo Anita en Danny, ik raad jullie beiden aan om onze advocaten te bellen via het rechtstreekse gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45), zij kunnen je dan het nodige advies geven :) Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/04/2021

Wij hebben ons reis moeten annuleren omdat we die door Corona niet naar het buitenland mochten reizen,maar hebben ons geld nog steeds niet terug gekregen,ze hadden het ons thans bevestigd dat we bij annulering ons geld zouden terug krijgen. Hebben ook geen waardebon gekregen. Het is ook niet gemakkelijk omdat alles in het Frans moet gebeuren. Wat kunnen wij doen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Peter, je kan best hiervoor ons gratis nummer bellen 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45), onze advocaten helpen je graag verder. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/04/2021

Beste,
Vorig jaar boekte mijn zoon een reis naar Griekenland via Reizendeals.nl. Door corona is deze uiteraard niet kunnen doorgaan. Ze moesten steeds bijbetalen om de reis te mogen uitstellen. Laatste mail nogmaals 100 euro. Deze een dag te laat gelezen. En de reis werd door hen geannuleerd. Ook geen voucher, of terugbetaling.
Dit vinden wij echt niet correct.

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/04/2021
, Gereageerd:

Hey Linda, dit vinden wij ook niet ok ! Twijfel niet om te bellen naar het gratis nummer dat wij ter beschikking hebben: 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45). Onze advocaten helpen je graag verder. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/04/2021

Mag ik nu naar Hulst rijden om inkopen te doen. Het is onduidelijk of het mag ... soms hoor ik 30km over de grens is OK. Moet ik in quarantaine in Nederland of eerder in Belgie ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Diederik, dat mag uiteraard, het verbod op niet-essentiële reizen is inderdaad opgeheven. Het wordt wel afgeraden, je gaat van de ene rode zone naar de andere, maar als je dit binnen de 48 uur doet, dan is er geen probleem. Je gaat dan wel de nodige veiligheidsmaatregelen ter plekke moeten respecteren zoals mondkapje, afstand houden, avondklok, ... Meer info vind je hier: https://bit.ly/308ZqGy  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/04/2021

IK BEN AL HEEL MIJN LEVEN BIJ VAB ZOALS BIJ TESTAANKOOP EN BIJ VAB MET AAN JAARVERZEKERING

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2021
, Gereageerd:

Bedankt, Norbert, voor het jarenlange vertrouwen in onze organisatie !    Twijfel vooral niet om onze diensten te contacteren via het contactformulier op onze website (Link: https://www.test-aankoop.be/contacteer-ons?contactType=sai  ) of per telefoon 025423232 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) mocht je vragen hebben, we helpen je graag verder. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/04/2021

21/04/ Mag ik nu naar Nederland om mijn kleinkinderen te gaan bezoeken Ik vertrek om 08 u en kom terug om 16,oo u

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2021
, Gereageerd:

Hallo @Jean-Pierre en @Diederik, hoewel reizen naar het buitenland wordt afgeraden, kan je inderdaad de grens over naar Nederland momenteel zonder probleem, tenminste als de uitstap niet langer dan 48u is. Je gaat dan wel moeten rekening houden met de veiligheidsmaatregelen ter plekke (mondkapje, afstand houden, avondklok, ... ) Meer info hierover vind je via volgende link:https://bit.ly/308ZqGy  Mvg, ^An  

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/04/2021

Beste,

Ik heb een tijdje een klacht ingediend tegen een luchtmaatschappij over een reisprobleem, mijn inschrijvingsnummer is 623858. Kunt u meer toelichten over de stand van zaken?

Mvg,

Nathan Ponsart

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Nathan, sorry dat ik je niet eerder heb geantwoord, je kan hiervoor best contact opnemen met onze diensten op het nummer 025423232 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u) of via het contactformulier op onze site: https://bit.ly/2Ffll7j  Onze advocaten kunnen jammer genoeg via dit kanaal geen antwoord geven mbt tot je dossier. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Wij zijn in onderhandeling voor overname van een b&b in het buitenland. Om dit verder te kunnen afhandelen, willen wij ter plaatse gaan en een afspraak maken met een notaris en advocaat ter plaatse. Is dit te beschouwen als een essentiële reis? Alvast bedankt voor ons verder te helpen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Jo, je kan gerust hiervoor onze juridische dienst contacteren via het gratis nummer 080029510, onze advocaten kunnen je dan het gepaste advies geven. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/04/2021

Hallo,
Ik heb een huis gereserveerd half mei in Catalonië
Daar ik tot eind april kan verplaatsen, volgende vraag :
De reisrestricties verlopen eind april,
Is het mogelijk (mits in bezit van neg PCR test), naar Spanje te reizen via Frankrijk?
Is logeren onderweg op hotel in Frankrijk toegestaan?
Bedankt voor de info
Wim

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Wim, we raden je aan om hiervoor contact op te nemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), zij kunnen je alvast het nodige advies hiervoor geven. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

iK HAD GEBOEKT VOOR MEI 2020 NAAR GRIEKENLAND MET DE BLAUWE VOGEL DAAR OP HEB IK EEN VOUCHER VERKREGEN MET GELDIGHEID TOT EN MET MEI 2021 DOCH IK KAN WEGENS MEDISCHE REDENEN GEEN REIZEN MEER ONDERNEMEN . IK HEB MIJ REEDS IN VERBINDING GESTELD MET HET REIS AGENTSCHAP HET ANTWOORD WAS DAT IK NOG EEN REIS KAN BOEKEN IN ONS LAND DOCH DIT BEVALT MIJ NIET EN ZEKER MET MIJN GEZONDHEID (MIJN OUDERDOM LAAT HET NU OOK NIET MEER TOE 86 JAAR) HOOGACHTEND Beuckels Roland xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Beste Roland, ik heb je gegevens wel even gewist omwille van de bescherming van de privacy. Jammer dat je reis niet is kunnen doorgaan omwille van corona. Net als zovelen onder ons is het niet evident om te weten wat je nu juist kan doen, moet je die voucher / omboeking aanvaarden of niet? Wat zijn je rechten? Best bel je onze advocaten op het nummer 080029510 voor advies. Ze zijn te bereiken elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2021

Beste
vorig jaar boekten we een skivakantie. Door corona kon deze niet door gaan. Sunweb stelde zelf een kosteloze anulatie met volledige terugbetaling voor. Mijn kinderen studeren inmiddels en ze hebben geen tijd meer door hun studies om op vakantie te gaan. We hebben wel een voucher gekregen maar kunnen deze dus niet gebruiken. Ik zou graag mijn geld terug krijgen zoals ze zelf voorstelden...

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2021
, Gereageerd:

Hoi Leen, sorry voor het late antwoord, twijfel vooral niet om hiervoor onze advocaten te bellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45), zij kunnen je dan verder advies in deze zaak geven. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/04/2021

Vorig jaar in november hadden we een weekend Ardennen geboekt bij Ardennes Etape. Deze kon niet doorgaan aangezien de samenstelling van onze groep niet volgens de coronamaatregelen was. Ardennes Etape zegt dat de voucher mijn enige recht is én dat het aan mij is om te bewijzen dat de reis niet volgens de maatregelen kon plaatsvinden. Als ik het kan bewijzen, zal hun juridiche dienst oordelen of ik alsnog een terugbetaling krijg. Deze boeking gebeurde voor alle duidelijkheid voor er sprake was van corona...

Meld je aan om toegang te krijgen.

27/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Bart, jammer om dit te vernemen. Je hoeft je hier uiteraard niet zomaar bij neer te leggen. Als je wil kan je via onze klachtenbox een klacht indienen bij hen, ik geef je even de link mee: http://bit.ly/2nRbf0L  , of bel onze juristen op 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 15u45) voor een 1e advies. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021

in 2019 heb ik geboekt voor Sicilië voor in 2020 te gaan maar door corona hebben wij beslist om te annuleren dat ging niet om dat de reizen door gingen toch heb ik kunnen over boeken het was een vlucht zonder tussen stop nu in maart heb ik gezin dat dat de vlucht schema verandert is voor een vlucht van 2.30 moet ik 9 uren in de lucht haven door brengen heb mijn geld weer gevraagd om dat ik met een persoon van ryanair ge chat heb en hij de vlucht geannuleerd geeft maar nu zegt ryaiair dat de vlucht niet annuleer baar is ik zit nu wel door de fout van ryaiair met twee vluchten .
wat kan ik er aan doen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Salvatore, da's inderdaad niet ok, je kan gerust hiervoor onze advocaten contacteren op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), beste groeten ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

In juni vorig jaar werd onze reis/vlucht naar Sicilië afgelast. SN Brussels heeft ons intussen al helemaal terug betaald.
Ons probleem ligt ergens anders; het hondenpension waar onze hond zou verblijven à rato van € 26/dag. Die betalen niet terug en verwijzen in hun algemene condities naar een annulatieverzekering. Die hebben we - Touring No Go - doch zij kunnen ons ook niet helpen, daar een hond geen persoon is ...
Iemand ervaring hiermee? Kunnen wij alsnog proberen de som te recupereren?
Is er een andere manier om ons hiervoor in te dekken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

In juni vorig jaar werd onze reis/vlucht naar Sicilië afgelast. SN Brussels heeft ons intussen al helemaal terug betaald.
Ons probleem ligt ergens anders; het hondenpension waar onze hond zou verblijven à rato van € 26/dag. Die betalen niet terug en verwijzen in hun algemene condities naar een annulatieverzekering. Die hebben we - Touring No Go - doch zij kunnen ons ook niet helpen, daar een hond geen persoon is ...
Iemand ervaring hiermee? Kunnen wij alsnog proberen de som te recupereren?
Is er een andere manier om ons hiervoor in te dekken?