Nieuws

Wij stuurden een aanmaning naar enkele luchtvaartmaatschappijen

01 april 2020
corona

Enkele luchtvaartmaatschappijen dringen hun klanten een waardebon op als compensatie voor een geannuleerde vlucht. Dat is een inbreuk op de Europese regels. Wij hebben hen een aanmaning gestuurd.

Als gevolg van de lockdown zijn talloze vluchten afgelast en vragen duizenden reizigers hun geld terug. Sommige luchtvaartmaatschappijen proberen hun verliezen te beperken door een waardebon aan te bieden. Daar is niets mis mee, maar consumenten mogen de bon weigeren en een terugbetaling eisen.

Garantie voor waardebonnen

Onder meer TAP, Air France, KLM en Transavia geven hun klanten geen keuze: ze moeten een waardebon aannemen als compensatie voor de geannuleerde vlucht. Deze praktijk druist in tegen de Europese wetgeving. Bovendien riskeert de reiziger een waardebon te accepteren van een maatschappij die failliet kan gaan.

Wij hebben dan ook een aanmaning naar deze maatschappijen gestuurd, waarin ze acht dagen de tijd krijgen om te voldoen aan de wettelijke voorschriften. Aan Brussels Airlines, Lufthansa en easyJet, die de mogelijkheid van een terugbetaling niet vermelden op hun website, vroegen we om duidelijkheid te scheppen. En we roepen de overheid op om een speciale garantie voor de waardebonnen in het leven te roepen, zodat reizigers worden aangemoedigd om de bonnen te aanvaarden.

Onduidelijkheid over passagiersrechten

Het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook: duizenden klanten annuleren hun reis omdat ze het land niet mogen verlaten tijdens de lockdown. Wie zijn reis annuleert terwijl de vlucht gewoon doorgaat, is zijn geld kwijt. Daarom bieden de luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om een vlucht kosteloos uit te stellen.

Bij sommige maatschappijen moeten passagiers de vlucht echter vóór december 2020 nemen. Wij vinden deze termijn te kort. Reizigers zouden minstens een jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke vlucht moeten krijgen. Andere maatschappijen eisen dat hun klanten nu al een nieuwe reisdatum bepalen. Dat is vaak onmogelijk.

Er is nood aan meer duidelijkheid over de rechten van Europese luchtreizigers in deze uitzonderlijke omstandigheden. Wij hebben er bij de Europese Commissie op aangedrongen de regels te verduidelijken.

Wij helpen je

Consumenten met vragen over hun rechten in het kader van de epidemie kunnen terecht op het gratis telefoonnummer 0800 29 510 (maandag tot donderdag 9-18u, vrijdag 9-17u). Er staat ook een compleet dossier op onze website.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

623 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021

Wij zijn in onderhandeling voor overname van een b&b in het buitenland. Om dit verder te kunnen afhandelen, willen wij ter plaatse gaan en een afspraak maken met een notaris en advocaat ter plaatse. Is dit te beschouwen als een essentiële reis? Alvast bedankt voor ons verder te helpen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/04/2021

Hallo,
Ik heb een huis gereserveerd half mei in Catalonië
Daar ik tot eind april kan verplaatsen, volgende vraag :
De reisrestricties verlopen eind april,
Is het mogelijk (mits in bezit van neg PCR test), naar Spanje te reizen via Frankrijk?
Is logeren onderweg op hotel in Frankrijk toegestaan?
Bedankt voor de info
Wim

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Wim, we raden je aan om hiervoor contact op te nemen met onze advocaten via het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), zij kunnen je alvast het nodige advies hiervoor geven. ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/04/2021

iK HAD GEBOEKT VOOR MEI 2020 NAAR GRIEKENLAND MET DE BLAUWE VOGEL DAAR OP HEB IK EEN VOUCHER VERKREGEN MET GELDIGHEID TOT EN MET MEI 2021 DOCH IK KAN WEGENS MEDISCHE REDENEN GEEN REIZEN MEER ONDERNEMEN . IK HEB MIJ REEDS IN VERBINDING GESTELD MET HET REIS AGENTSCHAP HET ANTWOORD WAS DAT IK NOG EEN REIS KAN BOEKEN IN ONS LAND DOCH DIT BEVALT MIJ NIET EN ZEKER MET MIJN GEZONDHEID (MIJN OUDERDOM LAAT HET NU OOK NIET MEER TOE 86 JAAR) HOOGACHTEND Beuckels Roland xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/04/2021
, Gereageerd:

Beste Roland, ik heb je gegevens wel even gewist omwille van de bescherming van de privacy. Jammer dat je reis niet is kunnen doorgaan omwille van corona. Net als zovelen onder ons is het niet evident om te weten wat je nu juist kan doen, moet je die voucher / omboeking aanvaarden of niet? Wat zijn je rechten? Best bel je onze advocaten op het nummer 080029510 voor advies. Ze zijn te bereiken elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/04/2021

Beste
vorig jaar boekten we een skivakantie. Door corona kon deze niet door gaan. Sunweb stelde zelf een kosteloze anulatie met volledige terugbetaling voor. Mijn kinderen studeren inmiddels en ze hebben geen tijd meer door hun studies om op vakantie te gaan. We hebben wel een voucher gekregen maar kunnen deze dus niet gebruiken. Ik zou graag mijn geld terug krijgen zoals ze zelf voorstelden...

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/04/2021

Vorig jaar in november hadden we een weekend Ardennen geboekt bij Ardennes Etape. Deze kon niet doorgaan aangezien de samenstelling van onze groep niet volgens de coronamaatregelen was. Ardennes Etape zegt dat de voucher mijn enige recht is én dat het aan mij is om te bewijzen dat de reis niet volgens de maatregelen kon plaatsvinden. Als ik het kan bewijzen, zal hun juridiche dienst oordelen of ik alsnog een terugbetaling krijg. Deze boeking gebeurde voor alle duidelijkheid voor er sprake was van corona...

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021

in 2019 heb ik geboekt voor Sicilië voor in 2020 te gaan maar door corona hebben wij beslist om te annuleren dat ging niet om dat de reizen door gingen toch heb ik kunnen over boeken het was een vlucht zonder tussen stop nu in maart heb ik gezin dat dat de vlucht schema verandert is voor een vlucht van 2.30 moet ik 9 uren in de lucht haven door brengen heb mijn geld weer gevraagd om dat ik met een persoon van ryanair ge chat heb en hij de vlucht geannuleerd geeft maar nu zegt ryaiair dat de vlucht niet annuleer baar is ik zit nu wel door de fout van ryaiair met twee vluchten .
wat kan ik er aan doen .

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Salvatore, da's inderdaad niet ok, je kan gerust hiervoor onze advocaten contacteren op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), beste groeten ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

31/03/2021

In juni vorig jaar werd onze reis/vlucht naar Sicilië afgelast. SN Brussels heeft ons intussen al helemaal terug betaald.
Ons probleem ligt ergens anders; het hondenpension waar onze hond zou verblijven à rato van € 26/dag. Die betalen niet terug en verwijzen in hun algemene condities naar een annulatieverzekering. Die hebben we - Touring No Go - doch zij kunnen ons ook niet helpen, daar een hond geen persoon is ...
Iemand ervaring hiermee? Kunnen wij alsnog proberen de som te recupereren?
Is er een andere manier om ons hiervoor in te dekken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

In juni vorig jaar werd onze reis/vlucht naar Sicilië afgelast. SN Brussels heeft ons intussen al helemaal terug betaald.
Ons probleem ligt ergens anders; het hondenpension waar onze hond zou verblijven à rato van € 26/dag. Die betalen niet terug en verwijzen in hun algemene condities naar een annulatieverzekering. Die hebben we - Touring No Go - doch zij kunnen ons ook niet helpen, daar een hond geen persoon is ...
Iemand ervaring hiermee? Kunnen wij alsnog proberen de som te recupereren?
Is er een andere manier om ons hiervoor in te dekken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

In juni vorig jaar werd onze reis/vlucht naar Sicilië afgelast. SN Brussels heeft ons intussen al helemaal terug betaald.
Ons probleem ligt ergens anders; het hondenpension waar onze hond zou verblijven à rato van € 26/dag. Die betalen niet terug en verwijzen in hun algemene condities naar een annulatieverzekering. Die hebben we - Touring No Go - doch zij kunnen ons ook niet helpen, daar een hond geen persoon is ...
Iemand ervaring hiermee? Kunnen wij alsnog proberen de som te recupereren?
Is er een andere manier om ons hiervoor in te dekken?

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Hallo Annick, zoals je zelf al aangeeft, de details van de contractvoorwaarden mbt annulatie geven aan wat je rechten zijn en hoe één en ander geregeld wordt. Je kan evenwel toch je vragen stellen aan onze advocaten via het gratis nummer: 080029510. Als abonnee kan je voor een reisverzekering en aanverwante vragen terecht bij de collega's van de dienst verzekeringen op het nummer: 02 290 34 88 (elke werkdag tot 16u). ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

24/03/2021

Ik had vorig jaar in juni onze huwelijksreis naar Mauritius geboekt maar is geannuleerd daar we niet mochten reizen, en dadelijk herboekt naar dit jaar juni maar heb nu terug bericht gehad dat deze geannuleerd is. Ik krijg m'n voorschot terug betaald, ten vroegste eind december 2021 maar de annuleringsverzekering betaald de kost van de verzekering niet terug, deze was 445 euro. Dit terwijl deze niet nodig geweest is en de reis altijd geannuleerd geweest is door de vliegmaatschappij. Is er een mogelijkheid dat ik het geld van de annuleringsverzekering terug kan krijgen, deze is Touring.

Meld je aan om toegang te krijgen.

01/04/2021
, Gereageerd:

Beste Veerle, wat jammer van je huwelijksreis, als je wil kan je hiervoor onze advocaten bellen op het gratis nummer dat we hiervoor ter beschikking stellen: 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45) . Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/03/2021

Wij hadden in oktober een reis geboekt naar Kos met Tui en ook een annuleringsverzekering afgesloten ivm Corona. Jammer genoeg had ik een positieve uitslag en konden we niet vertrekken. Alles inorde gemaakt van papieren, ook met de dokter enz. en opgestuurd naar Tui. 8 weken later kregen we te horen dat de verzekering onze reis niet wilt terugbetalen... eerst was het mijn schuld... dan de dokter die zogezegd antigedateerd zou hebben en nu is het de schuld van ons kantoor. Allemaal valse beschuldigingen want we zijn met alles inorde. We zijn nu een half jaar verder en we weten niet meer wat te doen maar willen zeker niet opgeven want daar zitten ze volgens mij op te wachten. De ombudsman ingeschakeld... hopelijk kan die iets doen Heel slechte reclame voor Tui.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/03/2021
, Gereageerd:

De volgende keer een andere maatschappij nemen je ziet dat geld het enige is wat geld voor Tui en niet de mensen

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2021

De info die ik van jullie krijg staat evengoed op de e-mail van(in dit geval) Sunweb). Ik zie dus geen meerwaarde hier. Ondertussen ben ik al enige maanden lid, is er al verscheidene malen betaald, en heb ik nog steeds het beloofde cadeau niet ontvangen. Als dit jullie marketing-tactiek is zal ik niet lang in het ledenbestand zitten. Of kan ik bij jullie eventueel een claim indienen tegen valse consumentenadviseurs.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2021

De info die ik van jullie krijg staat evengoed op de e-mail van(in dit geval) Sunweb). Ik zie dus geen meerwaarde hier. Ondertussen ben ik al enige maanden lid, is er al verscheidene malen betaald, en heb ik nog steeds het beloofde cadeau niet ontvangen. Als dit jullie marketing-tactiek is zal ik niet lang in het ledenbestand zitten. Of kan ik bij jullie eventueel een claim indienen tegen valse consumentenadviseurs.

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2021
, Gereageerd:

Dag Herwig, het is natuurlijk goed om te vernemen dat je dezelfde informatie ontvangt van Sunweb als van ons, dit is echter niet altijd het geval en dan kan je als abonnee beroep doen op gratis juridisch advies. Wat je cadeautje betreft, hiervoor kan je best onze abonnementendienst contacteren om hen hiervan op de hoogte te brengen, het kan dat er vertraging zit in de levering, maar dan dient dit eerst te worden nagegaan. Je kan mjn collega's bellen op het nummer 02 542 32 00 (elke werkdag tot 17u, vrijdag tot 16u). Aarzel dus niet om te bellen, ze helpen je graag verder. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/03/2021

Wij hadden vorig jaar een reis geboekt met TUI in de paasvakantie, die ging niet door en we kregen een coronavoucher. Die voucher hebben we dan gebruikt om deze paasvakantie (binne 2 weken) te gaan skiën. Het ziet ernaar uit dat de skivakantie naar Frankrijk weer niet zal mogen doorgaan. Tui heeft nog niets laten weten. Wat zijn onze rechten naar terugbetaling toe? We moeten toch niet weer 1j wachten op ons geld hoop ik.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/03/2021

Iberia weigert terug te betalen!!!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Niet netjes, uiteraard, je hoeft je hier uiteraard niet bij neer te leggen, je kan ons hiervoor zeker en vast opbellen op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45) of stel ons je vraag via het contactformulier op onze website: https://bit.ly/2Ul1KXW  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/03/2021

mijn ervaring met LANDAL: ik kreeg een email met de instructies om de terugbetaling aan te vragen en die zal gebeuren binnen de 4 tot 6 weken na de vervaldatum. dit staat nu al op "papier" (e-mail). dit zonder er om te vragen!!

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

Vorig jaar voor april een reis geboekt voor mijn gezin ...helaas stak Corona daar een stokje voor geboekt bij vueling en een terugbetaling gevraagd ...ze hebben me een voucher aangeboden maar ik vroeg expliciet voor een terugbetaling ...wat blijkt nu ...vueling vliegt voor level europa en die hebben hun failliet laten verklaren ...vueling zegt dat ik bij level moet zijn en level zegt andersom ...dus ben ik mijn zuurverdiende euro's dan kwijt? Ik ben ook wel niet de enige zo blijkt maar niemand krijgt een terugbetaling ...helllppp

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Hallo Tim, jammer dat je zo van het kastje naar de muur wordt gestuurd, dit is niet correct. Daarom raad ik je aan om, in weerwil van wat hier beweerd wordt, toch onze juridische dienst te contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Laat je vooral horen ofwel via telefoon, ofwel via het contactformulier op onze site: https://bit.ly/2Ul1KXW  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

Onze klacht was de volgende: We boekten een heen en terugreis bij Ryanair naar Tenerife. Zelf zou ik vroeger terugkeren naar België dan mijn echtgenote. Voor mijn terugvlucht heb ik een voucher ontvangen en later ook gebruikt. Voor de heenreis van ons beiden ontvingen we die niet. We hebben meerdere keren proberen in te loggen maar dat lukte niet. Na al die tijd geef je het dan ook op. We vermoeden dat dit een methodiek is van Ryanair. En dit willen we aan de kaak stellen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Dag Maurice, bedankt voor je getuigenis, het is niet enkel en alleen Ryanair die 'moeilijk' doet en er onfrisse praktijken op nahoudt ... dat bewijzen de vele klachten die we dagelijks ontvangen. Twijfel vooral niet om ons hiervoor te contacteren, op hogervermeld gratis nummer of via ons contactformulier. We zijn er reeds in geslaagd om terugbetaling te bekomen bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, maar het is en blijft een werk van lange adem. Dit wil echter niet zeggen dat men moet opgeven ... best blijven aandringen. Ik weet niet wanneer je vlucht was, maar de regels voor vliegtickets die consumenten rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij aankopen, zijn nooit veranderd. Als de vlucht wordt geannuleerd, moet de luchtvaartmaatschappij een alternatieve vlucht aanbieden of het ticket terugbetalen. De vliegmaatschappij mag een voucher aanbieden voor een toekomstige vlucht. Je mag de voucher accepteren, maar je mag ook de terugbetaling van je ticket eisen. En deze gang van zaken verloopt niet altijd op een even propere manier ... helaas. Meer info lees vind je in ons dossier via deze link: https://bit.ly/3rTHjzP  Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

Mijn vriendin heeft vorig jaar een vliegreis geboekt bij easyjet voor april 2021. deze reis is geboekt met een corona voucher van 2020.
Nu is de vlucht geannuleerd en vraagt ze haar geld terug.
Easyjet zegt dat ze enkel een voucher krijgt en dat ze geen geld terug krijgt omdat deze vlucht met een voucher betaald is.
Echter is de oorspronkelijke reis wel cash betaald.

Kan dit zomaar?

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Beste Joe, hiervoor kan je gerust onze advocaten contacteren, zij kunnen je zeggen of dit wettelijk gezien mag ... Je kan hen bereiken op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/03/2021

Bellen naar de advocaten van test aankoop?
Zelf ben ik verwikkeld in een probleem met een syndicus die onterecht onkosten aanrekent, alhoewel ik al twee jaar geleden mijn appartement verkocht heb.
Heb een klacht ingediend bij TA maar hoorde niets. Na ongeveer een week dagelijks bellen kreeg ik nog geen gehoor. Via een ingesproken boodschap liet men weten dat alles langer duurde door K19 . Dan heb ik het nummer gebeld om me als nieuwe klant te melden en wonder boven wonder nam men direct op. Na mijn verhaal te vertellen zou men mij doorverbinden maar ik wacht nog steeds. Volgende stap is opzeggen abonnement.

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/03/2021
, Gereageerd:

inderdaad, de juridische hulp van TA toont geen activiteit en als ze dat ooit eens reageren zitten ze nog totaal naast de kwestie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/03/2021
, Gereageerd:

Beste Macel en Lode, ik heb dit even nagekeken, uiteraard kan ik me hierover niet uitspreken, maar ik heb jullie klachten (en die van onze andere abonnees hier) wel al intern doorgestuurd naar de betrokken dienst. Mvg, ^An