Nieuws

Wij stuurden een aanmaning naar enkele luchtvaartmaatschappijen

01 april 2020
corona

Enkele luchtvaartmaatschappijen dringen hun klanten een waardebon op als compensatie voor een geannuleerde vlucht. Dat is een inbreuk op de Europese regels. Wij hebben hen een aanmaning gestuurd.

Als gevolg van de lockdown zijn talloze vluchten afgelast en vragen duizenden reizigers hun geld terug. Sommige luchtvaartmaatschappijen proberen hun verliezen te beperken door een waardebon aan te bieden. Daar is niets mis mee, maar consumenten mogen de bon weigeren en een terugbetaling eisen.

Garantie voor waardebonnen

Onder meer TAP, Air France, KLM en Transavia geven hun klanten geen keuze: ze moeten een waardebon aannemen als compensatie voor de geannuleerde vlucht. Deze praktijk druist in tegen de Europese wetgeving. Bovendien riskeert de reiziger een waardebon te accepteren van een maatschappij die failliet kan gaan.

Wij hebben dan ook een aanmaning naar deze maatschappijen gestuurd, waarin ze acht dagen de tijd krijgen om te voldoen aan de wettelijke voorschriften. Aan Brussels Airlines, Lufthansa en easyJet, die de mogelijkheid van een terugbetaling niet vermelden op hun website, vroegen we om duidelijkheid te scheppen. En we roepen de overheid op om een speciale garantie voor de waardebonnen in het leven te roepen, zodat reizigers worden aangemoedigd om de bonnen te aanvaarden.

Onduidelijkheid over passagiersrechten

Het omgekeerde gebeurt natuurlijk ook: duizenden klanten annuleren hun reis omdat ze het land niet mogen verlaten tijdens de lockdown. Wie zijn reis annuleert terwijl de vlucht gewoon doorgaat, is zijn geld kwijt. Daarom bieden de luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om een vlucht kosteloos uit te stellen.

Bij sommige maatschappijen moeten passagiers de vlucht echter vóór december 2020 nemen. Wij vinden deze termijn te kort. Reizigers zouden minstens een jaar vanaf de datum van de oorspronkelijke vlucht moeten krijgen. Andere maatschappijen eisen dat hun klanten nu al een nieuwe reisdatum bepalen. Dat is vaak onmogelijk.

Er is nood aan meer duidelijkheid over de rechten van Europese luchtreizigers in deze uitzonderlijke omstandigheden. Wij hebben er bij de Europese Commissie op aangedrongen de regels te verduidelijken.

Wij helpen je

Consumenten met vragen over hun rechten in het kader van de epidemie kunnen terecht op het gratis telefoonnummer 0800 29 510 (maandag tot donderdag 9-18u, vrijdag 9-17u). Er staat ook een compleet dossier op onze website.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

550 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/01/2021

Beste,
Ik had een reis geboekt in februari 2020 via Connections.Gezien corona werd deze geannuleerd door connections en werd me een voucher opgestuurd welke verloopt in juni 2021.Gezien de problemen nog niet zullen opgelost zijn voor die tijd zou ik graag nu reeds de terugbetaling willen vragen.Kan dit of moet ik wachten tot de voucher verloopt + extra 6 maanden wachttijd in het slechtste geval.
Mvg

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/01/2021
, Gereageerd:

Inderdaad, geen goede oplossing in zicht. Voorschot betaald in mei 2019 !!! Om persoonlijk redenen is het voor ons niet meer mogelijk om die reis in 2021 !! nog te doen. Blijft men vasthouden aan 1 jaar na de vertrek datum + dan nog 6 maanden wachten om terugbetaling te krijgen. Of komt er nog een aanpassing aan die regel die dan laat blijken dat er alsnog geen terugbetaling komt gezien de zware omstandigheden van vandaag. Kan testaankoop geen " algemene " brief opstellen als voorbeeld die door de klant dan kan gebruikt worden. Ik vrees dat er weer een reglementje bijkomt.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/01/2021

Weet iemand of het wettelijk verplicht is dat een boeking via Air bnb wordt terugbetaald of of zij verplicht zijn een voucher te geven? (wij hebben een bungalow geboekt voor 7 vrienden, op een bepaald moment mochten maar 5 personen meer samenkomen, Air bnb weigert een voucher of terugbetaling, centen kwijt)

Meld je aan om toegang te krijgen.

26/12/2020

Beste,

Ik heb een vliegticket geboekt met Ryanair (voor maandag 28/12/2020), maar heb die helaas moeten verplaatsen naar de zomer 2021. Mijn ticket voor de zomer 2021 kost minder dan die van 28/12/2020, maar ik heb geen terugbetaling gekregen. Kan dit zomaar?

Met vriendelijke groeten,

Shana

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Na onze reis vanwege Corona virus afgelopen zomer te hebben geannuleerd, krijgen wij nu het bericht van tui om voor eind Jan 2021 opnieuw bij hen een reis te boeken anders verliezen wij definitief ons reeds betaald voorschot. Hebben zij hiertoe het recht ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020

Hallo,

Gisteren, 21/12 werden wij op de hoogte gesteld door sunweb dat onze reis met bestemming Egypte van 27/5/2021 niet kan doorgaan. Onze voucher die wij als voorschot gebruikten wordt vervangen door een nieuwe voucher. De gebruikte voucher was van de periode voor 19/6/2020. Is dit logisch en normaal?
mvg., Herman

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/12/2020
, Gereageerd:

Beste Herman, als de reisorganisator je reis zelf heeft geannuleerd, kan die je inderdaad een voucher voorstellen. Of je die waardebon dan verplicht moet aanvaarden (terwijl zulke vouchers niet worden gedekt door het GarantieFonds Reizen ingeval faillissement van de reisorganisator) en op welke manier je terugbetaling van je voorschot kan bekomen, daarvoor kan je best onze advocaten bellen op het gratis nummer 080029510, elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

17/12/2020

Beste,

ons verblijf in centerparcs tussen kerst en nieuwjaar kan niet doorgaan, kunnen we via de verzekering Multirisk/totale bescherming van +europ assistance ( genomen via centerparcs) onze centen terugeisen?
Vriendelijke groeten

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Dirk, hiervoor kan je best onze advocaten contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Maar het zal in ieder geval afhangen van de contractvoorwaarden van de polis en meer bepaald wat er geregeld is onder annulatievoorwaarden. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020

Ik zou in mei 2020 naar Ibiza op reis gegaan zijn maar door corona heb ik deze moeten annuleren . ik heb al veel mails gestuurd om mijn geld terug te krijgen of voucher te krijgen maar ik heb nog altijd geen reactie gehad van Ryanair ! hoe kan ik dit oplossen? dank u

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Hallo Chantal, we krijgen momenteel vele vragen van bezorgde reizigers die met soortgelijke problemen te kampen hebben. Twijfel dus vooral niet om ons te contacteren op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45), onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/12/2020

Voor onze gecancelde vlucht van juli naar Mexico met Lufthansa hebben we toen gekozen voor een voucher, die is geldig tot 31 december 2021 maar we zien het niet zitten om volgend jaar al te reizen, kunnen wij nog het geld van de vlucht terugvragen?

Meld je aan om toegang te krijgen.

14/12/2020
, Gereageerd:

Beste Ronny, hiervoor kan je best contact met ons opnemen, onze advocaten geven je de nodige informatie hieromtrent op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020
, Gereageerd:

Hallo An, bedankt om mij in contact te brengen met één van jullie advocaten die mij nog vroeg om eerst nog eens telefonisch contact op te nemen met Lufthansa vooraleer TA iets zou ondernemen, toeval of niet, 4 dagen later stond het volledige bedrag terug op onze rekening van onze Mastercard.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020

Beste allen, ik kan jullie maar 1 advies geven : reis zoveel mogelijk. Er is niets fout om te reizen, het is zeer gezond zowel mentaal als fysiek. Luister niet naar al die virologen, epidemielogen, vaccinologen en alle andere die hebben gelogen. Je gezondheid gaat voor en als je het een beetje verstandig aanpakt en niet het feestvarken gaat uithangen, dan is er geen enkel probleem.

Meld je aan om toegang te krijgen.

13/11/2020
, Gereageerd:

Beste Donald, als u vindt dat al die virologen, epidemielogen, vaccinologen hebben gelogen ( naast alle anderen) dan zou u toch eens moeten vertellen wie het bij het rechte eind heeft gehad . Na deze tweede uitbraak is het toch wel uiterst duidelijk dat al die - logen niet hebben gelogen . Een aantal anderen wel , zij hebben alles geminimaliseerd en herleidt tot een bagatel met het gekende resultaat. Dit gezegd, reizen is niet op zich verkeerd, wat men doet , waar men zich in begeeft en waar men zich bevindt is inderdaad een belangrijk element . Helaas , dat was het niet voor een te ruime groep , het mag dan nog een minderheid zijn, uit met voorsprong de
leeftijdsgroep 18-30 jaar ( +/-) , maar het mag of mocht niet te veel gezegd ...

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Dat de virologen en de niet door het volk gekozen ministers vanaf het begin met de natte vinger hebben gewezen staat inmiddels vast, dat er nog veel onbekende zaken zijn is ook al bewezen, dat mensen die wel het nodige doen om te voorkomen diktatoriaal beperkingen opleggen is compleet fout. Wanneer we zie dat in het prille begin regeringleiders en partijvoorzitters totaal in de fout gaan weetje al dat de bevolking dat ook in heeft gezien. Dus trek zelf uw conclusie maar.

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Sorry, maar juist OMDAT et (toen en nog ) veel onbekenden waren ( zijn ) is het fout van te zeggen dat men er met de natte vinger heeft naar gewezen . Er is ' gewezen ' op alles wat men meende te moeten in acht nemen om de strijd tegen het virus aan te gaan . Dictatoriaal is totaal niet waar . Ze hebben gewezen , nogmaals, op alles wat ze meenden te moeten doen om de strijd aan te gaan, rekening houdend met nog niet bekende zaken . Het omgekeerde doen zou pas echt fout tot crimineel zijn geweest. Het zijn politici die eerder de steken lieten vallen ( super duidelijk toch na de versoepelingen ?? ) U ziet dus de wetenschappers EN de politici beiden als fout , dit is niet correct . Trouwens als beiden in fout zouden zijn geweest, dan kan ik me afvragen WIE het dan wel zonder fouten hebben KUNNEN doen ? De ' sociale media' soms ? Allicht zijn dat zelfs de allerslechsten ....Dat is met permissie mijn conclusie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

11/11/2020

TA meldde me een gratis nummer waar ik kon bellen . Het ging over een bijstand & annulatie verzekering bij Touring - een jaarabonnement - , dat wegens het niet doorgaan van reizen niet is gebruikt kunnen worden maar wel voor beiden een vol jaar is betaald . TA meende dat ook hier iets zou kunnen worden teruggevorderd. Men zou me terug contacteren , is niet gebeurd. So be it . Ik heb wel de verzekeringen opgezegd en daarvan bevestigingen van Touring gevraagd. Verschelende keren al. Men reageert daar totaal niet op . Mag dit een verwittiging zijn voor wie dit leest en voor TA dat Touring hier totaal onbetrouwbaar is en dat ze - al eerder ervaren - eigenlijk nooit reageren als hen duidelijkheid wordt gevraagd. Op dat vlak een van de slechtste bedrijven die ik ken . Nog straffer, ze zonden een mail, enquête, om te weten hoe tevreden ik was over het contact en hoever ik ze zou kunnen aanraden bij anderen , dat VOOR dat er nog maar één antwoord is gekomen ( nog steeds niet). Wel, antwoord op die vraag is simpel : NUL tevreden en NUL aanraden .

Meld je aan om toegang te krijgen.

03/11/2020

Na maanden is het nog steeds huilen met de pet op ! Ik heb de voucher die we van Neckermann(zaliger, nu in faling)/Sunweb ontvingen onmiddellijk gebruikt voor een ... autovakantie de week zelf en geen euro meer betaald dan de waarde van de voucher. Wij wilden niet riskeren om nogmaals bedrogen te worden en we hadden blijkbaar *groot* gelijk. Neckermann Wat ons betreft zullen alle toekomstige vakantie met de wagen plaatsvinden, Booking.com 1 week vooraf met extra verzekering zodat we niet betalen mocht de B&B/App toch de deuren sluiten. Ons niet meer gezien ... wij spelen zelf wel reisbureau en eigen persoonlijke vervoersmaatschappij.

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/10/2020

Mag ik vragen aan de voorgaande commentatoren op te houden met hun totaal ongepast hysterisch gedrag. Dit is geen politiek forum. Er bestaat wel degelijk een grote nood aan degelijk reisadvies omdat veel mensen nu eenmaal reeds reizen hebben geboekt of van plan waren dat te doen. En Test Aankoop levert daar goed werk. Er is overigens niets verkeerd aan het feit dat mensen nog op een veilige manier reizen met respect van de daarvoor geldende regels. Dit is goed voor het mentaal en dus ook fysiek welzijn, iets waar de zogenaamde virologen totaal geen rekening mee houden. Ik ken mensen die een depressie nabij zijn omdat ze vrezen opnieuw "opgesloten" te worden. Kankerpatiënten die weten dat ze maar een paar jaar meer te leven hebben. Wie reizen ongepast vindt, kan van zijn zelfgekozen quarantaine gebruik om bvb. eens het boek De eenzame eeuw van Noreena Hertz te lezen (verkrijgbaar in de De Standaard Boekhandel). Loneliness kills.

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Nu het in ons land dramatisch wordt met COVID-19 en het in heel Europa super slecht gaat, is het ongepast om met deze reisadviezen te verschijnen. De enige goede tips zijn thuis te blijven en contacten te vermijden!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Onvoorstelbaar. Ik weet niet wat ik hier lees. Leven jullie op een andere wereld? Iedereen zit te roepen dat de situatie zéér ernstig is en jullie geven hier tips om de kantjes eraf te lopen. Foei!

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/10/2020

Jullie missen de belangrijkste tip.... blijf eens thuis deze vakantie!

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Het is nu zeker niet het moment om te reizen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Ach An, je hebt al een maand niet meer gereageerd op vragen van ongeruste klanten.
Toch niet ziek hoop ik, of mogelijk een "burn-out" van te vaak het telefoon nummer van de "Juridische dienst" door te geven, een stelletje oelewappers die enkel een telefoon opnemen omdat jullie hen daarvoor betalen. En juristen zijn het al zeker niet, ze kennen niet eens de beginselen van de Europese wetgeving. Studentjes?
ZEEEER teleurgesteld in Testaankoop.

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Het is niet het moment om tr reizen

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

Zijn de campings open zo ja weke

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/12/2020
, Gereageerd:

Beste Guido, je kan deze vraag gerust stellen aan onze advocaten op het nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

28/10/2020

We hebben een annulatieverzekering en reisbijstandsverzekering bij Touring afgesloten voor de uitbraak van Corona voor onze reis in juli 2020 naar Amerika. De brief van Test Aankoop heb ik verzonden voor terugbetaling van de verzekering, maar Touring weigert deze te betalen. Heeft er iemand nog ervaring hiermee?

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/11/2020
, Gereageerd:

Ze weigeren om terug te betalen en geven een antwoord op een vraag die ik niet gesteld heb.
Ik heb er 2 autoverzekeringen en zal ze allebei opzeggen.

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies