Nieuws

Compensatie voor stakingen Ryanair in zomer 2018: de deadline nadert

05 april 2022

Na de stakingen in 2018 zijn we een groepsvordering gestart om een compensatie te krijgen voor de getroffen passagiers. Uiteindelijk behaalden we een akkoord waardoor de klant een waardebon krijgt. De termijn loopt op 12 april af om van de compensatieregeling gebruik te maken. 

Na de stakingen in de zomer van 2018 die voor vertragingen en annuleringen van Ryanair-vluchten zorgden, zijn we een groepsvordering gestart om een compensatie te krijgen voor de getroffen passagiers. Uiteindelijk heeft deze groepsvordering geleid tot een akkoord waardoor je als getroffen klant een waardebon krijgt met een geldigheidsduur van 4 jaar bij de Ierse luchtvaartmaatschappij. De terugbetaling van deze bon kan één jaar na datum van afgifte aangevraagd worden. Wij herinneren je eraan dat de termijn op 12 april afloopt om van deze compensatieregeling gebruik te maken. Ben je een betrokken passagier? Meld je dan voor die datum. 

Vluchten vertraagd en geannuleerd, maar geen compensatie

Tijdens de zomer van 2018 (en meer bepaald op 25 en 26 juli, 10 augustus en 28 september 2018) werden Ryanair-vluchten geannuleerd of vertraagd door vakbondsstakingen bij de luchtvaartmaatschappij.  Omdat Ryanair weigerde een compensatie aan te bieden, startten we in juli 2019 een groepsvordering.  Parallelle onderhandelingen met Ryanair hebben uiteindelijk tot een overeenkomst geleid waarbij alle getroffen passagiers worden gecompenseerd.

Akkoord tussen Test Aankoop en Ryanair

Ter herinnering, deze overeenkomst zorgt ervoor dat alle betrokken passagiers een waardebon ontvangen die 4 jaar geldig is en kan gebruikt worden om bij Ryanair een vlucht te boeken.  De waarde ervan komt overeen met de bedragen die worden voorzien in EU-richtlijn 261/2004 (nl. 250 euro voor alle vluchten van 1500 kilometer of minder; 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten van meer dan 1500 kilometer en alle andere vluchten tussen 1500 kilometer en 3500 kilometer). 

De waardebon kan ook tot een jaar na uitgifte ingewisseld worden.  Bovendien is overeengekomen dat aanvaardbare extra kosten ("re-routing", hotelaccommodatie, taxikosten en andere kosten die rechtstreeks verband houden met annuleringen of vertragingen) rechtstreeks via Ryanair of via een formulier van ons geregeld kunnen worden.  Ongeveer 2000 personen hebben dit formulier al ingevuld.

Deadline = 12 april

De ruim 50.000 betrokken passagiers zouden ondertussen een e-mail moeten hebben ontvangen van Ryanair via het e-mailadres info@care.ryanair.com of service@ryanair.com. De betrokken passagiers moeten voor 12 april op de knop van de e-mail klikken om in aanmerking te kunnen komen voor de compensatie.

Heb je vragen? Je kunt voor bijkomende informatie steeds terecht op 0800 29 510 of op www.test-aankoop.be/ryanair.