Brussels Airlines vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten

Een nieuwe vlucht of terugbetaling van ticket
Wat mag ik verwachten als mijn vlucht wordt geannuleerd? Brussels Airlines moet eerst en vooral de reizigers een nieuwe vlucht zonder extra kosten aanbieden of zorgen voor de terugbetaling van het ticket. Daarnaast is er het recht op aanvullende compensatie in functie van de afstand van de vlucht: 250 euro voor vluchten tot en met 1500 km, 400 euro voor vluchten van meer dan 1500 km binnen de Europese Unie en voor vluchten tussen 1500 en 3500 km buiten de EU. Verder voorziet de wet ook nog een vergoeding van 600 euro voor langere vluchten.Wanneer geen vergoeding voor geannuleerde vlucht?
We willen je er wel aan herinneren dat het recht op forfaitaire compensatie vervalt als Brussels Airlines de passagiers op tijd informeert over de annulering. Dat wil zeggen, minstens twee weken voor vertrek. Passagiers zien hun recht op compensatie ook wegvallen wanneer ze tussen de 2 weken en 7 dagen voor vertrek worden geïnformeerd én hun nieuwe vlucht hoogstens 2 uur vroeger vertrekt en hoogstens 4 uur later aankomt dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht. Ook wanneer Brussels Airlines de getroffen passagiers minder dan 7 dagen op voorhand verwittigt, kan het recht op de forfaitaire vergoeding vervallen wanneer de nieuwe vlucht hoogstens 1 uur vroeger vertrekt en hoogstens 2 uur later aankomt dan de oorspronkelijke vlucht die geschrapt werd.
Wij dringen er bij Brussels Airlines op aan om de lijst met geannuleerde vluchten zo snel mogelijk bekend te maken. De annulatie van een vlucht kan er namelijk ook voor zorgen dat passagiers nog een heleboel andere zaken moeten annuleren zoals accommodatie, autoverhuur, enz..
Mensen die vragen hebben over hun rechten in het kader van de aangekondigde stakingen bij vliegtuigmaatschappijen, kunnen altijd contact opnemen met onze experts via 0800 29 510.