Nieuws

Geen terugbetaling na annulering vlucht naar rode zone

26 augustus 2020

De lijst met regio’s waar de code rood geldt, neemt toe. Als je een vlucht naar zo’n gebied hebt geboekt, moet je die annuleren. Je hebt geen recht op terugbetaling. Ten onrechte, vinden wij. We gaan praten met de luchtvaartmaatschappijen.

Heel wat mensen hebben een reis naar warmere oorden geboekt. De lijst met rode zones neemt echter alleen maar toe. Als je een vlucht hebt geboekt naar een rode zone, moet je die dus annuleren. Maar de meeste luchtvaartmaatschappijen betalen het bedrag niet terug wanneer de vlucht toch wordt uitgevoerd. Dat vinden wij oneerlijk. De annulering wordt immers opgelegd door de overheid omdat reizen naar een rode zone verboden is.

Wij namen contact op met de betrokken luchtvaartmaatschappijen om een oplossing te zoeken. Die lieten ons allemaal weten niet te kunnen terugbetalen omdat de vlucht wel degelijk heeft plaatsgevonden. Maar ze wijzen op de flexibele omboekingsmogelijkheden die ze momenteel bieden. We raden dan ook aan om daar maximaal gebruik van te maken.

Wanneer heb je wél recht op terugbetaling?

Een georganiseerde reis die je via een reisagent hebt geboekt en die als bestemming een rode zone heeft, zal geannuleerd en volledig terugbetaald worden. Ook als de luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, heb je recht op terugbetaling.

Meer info?

Meer informatie over de annulering van reizen vind je in ons coronadossier met veelgestelde vragen. Als je vragen hebt over je rechten in tijden van corona, bel dan ons gratis nummer 0800 29 510 (ma-do 9-18u, vr 9-16.45u).

BEL 0800 29 510

 

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020

We planden een familietrip naar Nice met kinderen en partners. In totaal voor meer dan 500€ aan vliegtickets met Easyjet. Rode zone, dus werden we geweigerd in de luchthaven. Geen terugbetaling, doch Easyjet op voorhand verwittigd. Wat nu?

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/09/2020
, Gereageerd:

Beste Pascal, wat jammer dat jullie dit overkomen is ! Je kan best even contact opnemen met onze advocaten voor meer info hieromtrent. Ze zijn te bereiken op het gratis nummer 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020

Ik heb vluchten naar en van Malaga geboekt met Ryanair (heenvlucht nu vrijdag 11/09). Volgens jullie info op de site zou ik moeten annuleren, maar dat kan ik niet op de site van Rynair. Ik kan wel herboeken... Wat doe ik best in dit geval (de vluchten zijn niet gecancelled door Ryanair) ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/09/2020
, Gereageerd:

Hallo, Harry. We krijgen momenteel heel wat vragen van bezorgde consumenten die met soortgelijke problemen zitten. Daarom hebben we nu een gratis nummer waar je op terecht kan: 080029510 (elke werkdag tot 18u, vrijdag tot 16u45). Twijfel niet om ons te bellen, onze advocaten helpen je graag verder. Mvg, ^An

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

Ik heb vluchten naar en van Malaga geboekt met Ryanair (heenvlucht nu vrijdag 11/09). Volgens jullie info op de site zou ik moeten annuleren, maar dat kan ik niet op de site van Rynair. Ik kan wel herboeken... Wat doe ik best in dit geval (de vluchten zijn niet gecancelled door Ryanair) ?

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020

Ik heb vluchten naar en van Malaga geboekt met Ryanair (heenvlucht nu vrijdag 11/09). Volgens jullie info op de site zou ik moeten annuleren, maar dat kan ik niet op de site van Rynair. Ik kan wel herboeken... Wat doe ik best in dit geval (de vluchten zijn niet gecancelled door Ryanair) ?

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies