Modeldocument

Terugbetaling van een tijdelijke reisverzekering vanwege de coronacrisis

15 juli 2020
Standaardbrief reizen

Als je een tijdelijke reisbijstandsverzekering en/of een annuleringsverzekering en/of een bagageverzekering had afgesloten maar je reis is geannuleerd vanwege de coronacrisis, dan kun je de betaalde premie terugvragen.
Hieronder kun je onze modelbrief downloaden, die kan dienen als basis voor een brief naar de verzekeringsmaatschappij. Zo weet je zeker dat alle vereiste elementen erin staan en dat de formulering juridisch correct en onaanvechtbaar is.

Vervang de grijze delen tussen haakjes door je persoonlijke gegevens en kies de inhoudelijke elementen die op jouw geval van toepassing zijn.

Je kunt de brief naar de verzekeraar sturen met de post of via e-mail.
User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

396 reacties

sorteer op :
U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/08/2020

Wij zouden op 21 augustus naar Catalonië gaan.
- mogen wij nog landen in Barcelona nu het daar 'rode zone' is?
- we krijgen geen voucher of terugbetaling omdat er nog geen negatief reisadvies is , nu code oranje in Catalonie.
Wat kunnen we doen?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/08/2020

Wij hadden een reis gepland naar Turkije in mei. Ticketten geboekt via BudgetAir. Deze reis is geannuleerd en nu krijgen we 2 wekelijks een mailtje dat ze de terugbetaling aangevraagd hebben bij Turkisch Airlines maar dat deze nog altijd niet gestort hebben en dat ze afhangen van deze luchtvaartmaatschappij om ons vliegtickets terug te betalen.
Turkisch Airlines is een van de betere vliegtuigmaatschappijen dus het verwondert me sterk dat deze na 3 maanden nog steeds niets terug betaald hebben.
Wat moet ik nu doen, blijven wachten op BudgetAir ?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/07/2020

Wij hebben in Februari geboekt ,op 20 juni hebben we een bericht gekregen reis geannuleerd . Voucher gekregen ,juist onze reisverzekering niet . Wat kunnen we doen om deze terug te krijgen .
Vriendelijk groeten

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
28/07/2020

Goeie morgen,

Ik heb een vraag.
Gezien de huidige COVID maatregelen weten wij vandaag niet of we op 12 september naar Zweden kunnen reizen.
In de mail ontvangen van jullie op 25 juli merk ik dat het resterende bedrag automatisch van mijn creditkaart zal worden afgeboekt op 1 augustus.
Ik ben het hiermee niet eens.Als onze vakantie niet kan doorgaan,zijn de onze centen verloren.Het gaat hier over 310 €.
Ik heb ook de belangrijke informatie gelezen (ontvangen op 20 juli ) dat ik kan omboeken voor 75 € naar een andere bestemmming of een later tijdstip.
Wij willen geen ander tijdstip daar mijn jaarlijkse vakantie op het werk vastligt en niet kan worden ingetrokken.
De reis verplaatsen naar volgend jaar wil ik ook niet.We hebben al 2 vouchers in ons bezit van geannuleerde vakantie bestemmingen.
Een andere bestemming kiezen kost ons 75 €.
Op heden heb ik nog niets extra moeten bijbetalen bij andere firma's.
We hebben onze vakantie bestemming en tijdstip reeds vastgelegd op 15 januari.De faktoren die daar hebben meegespeeld waren tijdstip en land van bestemming.
ZEKER EN VAST NIET EEN COVID PANDEMIE
Wij hopen dan van ganser harte indien de vakantie niet kan door gaan,
wegens corana maatregelen of sluiting van landsgrenzen dit verblijf door jullie wordt geannuleerd en onze centen worden terug gestort.
Ondertussen zal ik TEST AANKOOP contacteren om mij verder te informeren wat onze mogelijkheden zijn en of het kan dat de reis automatisch wordt afgeboekt van mijn rekening.
Eveneens betreffende de extra kost van 75 € bij omboeking.
Alvast bedankt voor de aandacht en eventueel antwoord.
Met vriendelijke groeten.
Rita.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
24/07/2020

Ik heb via de modelbrief bij Touring de terugbetaling gevraagd van mijn reisverzekering voor een Thalys-reis (die door Thalys geannuleerd werd), maar hierop kreeg ik volgend antwoord :

Tijdelijke verzekeringspolissen kunnen bij wet helaas niet terugbetaald worden.
Wij verwijzen hiervoor naar de Wet betreffende de verzekeringen van 4 april 2014.

Art. 57.§ 5. Het opzeggingsrecht is niet van toepassing op reis- en bagageverzekeringspolissen of soortgelijke kortetermijnverzekeringspolissen met een looptijd van minder dan één maand, noch op levensverzekeringsovereenkomsten gebonden aan een beleggingsfonds.

Klopt dit?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
22/07/2020

Test Aankoop reisbijstandsverzekering wijzigde haar voorwaarden 3 maal op twee weken tijd en steeds ten nadele van de klant! Zelf de informatie op de TA site is niet meer correct omtrent het eigen product!!! De voorwaarden moeten gewoon afdwingbaar zijn ipv een goedkope terugbetaling van de polis!!! Precies een autoverzekering dat geen zin heeft om een total loss te betalen maar in plaats ervan de jaarlijkse bijdrage terugbetaald?! Waar zijn we mee bezig?!

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
22/07/2020

je moet weer lid zijn om te kunnen downloaden. dat ze maar stoppen dan met die onzin te sturen

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/07/2020
, Gereageerd:

inderdaad zeggen dat ze helpen maar je moet eerst betalen

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
14/07/2020

Wij zouden graag naar het Comomeer (Lombardije) gaan. Naast de algemene Italiaanse maatregelen zouden er ook regionale maatregelen zijn. Weet er iemand aan wat wij ons moeten houden? Welke maatregelen ze daar opleggen? Ik lees bijvoorbeeld dat je ook verplicht zou zijn om buiten alitjd een mondmasker te dragen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
14/07/2020

P&O Ferries heeft zijn personenvervoer tussen Zeebrugge en Hull tijdelijk stopgezet. Daardoor heb ik dus mijn geplande reis naar Schotland moeten opzeggen. Het is echter onmogelijk om met P&O Ferries contact op te nemen om een terugbetaling van heen en terugreis aan te vragen. Ik heb hiervoor al meerdere mails verstuurd, zonder succes. Het telefoonnummer verwijst dan weer naar de website waar geeneens duidelijk wordt gegeven aangaande procedures voor terugbetaling. Kan u mij verder helpen?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
11/07/2020

Inderdaad. Ryanair weigert zelfs me mijn voucher code te geven. Ik vroeg die na 2 maanden tevergeefs een refund te claimen, aan. dat is nu ook alweer 2 maanden geleden. Ik heb tot op heden nog geen voucher code ontvangen. Ook reageren ze niet op mijn pogingen tot contact.

Ik zal mij dan ook graag aansluiten bij eender welke actie die test-aankoop overweegt te nemen.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Mijn zoon boekte voor hem, zijn vriendin en hun baby in februari een enkele reis Zeebrugge-Hull met P&O op donderdag 16 juli. Volgende week dus. Vandaag kreeg hij te horen dat de overtocht geannuleerd is en dat hij een voucher kan krijgen, wat hem absoluut niet interesseert, of dat hij via Rotterdam kan gaan maar dat hij dan wel moet bijbetalen want de goedkoopste cabines zijn er niet meer. Moet hij dat zomaar aanvaarden? Hij is niet van plan de volgende jaren gebruik te maken van de ferry;s van P&O.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Mijn zoon boekte voor hem, zijn vriendin en hun baby in februari een enkele reis Zeebrugge-Hull met P&O op donderdag 16 juli. Volgende week dus. Vandaag kreeg hij te horen dat de overtocht geannuleerd is en dat hij een voucher kan krijgen, wat hem absoluut niet interesseert, of dat hij via Rotterdam kan gaan maar dat hij dan wel moet bijbetalen want de goedkoopste cabines zijn er niet meer. Moet hij dat zomaar aanvaarden? Hij is niet van plan de volgende jaren gebruik te maken van de ferry;s van P&O.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
08/07/2020

Dag allemaal

heeft er ondertussen al iemand zijn centen van geannuleerde vluchten terug gekregen van Brussels Airlines?

Groeten

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
17/07/2020
, Gereageerd:

Nog geen centen terug gezien voor onze geannuleerde vluchten van mei. Wel al 2X een email met de boodschap dat we "geduld moeten hebben" gezien de moeilijke situatie. De 2de mail met een referentienummer. ("logged under de following ref number").

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/07/2020
, Gereageerd:

Idem hier voor twee vliegreizen in april en mei.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
06/07/2020

Wij hebben op 18/01/2020 een reis geboekt naar Turkije via Dimension Travel Experts met vertrek op 20/08. We zien het gezien de omstandigheden niet zitten om te vertrekken. Na contact met de reisorganisator kregen we te horen dat we het volledige bedrag moeten betalen en kwijt zijn na annuleren. Klopt dit?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
02/07/2020

Onze vluchten Charleroi - Cascassonne (H/T) van resp. 23/03 en 31/03 werden, omwille van corona, door Ryanair geannuleerd. Op 20/03 heb ik voor de 4 personen van onze groep restitutie aangevraagd. Tot op heden geen reactie van Ryanair. Een voucher heb ik niet aangevraagd omdat we in de nabije toekomst geen vluchten gaan uitvoeren met Ryanair. Hoe verder? Want ik wil mijn geld écht wel terug.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
01/07/2020

We hebben in jan een vlucht geboekt van A'dam naar Dar es Salaam, Tanzania, via Cheap Tickets, de vlucht was met Turkish Airlines, via Istanbul dus, exact 2 weken voor de vlucht heeft Turkish Airlines ons laten weten dat de vlucht naar Dar es Salaam is geannuleerd. Oorspronkelijk ging ik (naïef natuurlijk) ervan uit dat dan alles is geannuleerd, maar na checken staat mijn reis naar Istanbul nog steeds 'geboekt'.
Dan heb ik via Cheap Tickets de vlucht naar Istanbul proberen annuleren.
Maar ondanks alle stappen te hebben gevolgd op hun website staat mijn reis nog altijd als 'actief', 'geboekt', niet geannuleerd dus. Ik heb gebeld, gemaild..., geen antwoord, niet bereiken...

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
23/07/2020
, Gereageerd:

Heeft Cheaptickets inmiddels gereageerd?
Mijn vlucht zou morgen zijn, ik heb nog steeds geen bericht gekregen van hen. Volgens hun website stijg ik morgen gewoon op.

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
03/08/2020
, Gereageerd:

Wij hebben hetzelfde probleem. Onze vlucht is reeds een maand geleden geannuleerd door de vliegmaatschappij zelfs, maar volgens Cheaptickets vliegen we nog steeds. Ik heb al een aantal keer via mail contact proberen opnemen, maar ze laten niets van zich horen. Weet er iemand welke stappen ik nu best onderneem?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/06/2020

We hebben een pakketreis in Noorwegen geboekt, dit zou evt. kunnen doorgaan vanaf 15/7 en reisorganisator vraagt om saldo te betalen. Daar wij met de auto naar daar gaan en geen transit door Zweden mogelijk is naar Noorwegen cfr. reisorganisator kunnen wij niet op plaats van bestemming raken. Kunnen wij beroep doen op uitz. omstandigheden/overmacht om deze reis te annuleren?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/06/2020

Pakketreis geboekt in Noorwegen, rijden met auto naar daar. Nu is transit door Zweden niet mogelijk dus raken we er niet met de auto over land. Hebben wij rechten als reiziger om overmachtssituatie in te roepen voor annulering?

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/06/2020

Pakketreis geboekt naar Noorwegen, reis zou kunnen doorgaan als Noorwegen op 10/7 toestemming heeft. Wij gaan met de auto door Denemarken en Zweden. Nu blijkt dat transit van Zweden naar Noorwegen niet mogelijk is. Mogen wij als reiziger vragen om reis te annuleren op basis van uitzonderlijke omstandigheden en wat zijn onze rechten in deze. Organisator kan ons niet verplichten om ferry te boeken (serieuze meerprijs) maar wij raken niet in Noorwegen omwille van verbod van Zweden naar Noorwgen te gaan (en terug).

U bent niet ingelogd. Gelieve in te loggen of te
30/06/2020

onze reis werd afgelast op 18 maart 2020, dus net voor de MB gepubliceerd werd in het staatsblad - kan ik terugbetaling eisen ? indien ja hoe ?

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies