Brexit: wat zijn de gevolgen voor jou?

In 2016 al besloot het Verenigd Koninkrijk (VK) om de Europese Unie (EU) te verlaten.
Tot 31 december 2020 gold een overgangsperiode waarin het Europees recht van kracht bleef in het VK. Maar sinds 1 januari 2021 is de Brexit helemaal een feit.
De EU heeft met het VK een handelsakkoord gesloten met regels voor onder meer reizen en de verkoop van producten en diensten. Dat akkoord is een goede zaak, ook voor de consument. Toch is de situatie minder voordelig dan toen het VK nog deel uitmaakte van de EU.
Wat zijn de gevolgen van de Brexit voor België?
Verplaatsingen naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk
De Brexit heeft ook invloed op verplaatsingen naar en vanuit het VK. Maar wat zijn de gevolgen precies? Welke documenten heb je nodig en hoe zit het met wetgeving? Zorg dat je voldoende geïnformeerd bent voor je vertrekt. Meer informatie vind je hier: Wat met je verplaatsingen naar en vanuit het Verenigd Koninkrijk?
Je online aankopen op Britse websites
Online iets bestellen uit Engeland of andere landen van het VK is nog steeds mogelijk, maar je zult rekening moeten houden met een aantal veranderingen. Ontdek meer over onder andere de invoerrechten en de bescherming voor de consument op deze pagina: Je online aankopen op Britse websites
Zit je met een andere vraag over de Brexit?
Aarzel niet om contact op te nemen met de experts van onze Adviesdienst. Je kunt hen elke werkdag opbellen van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur).
Heb ik een reispas of een visum nodig om het VK binnen te mogen?
Je kunt als EU-burger naar het VK reizen voor een verblijf van maximaal zes maanden zonder dat je een visum nodig hebt. Je hebt mogelijk wel een visum nodig als je daar wilt werken of studeren. Vanaf 1 oktober 2021 moet je een internationaal paspoort meenemen om het land binnen te komen. Een identiteitskaart volstaat niet meer.
Onder welke wetgeving val ik bij een probleem met een vlucht naar of vanuit Engeland?
Je rechten als Europese passagier zijn afhankelijk van de plaats van vertrek en de luchtvaartmaatschappij die je hebt gekozen.
De EU-regels (met name inzake vertragings- en annuleringsvergoedingen) zijn van toepassing voor vluchten die vertrekken vanuit de EU of die vanuit het VK terugkeren naar de EU, op voorwaarde dat het met een Europese luchtvaartmaatschappij is.
Voor vluchten die vertrekken vanuit het VK naar de EU met een Britse luchtvaartmaatschappij daarentegen gelden de Britse regels. Voorlopig zijn die wel identiek aan de Europese, maar in de toekomst zou dat anders kunnen zijn.
Welke zijn mijn rechten als ik met de Eurostar reis?
Dat is best ingewikkeld geworden:
- Voor het Europese deel van je reis gelden de EU-passagiersrechten.
- Voor het Britse deel van je reis gelden de VK-regels.
Eurostar moet je informeren over je rechten. Je kunt je tot die maatschappij wenden als je een schadevergoeding wilt eisen.
Wat als ik ziek word tijdens mijn reis?
Vraag je ziekenfonds vóór je vertrek welke documenten je nodig kunt hebben en of het nodig is om een extra reisbijstandsverzekering te nemen.
Zullen er opnieuw roamingkosten zijn?
Heel wat telecomoperatoren hebben aangekondigd (nog) geen toeslagen aan te rekenen voor oproepen, berichten en dataverkeer in het VK. Maar dat is geen verplichting aangezien de Europese richtlijn van 2017 er niet meer van toepassing zal zijn.
Het kan dus best dat je op termijn roamingkosten zult moeten betalen voor je telecomverkeer met het VK. Win inlichtingen in en check de voorwaarden vóór je naar het VK afreist.
Als ik iets op een Britse website koop, geniet ik dan nog dezelfde bescherming als vroeger?
Als je koopt bij een Britse verkoper die zich tot de Belgische consumenten richt
Je blijft als EU-consument recht hebben op de herroepingstermijn voor aankopen die op afstand zijn gedaan, gedurende ten minste 14 dagen (met terugbetaling van het betaalde bedrag), en op de wettelijke garantie van 2 jaar bij de aankoop van een consumptiegoed bij een professionele verkoper. Dat is echter alleen het geval als je een advertentie voor het product of de dienst bij ons hebt gezien of als de verkoper zijn aanbod duidelijk richt op België (bijvoorbeeld als de website in jouw taal is opgesteld) en op de Europese markt.
Als je koopt bij een Britse verkoper die zijn activiteiten niet specifiek op de EU richt
Als je naar de website bent gegaan zonder een advertentie te zien of als de website niet beschikbaar is in jouw taal, raden we je aan om de contractuele voorwaarden te bekijken om na te gaan of je wordt beschermd door het Europese consumentenrecht, de Britse wetgeving of de wetgeving van een ander land.
Zal een bestelling in het VK me meer kosten dan vroeger?
Een onlineaankoop bij een Britse verkoper riskeert veel duurder uit te vallen dan vroeger. Het VK is nu immers een zogenaamd derde land. Dat houdt het volgende in:
- Je zult boven op de vermelde prijs btw moeten betalen. Vóór 1 juli 2021 zal dat niet nodig zijn voor producten met een waarde van hooguit € 22. Vanaf 1 juli 2021 zal echter btw verschuldigd zijn voor alle in de EU ingevoerde producten.
- Je zult ook invoerrechten moeten betalen, tenzij je aankoop onder de € 150 blijft of het gaat om producten van Britse oorsprong (bijvoorbeeld gefabriceerd in het VK) Dat laatste is niet zo vaak het geval natuurlijk.
- Daarnaast zijn er ook meer douaneformaliteiten, vervoerkosten en inklaringskosten, en die zullen vaak aan de consument worden doorgerekend.
Bestel je bij een Britse webwinkel, ga dan dus zeker eerst goed na welke kosten al in rekening zijn gebracht. Je zou niet de eerste zijn die door een koerierdienst een onverwachte onaangename factuur in de handen gestopt krijgt.
Ik koop gewoonlijk op een Britse website in plaats van op de Belgische versie ervan, omdat de prijzen dan meestal lager zijn. Zal ik dat nog kunnen?
Dat is niet zeker. Nu de overgangsperiode voorbij is, hoeven Britse professionals niet langer het geoblokkeringsverbod in acht te nemen. Daardoor kunnen Europese consumenten voortaan worden geblokkeerd of beperkt in hun aankopen op Britse websites en omgekeerd.
Als ik naar het VK reis, heb ik dan nog toegang tot Netflix, Spotify enzovoort, en tot mijn e-books?
Nu de overgangsperiode voorbij is, zijn deze contentleveranciers niet meer onderworpen aan de Europese verplichting om dezelfde diensten te leveren aan hun abonnees wanneer ze zich in een ander Europees land bevinden. Dus ja, het is best mogelijk dat je in het VK geen toegang zult hebben tot je diensten zoals Netflix, Spotify en Kindle.
Heb je een probleem met een Britse handelaar of dienstverlener?
Je kunt altijd contact opnemen met de experts van onze Adviesdienst. Je kunt hen elke werkdag opbellen van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (op vrijdag tot 16 uur).
Ben je in een geschil verwikkeld?
Neem contact op met het Europees Centrum voor de Consument, dat je kan helpen bij een grensoverschrijdend geschil.