Uit onderzoek van Testaankoop blijkt: veel festivals respecteren consumentenrechten niet
9 op de 13 festivals accepteren geen cash
Slechts bij 4 festivals is het mogelijk om tickets, parkeerplaatsen en campingplekken cash aan te kopen. Sinds 31 maart is het echter wettelijk verplicht om cash geld te aanvaarden, ook – en specifiek wettelijk vermeld – op festivals. Wanneer de betaling wordt gedaan in de fysieke aanwezigheid van zowel de consument als het bedrijf, moet deze laatste cash geld accepteren om discriminatie tussen klanten te voorkomen.
“We hebben contact opgenomen met de festivals om hen te herinneren aan hun verplichtingen. Ze geven allerlei excuses of zeggen dat er contant betaald kan worden zolang de tickets niet uitverkocht zijn. Ze geven deze mogelijkheid echter niet aan op hun website en wanneer we naar het festival gaan, merken we dat dit niet altijd waar is... Het echte probleem is het gebrek aan transparantie van sommige festivals”, benadrukt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.
Obscure extra kosten
Festivalgangers die kaartjes kochten voor Les Ardentes en Paradise City werden misschien verrast door de extra kosten die op het einde van hun boeking werden toegevoegd. Testaankoop wijst erop dat extra kosten altijd moeten worden gerechtvaardigd en aan het begin van het boekingsproces moeten worden vermeld, anders is het een misleidende commerciële praktijk.
En er zijn nog praktijken die vragen doen rijzen: geen transparantie over de voorwaarden om je ticket op afbetaling te kopen, verbod op de doorverkoop of omwisseling van tickets, geen transparantie over de waarde van de virtuele festivalmunten en openingstijden van eet- en drankstandjes, de verplichting om festivalmunten met meerdere tegelijk te kopen, “dark patterns” die overconsumptie aanmoedigen, enz.
En ander twijfelachtig beleid
“Elk jaar ontvangen we klachten van consumenten over de gevolgen van het annuleren van een festival, de doorverkoop van tickets en de beschikbare betaalmiddelen ter plaatse. Festivals vormen geen uitzondering op andere bedrijven en moeten beter gecontroleerd worden”, beklemtoont Laura Clays.
In april publiceerde de FOD Economie richtlijnen voor festivalorganisatoren. Testaankoop heeft ze geanalyseerd en betreurt het feit dat ze geen duidelijke verplichtingen opleggen aan de festivals, in het bijzonder met betrekking tot de mogelijkheid om cash te betalen, het gebrek aan transparantie over terugbetalingen bij annulatie en de onrechtmatige kosten die soms worden aangerekend om de festivalmunten te activeren.
De volledige enquête, waarin de rechten van festivalgangers op Couleur Café, Graspop, Les Ardentes, Dour, Paradise City, Brosella, Ronquières, Francopholies, Pukkelpop, Rock Werchter, Tomorrowland, Esperanzah! en Lokerse Feesten worden vergeleken, is beschikbaar op de website van Testaankoop.
Consumenten worden uitgenodigd om eventuele problemen via dit formulier te melden.
Toegang pers