Persbericht

Testaankoop dient klacht in tegen 10 festivals

08 oktober 2024
concert

08 oktober 2024
De voorbije zomer heeft consumentenorganisatie Testaankoop de algemene voorwaarden van 13 festivals onderzocht. De festivals werden op voorhand op de hoogte gebracht van potentiële inbreuken op de consumentenwetgeving om de kans te krijgen zich in lijn te zetten. Daarna trok Testaankoop zelf de weide op om de naleving te onderzoeken. Resultaat: 8 festivals aanvaarden geen cash, 2 vroegen onwettelijke toeslagen bij de betaling, 5 rekenden buitensporige kosten aan om het geld dat overblijft op een betaalarmband te recupereren, en 2 betalen ongebruikte bonnetjes zelfs helemaal niet terug. Testaankoop roept de autoriteiten op om deze evenementen vaker te controleren en vraagt de organisatoren om het volgend jaar beter te doen.

Overtredingen van de consumentenwetgeving 

Sinds maart vorig jaar zijn festivals verplicht om cash geld te aanvaarden op het terrein. “Nochtans moeten we vaststellen dat 8 festivals dat niet doen, ofwel bij de ticketverkoop, of de verkoop van bonnetjes, bij het parkeren of op de camping”, stelt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, vast. 

De consumentenorganisatie moest ook vaststellen dat 2 festivals op het einde van het reserveringsproces plots nog extra kosten aanrekenen. Nochtans is de wet duidelijk: de geafficheerde prijs moet alle kosten en belastingen bevatten, om verrassingen voor de consument te voorkomen. Volgens Testaankoop is het subtiel toevoegen van ‘beheerskosten’ of ‘leveringskosten’ – zoals bij Tomorrowland voor de polsbandjes – een illegale praktijk.  

 

Nog meer consumentonvriendelijke praktijken

Testaankoop ontdekte verder dat vrijwel geen enkel festival annulatie van tickets toestond, zelfs niet in geval van overmacht. Sommige festivals maakten zelfs misbruik van de situatie om nog geld te verdienen aan de doorverkoop van een ticket. Pukkelpop bijvoorbeeld ontwikkelde haar eigen omruilplatform en rekende 16 euro aan om er gebruik van te maken. Volgens Testaankoop mag het doorverkopen of omruilen van tickets nooit een lucratieve markt worden voor organisatoren van evenementen.  

De organisatie wijst daarnaast op de cashless betaalsystemen op veel festivals. “Ook hier zien we inbreuken op de wetgeving rond betaalmiddelen. Deze polsbandjes moeten beschouwd worden als betaalmiddel en dus ook voldoen aan de regels. Er mag bijvoorbeeld geen minimumbedrag zijn om op te laden en het resterende saldo moet terugbetaald worden. 5 van de 13 onderzochte festivals houden zich niet aan één of meer van de verplichtingen. Les Ardentes rekende bijvoorbeeld in totaal 5 euro aan om het polsbandje te activeren en het saldo terug te krijgen. Het is echt een soort businessmodel geworden, waarmee extra winst wordt gemaakt op de kap van de festivalganger die verplicht wordt het systeem te gebruiken”, klaagt Laura Clays.

 

Klacht bij de Economische Inspectie

Testaankoop heeft telkens contact opgenomen met de festivalorganisatoren om zich te verantwoorden en eventueel in lijn te stellen. Sommigen reageerden positief, anderen reageerden zelfs gewoon niet. Vandaag dient Testaankoop daarom een klacht in tegen 10 festivals bij de Economische Inspectie.  

De organisatie heeft ook een lijst opgesteld van goede praktijken en hoopt dat de organisatoren, geholpen door de FOD Economie, het volgend jaar beter zullen doen.  

De 10 festivals zijn Couleur Café, Paradise City, Graspop, Rock Werchter, Pukkelpop, Tomorrowland, Ronquieres, Lokerse Feesten, les Ardentes en Dour.

 

Welke festivals respecteren de wet niet?

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.