Testaankoop behandelde 21.176 klachten in 2024: consumenten klagen het vaakst over hun telecomprovider, hun energieleveranciers en webshops
Foute facturen, problematische overstappen en beschadigde leveringen
De top 20 van klachten bij Testaankoop wordt gedomineerd door de sectoren telecom, energie en levering van pakjes. In de telecomsector klagen consumenten het vaakst over problemen met hun factuur, problemen bij het overstappen van de ene leverancier naar de andere of contracten die zomaar worden aangepast zonder toestemming. Bij de energieleveranciers komen vooral klachten over onjuiste of nooit gekregen facturen, een klantendienst die niet bereikbaar is of problemen met terugbetalingen. Bij de levering van pakjes loopt ook veel fout, het vaakst klagen consumenten over leveringen op de verkeerde plaats of datum, of pakjes die beschadigd zijn.

Minnelijke en minder minnelijke oplossingen
Leden kunnen zowel online via de Klachtenbox, als telefonisch en per mail via de ledendienst van Testaankoop een klacht indienen. Online wordt die rechtstreeks doorgestuurd naar het bedrijf in kwestie, bij de ledendienst komt de klacht terecht bij de experts en advocaten die een oplossing zoeken.
Dankzij de vele rechtstreekse contacten die Testaankoop heeft met bedrijven komen er snel oplossingen uit de bus. Sommige bedrijven zijn echter moeilijker te bereiken, zodat Testaankoop genoodzaakt is verdere stappen te nemen. In 2024 diende Testaankoop bijvoorbeeld 24 keer klacht in bij de Economische Inspectie.
Zo zag Testaankoop voor de vele leveringsproblemen bij Elektro Lommelen weinig andere mogelijkheden dan naar de Economische Inspectie te trekken. Het bedrijf was amper bereikbaar, terwijl vele klanten al maanden wachten op een levering of terugbetaling. Uiteindelijk is Elektro Lommelen failliet verklaard en werd ook de opvolger, E-techworld, door het parket offline gehaald.
En als het nodig is: juridische oplossingen
Wanneer veel consumenten schade lijden door praktijken van consumenten, en de bedrijven niet van plan zijn enige tegemoetkoming te doen, blijft nog een laatste optie open: naar de rechtbank trekken. Zo staan er twee grote zaken in de steigers, enerzijds de rechtszaak die Testaankoop samen met gelijkekansencentrum Unia opgestart heeft tegen de NMBS voor discriminatoire treintickets, en anderzijds een groepsvordering tegen Apple wegens het aanrekenen van extra kosten aan consumenten die een streamingdienst afsloten via de App Store bij een concurrerende dienst. Beide zaken worden in 2025 vervolgd.
In geval van een geschil kunnen leden van de organisatie hun klacht rechtstreeks bij de bedrijven indienen via de Klachtenbox of contact opnemen met de klachtendienst van Testaankoop op 02 542 32 00.

Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.
Toegang pers