Persbericht

Veel klachten over fraude bij reserveringen op Booking.com: Testaankoop vraagt slachtoffers zich te melden

11 juni 2025
booking fraud

11 juni 2025
Hacking van je account, datalekken bij hotels, niet-bestaande accommodaties, misleidende reclame... Booking.com staat sinds enkele jaren op de radar van consumentenorganisatie Testaankoop, dat klachten krijgt van reizigers die slachtoffer zijn geworden van fraude via de boekingswebsite. een van de meest gebruikte websites voor het boeken van accommodaties en reizen. Vandaag Testaankoop een oproep voor getuigenissen om de schade veroorzaakt door dit soort fraude beter in kaart te brengen. Slachtoffers van fraude op, rond of met Booking.com kunnen het formulier invullen dat speciaal hiervoor werd opgesteld.

Klachten tegen Booking 

frauBooking.com, een onlineplatform voor het boeken van hotels en appartementen, maar ook vluchten en huurauto's, lijkt al jaren een favoriet jachtterrein te zijn voor hackers en fraudeurs. Elk jaar ontvangt consumentenorganisatie Testaankoop klachten over niet-bestaande accommodaties die te huur worden aangeboden, misleidende reclame en gehackte accounts. De gegevens die uit die hacks worden verzameld, gebruiken oplichters op hun beurt voor phishingpogingen.  

Phishing

Slachtoffers wiens gegevens gehackt zijn, ontvangen vaak een bericht, via WhatsApp of zelfs rechtstreeks op het Booking.com-platform, van een persoon die zich voordoet als manager van de geboekte accommodatie. Deze persoon beweert dat de betaling niet correct is uitgevoerd en dat de boeking binnenkort wordt geannuleerd. De slachtoffers krijgen dan een misleidende e-mail die lijkt te zijn verzonden door Booking.com. Aangezien alle gegevens correct zijn, inclusief de naam van het hotel, de data van de reservering, het telefoonnummer van het slachtoffer en het e-mailadres van Booking.com, trappen ze in de oplichting, met alle financiële gevolgen van dien.

 

 

Problemen met gegevensbescherming

 
Dit is niet de eerste keer dat Booking.com onder vuur ligt voor tekortkomingen in haar gegevensbeschermingsbeleid. In 2020 legde de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) het platform een boete van €475.000 op na een late melding van een datalek. “Voor Testaankoop toont dit aan dat er structureel iets misloopt in de gegevensverwerking bij Booking.com. Dit zijn geen op zichzelf staande praktijken, maar een systeemfout waarbij de veiligheid van miljoenen klanten op het spel staat. Booking.com moet zijn gebruikers beter beschermen, dat is zelfs een Europese verplichting voor platforms van deze omvang”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop.

Testaankoop is ook van mening dat Booking.com haar verplichtingen uit de GDPR niet nakomt, omdat het platform haar gebruikers niet waarschuwt voor datalekken.

Ook slachtoffer? Laat het weten.

In samenwerking met Euroconsumers heeft Testaankoop besloten een oproep te doen naar getuigenissen om meer inzicht te krijgen in de omvang van de fraude met Booking.com. Dankzij de ervaringen van de slachtoffers kan de organisatie haar toekomstige (juridische) acties versterken. Slachtoffers kunnen hun vorm van fraude melden op het formulier op testaankoop.be/booking

 

 
Dit artikel is geschreven met financiering van de Europese Unie in het kader van het project Cicle-X. De geuite meningen zijn uitsluitend die van de auteur en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs het standpunt van de Europese Unie of EISMEA. Noch de Europese Unie, noch het financieringsorgaan kan aansprakelijk worden gesteld.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.