Klacht tegen Ticketmaster voor haar misleidende "Platinum Tickets”
Met de steun van Euroconsumers dienen we een klacht in bij de Europese Commissie tegen Ticketmaster. Deze klacht is specifiek gericht tegen de marketing van "Official Platinum Tickets", die wij als misleidend, ondoorzichtig en oneerlijk ten opzichte van consumenten beschouwen. We zetten één en ander op een rijtje.

Tickets verkocht tegen een hogere prijs maar zonder toegevoegde waarde
Ticketmaster biedt deze "Platinum" tickets aan voor zeer populaire concerten, zoals die van Bad Bunny, door te impliceren dat ze toegang geven tot de "best beschikbare plaatsen".
Voor het Bad Bunny concert op 22 juli zijn er bijvoorbeeld 7 ticketcategorieën, elk met een eigen prijs. De duurste, het dichtst bij het podium, zijn de Golden Circle of Categorie 1 tickets, geprijsd voor 143,58 euro.
Maar tegelijkertijd worden er ook "Platinum Tickets" aangeboden voor hetzelfde concert. Hun prijs is totaal ondoorzichtig, zogenaamd "berekend volgens de marktwaarde". In werkelijkheid zijn dit vaak standaardtickets die tegen exorbitante prijzen worden verkocht - tot 7 keer duurder dan de goedkoopste standaardtickets - zonder speciale voordelen.
Ticketmaster suggereert ten onrechte dat een Platinum Ticket een speciale ervaring of voordeel biedt. De site stelt dat deze tickets "fans toegang geven tot enkele van de populairste tickets" en dat ze "fans gegarandeerd toegang geven tot de beste tickets die beschikbaar zijn voor het evenement". Uit een analyse van Testaankoop en Euroconsumers blijkt echter dat dit niet het geval is. Vergelijk maar eens de prijs van categorie 1-tickets of Golden Circle-tickets net voor het podium, die €143,58 kosten, met sommige Platinum Tickets die nu voor meer dan €469 worden verkocht...
Dynamische prijzen met een totaal gebrek aan transparantie
Er wordt gezegd dat de prijs van Platinum Tickets varieert volgens de vraag, gebaseerd op het principe van dynamische prijsbepaling. Maar Ticketmaster geeft geen duidelijke uitleg over hoe de prijzen worden bepaald. Ze hebben het vaag over een "marktwaarde", zonder concrete criteria of drempels voor variatie te definiëren.
Dit betekent dat je als consument niet weet hoeveel je gaat betalen en waarom. Dit gebrek aan duidelijkheid maakt het onmogelijk om een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen, wat in strijd is met je rechten.
Een klacht op Europees niveau
We zijn niet de enige gedupeerden: deze praktijken doen zich voor in verschillende Europese landen. Daarom hebben we een klacht ingediend bij het Europese netwerk van consumentenbeschermingsautoriteiten en bij de Europese Commissie.
In het bijzonder vragen we Ticketmaster om :
- Het prijsbeleid transparant te maken;
- De misleidende naam van "Platinum"-tickets te veranderen;
- Een duidelijk maximum in te voeren voor prijsverhogingen die verband houden met dynamische prijsstelling.
Andere zorgwekkende misleidende praktijken
Hoewel onze klacht uitsluitend betrekking heeft op Platinum Tickets, zijn er andere commerciële praktijken die wij als even problematisch beschouwen:
- Onbegrijpelijke prijzen
Ticketmaster geeft geen uitleg over hoe de prijzen worden berekend, met name voor "Platinum" tickets. Je kunt dus niet vergelijken of anticiperen op wat je zult moeten betalen.
- Overdreven of zelfs misleidende beschrijvingen
Deze tickets worden beschreven als "de best beschikbare", maar het zijn vaak gewone zitplaatsen, of zelfs minder goed geplaatst dan goedkopere tickets.
- Misleidende lokprijzen
Je krijgt een ticket te zien "vanaf €158", maar in werkelijkheid is er geen ticket voor deze prijs. Voor Bad Bunny, bijvoorbeeld, kostte het goedkoopste kaartje in de getoonde sectie €296.
We eisen duidelijke regels om consumenten te beschermen
Wij leiden een bredere campagne tegen het misbruik van dynamische prijzen. Deze praktijk is misschien zinvol in een echt concurrerende markt, maar hier dient het alleen om de prijzen kunstmatig op te drijven, uitsluitend ten nadele van de consument.
Daarom vragen we om een verbod op dynamische prijzen voor culturele en sportevenementen. Prijzen moeten eerlijk, duidelijk en transparant zijn.
Ben je dit soort praktijken tegengekomen bij het kopen van tickets? Neem contact op met onze juridische afdeling of gebruik onze online klachtenmodule. Samen kunnen we ervoor zorgen dat je rechten worden gerespecteerd.