Nieuws

Delhaize koppelt promoties aan Superplus-kaart

Vanaf 11 september 2025 zal Delhaize zijn nationale promoties enkel nog aanbieden aan klanten die de Superplus-kaart gebruiken. Wie zijn persoonlijke gegevens niet wil delen, zal dus meer betalen voor dezelfde boodschappen. Dat roept belangrijke vragen op: krijgen alle klanten nog wel dezelfde voordelen? En wat betekent dit voor je privacy?

Redactie:
11 augustus 2025

Promoties enkel voor Superplus-klanten

Delhaize kondigde onlangs aan dat vanaf 11 september 2025 de nationale promoties alleen nog gelden voor aankopen met de Superplus-kaart.

Volgens Delhaize zelf wil de winkel “inspelen op de noden van klanten”, een “gepersonaliseerde ervaring” bieden in een “digitale wereld”. Uiteraard zit er achter al die voordelen voor jou ook één groot voordeel voor Delhaize: jouw aankoopgegevens. Terug naar boven

Achter de Superplus-voordelen: het verzamelen van je gegevens

Het is geen geheim: de Superplus-kaart is, zoals bijna alle getrouwheidsprogramma’s, vooral een manier om je koopgedrag op te volgen.

Elke keer dat je de kaart aan de kassa gebruikt, verzamelt Delhaize gegevens over wat je koopt, wanneer, hoe vaak en in welke winkel.

Gegevens voor marketingprofielen

Die gegevens worden gebruikt om consumentenprofielen op te bouwen, je aankoopkeuzes te sturen en je gedrag te beïnvloeden. Ze kunnen ook doorverkocht of gedeeld worden voor commerciële doeleinden. 

Hoe meer commerciële boodschappen je aanvaardt van Delhaize of haar partners, hoe meer voordelen je kunt krijgen. 

Het moet wel gezegd: met het ‘Basic’-pakket, één van de drie formules binnen het getrouwheidsprogramma, is er geen profilering. Je hebt dan wel geen recht op voordelen zoals de korting op producten met Nutri-Score A en B en persoonlijke e-deals .

Andere winkelketens maken ook gebruik van zo’n trackingpraktijken. Zo heeft Colruyt de Xtra-kaart en Albert Heijn de Bonus-kaart. Delhaize staat dus niet alleen in het rijtje waar lagere prijzen voorbehouden zijn voor klanten die geen probleem maken van hun privacy. Terug naar boven

Een vorm van discriminatie tussen klanten

Wie alle voordelen van de Superplus-kaart wil krijgen, botst bovendien op een nieuw probleem: je moet de kaart registreren. Dat kan het gemakkelijkst online, via de website of de app. Daarmee behoudt Delhaize de kortingen dus vooral voor haar digitale klanten. Wie niet mee is met de digitalisering, moet meer betalen. Dat is een vorm van digitale discriminatie die wij al langer bekritiseren.  

Zelf geeft Delhaize aan dat minder digitale mensen terechtkunnen bij medewerkers in de winkel, of kunnen kiezen om hun fysieke kaart helemaal niet te registreren. Dan krijgen ze inderdaad toegang tot de voordelen in de winkel, maar niet tot extra voordelen zoals e-deals, korting op producten met Nutri-Score A en B, of voordelen bij partners. En bovendien blijft de kaart dan maar 6 maanden geldig, waarna je een nieuwe moet aanvragen.

We trokken daarom bij Comeos, de sectororganisatie voor de distributie, aan de alarmbel over kortingen die alleen online beschikbaar zijn.  

Voor wie geen smartphone heeft of moeite heeft met digitale toepassingen, worden zulke aanbiedingen onbereikbaar, met een duidelijke financiële impact.

Het is geen alleenstaand geval. We wezen eerder al op de situatie bij de NMBS, waar sommige tarieven duurder in het loket of aan de automaat dan in de app.    

Meer weten over onze actie tegen de NMBS

Terug naar boven

Een opgelegd keuzemenu: gegevens delen of meer betalen

Deze situatie roept een fundamentele vraag op: is het aanvaardbaar dat promoties, die vroeger voor iedereen golden, straks afhangen van het accepteren van extra toezicht en het delen van privégegevens? De keuze is duidelijk: meedoen en minder betalen, of weigeren en de volle pot betalen. 

We waarschuwen voor het risico op uitsluiting. Dit systeem creëert ongelijkheid tussen klanten: wie zich laat volgen, betaalt minder, terwijl wie zijn privacy bewaakt, aan de kassa meer betaalt. Terug naar boven

Wat kan je doen als consument?

We moedigen consumenten daarom aan om goed na te denken vooraleer ze eender welke klantenkaart aanvaarden, en om eventueel hun recht op bescherming van hun persoonsgegevens uit te oefenen.  

Toch zullen vooral de meest kwetsbare consumenten, die elke korting nodig hebben, binnenkort weinig keuze hebben: meedoen met het systeem of overstappen naar een andere winkelketen. Terug naar boven

Aanbevolen voor jou

Ontvang onze nieuwsbrief en blijf steeds op de hoogte!

Registreer je