Alert

Discriminerende tarieven bij NMBS: Testaankoop en Unia stappen naar de rechter

De NMBS hanteert een tariefbeleid waardoor reizigers zonder smartphone benadeeld worden, wat inhoudt dat tickets duurder zijn voor hen die aan de automaat of het loket kopen. Geconfronteerd met deze tariefdiscriminatie stappen Testaankoop en Unia naar de rechter. We zetten de feiten van deze zaak op een rijtje, die vandaag in Brussel wordt behandeld.

10 februari 2025
NMBS tarieven

Een rechtszaak voor eerlijke prijzen

Testaankoop en Unia ondernemen actie tegen het tariefbeleid van de NMBS, dat als discriminerend wordt beschouwd. Na meerdere waarschuwingen zonder effect hebben de twee organisaties juridische stappen ondernomen. De zaak wordt op 10 februari ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. Waarom deze rechtszaak, en wat zullen de gevolgen zijn voor de reizigers?

Terug naar boven

Lagere tarieven voor gebruikers van de NMBS-app

Een significant prijsverschil tussen digitaal en loket

Al enkele maanden voert de NMBS een tariefbeleid dat gebruikers zonder smartphone bestraft. De tickets aan de automaat of het loket zijn namelijk duurder dan op de mobiele applicatie van de NMBS. Zo is het ticket Standard Multi 3 euro goedkoper in de app dan bij aankoop aan het loket of de automaat.

Ook het ticket Youth Multi, bedoeld voor jongeren onder de 26 jaar, heeft een korting van 2 euro in de digitale versie.

Vervoersbewijzen uitsluitend online beschikbaar

Het probleem houdt daar niet op. Sommige voordelige aanbiedingen, zoals het Flex-abonnement, waarmee je 2 tot 3 keer per week kunt reizen, zijn uitsluitend beschikbaar via de NMBS-app.

Reizigers zonder smartphone of zonder ervaring met digitale tools worden zo uitgesloten van deze optie.

Terug naar boven

Een digitale discriminatie aangeklaagd door Testaankoop en Unia

reizigers op perron naast een trein

Beperkte toegang voor kwetsbare personen

Voor Unia en Testaankoop vormt deze situatie een vorm van discriminatie tegenover mensen die geen toegang hebben tot digitale middelen. Dit betreft personen die geen smartphone bezitten of die er niet mee kunnen omgaan vanwege hun leeftijd, een handicap of een gebrek aan financiële middelen.

Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, voegt hieraan toe: “We zullen niet aanvaarden dat mensen die niet voldoende digitale skills hebben of niet meewillen op de digitale trein, gestraft worden. Zeker niet als het gaat om essentiële diensten zoals transport door een overheidsbedrijf”. 

Openingstijden loket vergroot de uitsluiting

Bovendien zijn sinds maart 2024 de openingstijden van de loketten verkort, waardoor reizigers nog meer worden aangemoedigd om hun aankopen online te doen. Volgens beide organisaties vergroot deze verandering de digitale kloof en versterkt de ongelijkheid in toegang.

Terug naar boven

De NMBS verdedigt hun digitale tariefbeleid

Een controversiële digitale inclusie

De spoorwegmaatschappij is vorig jaar toegetreden tot het platform DigitAll, dat digitale inclusie promoot. Toch vinden Testaankoop en Unia dat deze inzet niet volstaat.

Het verbeteren van digitale vaardigheden zal de problemen niet oplossen van mensen die niet in staat zijn of niet bereid zijn om deze technologieën te gebruiken.

Start van het proces tegen de NMBS

Na meerdere mislukte pogingen tot dialoog hebben Testaankoop en Unia een rechtszaak aangespannen tegen de NMBS. Op 10 februari wordt de zaak ingediend bij de rechtbank van eerste aanleg in Brussel. De zaak zal over ruim een jaar inhoudelijk gepleit worden. 

Laura Clays: "Het is jammer dat we naar de rechter moeten stappen, maar de NMBS laat ons geen andere keuze. We kunnen niet accepteren dat reizigers worden gediscrimineerd bij essentiële diensten vanwege hun onvermogen om digitale middelen te gebruiken."

Heb je discriminerende tarieven opgemerkt?

Als je tarieven ziet die "abnormaal" of discriminerend lijken, of als je vragen hebt over de prijs van bepaalde overheidsdiensten, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze juridische experts. Zij staan klaar om al je vragen te beantwoorden.

Wij zijn bereikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u op het volgende telefoonnummer: 02 542 32 00.

Bel onze juridische experts

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou