Nieuws

Hebben tweedehandsproducten een garantie?

Producten die je nieuw aankoopt vallen automatisch onder de wettelijke garantie van twee jaar. Voor producten die je tweedehands koopt liggen de zaken iets ingewikkelder.

07 januari 2021

 

Aan de hausse in tweedehandsverkopen komt geen einde. Steeds meer kleren, meubels, auto’s en toestellen krijgen een tweede leven bij een volgende eigenaar. Maar wat als bijvoorbeeld je tweedehands laptop al snel de geest geeft? Valt het product dan nog onder garantie? Het hangt ervan af waar je hem hebt gekocht.

Koop je bij een handelaar?

Als je een product koopt in een tweedehandszaak, zoals een verdeler van tweedehandswagens, geldt de wettelijke garantie. In principe bedraagt deze twee jaar, maar de wet geeft tweedehandshandelaars de mogelijkheid om die garantie te beperken.

Er zijn wel twee voorwaarden. Ten eerste moet de kortere garantieperiode duidelijk worden aangegeven. Als de algemene voorwaarden van de verkoper hierover geen bijzondere clausules bevatten, geldt de garantieperiode van twee jaar. Ten tweede bedraagt de minimumgarantie één jaar. Als de verkoper bijvoorbeeld een garantie van twee maanden geeft, is dat illegaal en heb je automatisch recht op twee jaar garantie.

Net als bij de aankoop van een nieuw product geldt in de eerste zes maanden na de aankoop een vermoeden dat het probleem al bestond bij de levering. Het is aan de verkoper om eventueel het tegendeel te bewijzen.

Koop je bij een particulier?

Bij een aankoop via een tweedehandsplatform (zoals eBay) of een winkel met opslag-verkoop (zoals Troc) is de situatie juridisch gesproken dezelfde als bij een aankoop via een particulier. Het platform speelt alleen de rol van tussenpersoon. Een aankoop bij een particulier valt niet onder de wettelijke garantie. Je kunt eventueel de garantie voor verborgen gebreken inroepen, maar dan moet je aantonen dat het gebrek al bestond bij de aankoop en dat is vaak erg moeilijk.

Soms is een tweedehandsproduct minder dan twee jaar oud en valt het wel nog onder de wettelijke garantie. Als je de oorspronkelijke aankoopfactuur vraagt aan de eerste eigenaar, neem je de garantie over.

Meer informatie over tweedehandsaankopen? Volg de vuistregels die we in dit artikel uit Budget & Recht uitleggen.

Heb je nog vragen over garantie, raadpleeg dan ons uitgebreide dossier. Of lees dit artikel uit Budget en Recht met concrete antwoorden op concrete problemen.

naar het dossier garantie

User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

21/06/2021

1)wat als je jezelf niet kan verplaatsen naar de winkel voor een defect toestel onder 2 jaar garantie ? is de verkoper eventueel verplicht het toestel via post toch aan te nemen voor reparatie of vervanging?
2) heb je altijd het recht gedurende 2 jaar om een terugbetaling te eisen of een vervangend product te vragen , boven de voorkeur van herstelling?

Meld je aan om toegang te krijgen.

07/07/2021
, Gereageerd:

Hallo David, de wettelijke garantie zoals omschreven in de wetgeving voorziet herstelling, vervanging of terugbetaling met terugname (eventueel onder aftrek van gebruik). Dit dient eerder als een trapsysteem gezien te worden, waarbij de verkoper in eerste instantie de kans moet krijgen om het product te herstellen. Hij dient dit te doen "binnen een redelijke termijn", hetgeen een vaag begreep is dat dient geïnterpreteerd te worden. Doorsnee worden daar drie herstellingspogingen voorzien vooraleer vervanging of terugname kan worden geëist. Alles hangt uiteraard af van de concrete omstandigheden. Als de verkoper bijvoorbeeld aangeeft dat iets onherstelbaar is, dienen geen drie pogingen afgewacht te worden. Wanneer een product onvervangbaar is dient men ook geen vervanging op te starten voor terugbetaling.

Er is een belangrijk onderscheid tussen de eerste zes maanden van garantie en de periode tussen zes maanden en twee jaar. In de eerste zes maanden is er een vermoeden dat het gebrek onder de aansprakelijkheid van de verkoper valt. De verkoper moet bewijzen dat dit niet zo is. Na de eerste zes maanden verdwijnt dit vermoeden en dien de consument te bewijzen dat het gebrek een garantieprobleeem is.
Opsturen per post kan uiteraard, doch de verzender is verantwoordelijk voor zijn zending tot aankomst. Er dient dan ook voorzichtig te worden omgesprongen zeker nu leveringen vaak voor problemen zorgen. (verdwenen, afgeleverd op verkeerd adres,...) ^An 

Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies