Wij hebben in het parlement gepleit voor een langere garantietermijn

Het federale parlement gaat de regels voor koopovereenkomsten tussen consumenten en handelaars aanpassen. Via een hoorzitting op 12 januari 2022 hebben we gepleit voor langere garantietermijnen voor bepaalde producten, vervangtoestellen tijdens de herstelling, en een langere meldingstermijn wanneer een product kapotgaat.
Langere garantietermijn
Via ons meldpunt “Te rap kapot” stellen we vast dat maar liefst 39 % van de producten kapotgaat tussen de twee en de vier jaar na aankoop. Heel wat artikelen gaan dus net na de garantietermijn stuk, lang vóór het verwachte einde van de levensduur.
Wij vinden daarom dat de huidige garantietermijn van twee jaar moet worden verlengd. In Zweden, Nederland en het Verenigd Koninkrijk gelden nu al langere termijnen.
Volgens de huidige regels moet de consument bovendien in de laatste 18 maanden van de termijn bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop. Dat is een zware bewijslast. Wij vinden dat de verkoper tijdens de volledige garantietermijn van twee jaar moet aantonen dat het toestel kapotging door verkeerd gebruik.
Vervangtoestellen
We hebben ook gepleit voor vervangtoestellen wanneer producten binnen de garantietermijn worden hersteld. Dat is vooral nodig wanneer auto’s, laptops of andere onmisbare gebruiksgoederen defect raken.
De consument moet ook langer de tijd krijgen om een probleem te melden bij de verkoper.
Meer info over garantie?
Heb je vragen over de huidige garantieregels, surf dan naar ons dossier “Garantie: weet je wat je kunt eisen?”
naar het dossier over garantie
Je kunt ook bellen naar onze adviesdienst op nummer 02 542 34 34.