Nieuws

Groepsvordering tegen Groupon in Luierbox-fraudezaak

01 juni 2017
groupon pamperbox

01 juni 2017
Wij starten een groepsvordering tegen Groupon in het dossier “Luierbox”. Wij vragen dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt: elke gedupeerde consument, die meestal € 300 tot € 350 betaalde voor luiers, moet worden terugbetaald.

Groupon is alom bekend voor zijn online aanbiedingen, voor kappersbeurten, massages, 3-gangenmenu’s enz., dit steeds tegen flink gereduceerde prijzen. Gaat u op het aanbod in, dan koopt u eigenlijk een voucher, die u bij de verkoper kunt inwisselen.

Luierbox

Eén van de partners van Groupon was Luierbox. Dit bedrijf bood in de loop van vorig jaar abonnementen aan voor de maandelijkse levering van luierboxen, tegen een scherpe prijs. Aanvankelijk gebeurde dit via de site pamperbox.be, maar na een klacht van Procter&Gamble over het gebruik van de merknaam "Pampers" gingen deze praktijken door op luierbox.be.

Maar de luiers werden niet of nauwelijks geleverd. Aanvankelijk kwam het bedrijf met smoesjes op de proppen, maar na verloop van tijd was Luierbox gewoon onbereikbaar.

2500 gedupeerden op Facebook

Op internetfora en sociale media verzamelden zich al snel groepen gedupeerden. De grootste groep vormde zich op Facebook, met 2 500 leden. Bijna al deze mensen hadden een abonnement van € 300 tot € 350 afgesloten. De FOD Economie werd ingeschakeld en diende een klacht in bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.

Compensatie van Groupon eisen via groepsvordering

Ook wij ontvingen heel wat klachten in het Luierbox-dossier en daarom gingen we bij Groupon pleiten voor compensatie voor de betrokken klanten.

Maar Groupon beweert in deze zaak enkel een tussenpersoon te zijn, en is enkel bereid om een waardebon te geven aan de getroffen consumenten. Maar daarmee minimaliseert het bedrijf zijn wettelijke verplichtingen. In werkelijkheid is het duidelijk verkoper van alle diensten en goederen op zijn website.

Omdat Groupon niet inging op onze vraag naar compensatie, zien we ons genoodzaakt om de zaak voor de rechter te brengen. Dit zal verlopen via een groepsvordering.

Iedereen die het aanbod van de waardebon van Groupon niet heeft aanvaard, zal hieraan kunnen deelnemen. We zullen binnenkort concretere informatie communiceren over hoe dit praktisch in zijn werk gaat, welke documenten we van u nodig hebben etc.

Hulp voor mensen die rechtstreeks hebben besteld

De mensen die direct bij Luierbox hebben besteld kunnen zich burgerlijke partij stellen bij de lopende strafzaak om rechtstreeks van de verkoper compensatie te bekomen. Wij zullen hen daarbij ondersteuning bieden. Ook hierover volgt meer informatie.

Ook gedupeerd?

Bent u één van de vele honderden mensen die een abonnement voor luiers heeft genomen bij online winkel Luierbox.be, al dan niet via Groupon of Social Deal? Wij vertellen u wat u best doet.

Wat te doen als u slachtoffer bent van Luierbox.be


Afdrukken Versturen via e-mail