Nieuws

Wij willen compensatie van Groupon voor Luierbox-fraudezaak

13 april 2017
groupon pamperbox

13 april 2017
Wij hebben Groupon in gebreke gesteld in het dossier “Luierbox”. Wij vragen dat het bedrijf zijn verantwoordelijkheid neemt: elke gedupeerde consument, die meestal € 300 tot € 350 betaalde voor luiers, moet worden terugbetaald. Groupon heeft dat tot nu toe steeds geweigerd.

Groupon is alom bekend voor zijn online aanbiedingen, voor kappersbeurten, massages, 3-gangenmenu’s enz., dit steeds tegen flink gereduceerde prijzen. Gaat u op het aanbod in, dan koopt u eigenlijk een voucher, die u bij de verkoper kunt inwisselen.

Luierbox

Eén van de partners van Groupon was de firma Luierbox. Dit bedrijf bood in de loop van vorig jaar via de site pamperbox.be abonnementen aan voor de maandelijkse levering van luierboxen, tegen een scherpe prijs. Na een klacht van Procter&Gamble over het gebruik van de merknaam “Pampers” gingen deze praktijken door op luierbox.be.

Maar de luiers werden niet of nauwelijks geleverd. Aanvankelijk kwam het bedrijf met smoesjes op de proppen, maar na verloop van tijd was Luierbox gewoon onbereikbaar.

2500 gedupeerden op Facebook

Op internetfora en sociale media verzamelden zich al snel groepen gedupeerden. De grootste groep vormde zich op Facebook, met 2 500 leden. Bijna al deze mensen hadden een abonnement van € 300 tot € 350 afgesloten. De FOD Economie werd ingeschakeld en diende een klacht in bij het parket tegen de zaakvoerder. Uiteindelijk werd de man onder aanhoudingsbevel geplaatst voor oplichting.

Consumenten die via Groupon luiers aankochten bij Luierbox kunnen zich nu burgerlijke partij stellen bij de lopende strafzaak tegen de firma. Het lijkt echter weinig waarschijnlijk dat de frauduleuze onderneming en haar zaakvoerder nog de middelen hebben om de talrijke gedupeerden te vergoeden.

Compensatie gevraagd

Ook wij ontvingen heel wat klachten in het Luierbox-dossier en daarom gingen we bij Groupon pleiten voor compensatie voor de betrokken klanten.

Maar Groupon beweert in deze zaak enkel een tussenpersoon te zijn, en is enkel bereid om een waardebon te geven aan de getroffen consumenten. Maar daarmee minimaliseert het bedrijf zijn wettelijke verplichtingen. In werkelijkheid is het duidelijk verkoper van alle diensten en goederen op zijn website.

Daarom stellen we Groupon nu formeel in gebreke. Groupon heeft 15 dagen de tijd om hier positief op te antwoorden. Gebeurt dit niet, dan zullen we ons genoodzaakt zien om de zaak voor de rechter te brengen.

 


 

Afdrukken Versturen via e-mail