Nieuws

Ik bestelde via Click & Collect. Wat als ik het product uiteindelijk toch niet wil?

Toen de winkels alleen onder heel strikte voorwaarden hun deuren mochten openen, ontstond het systeem van Click & Collect. Het heeft veel weg van een verkoop op afstand. En dan beschik je over een bedenktermijn waarbinnen je zonder kosten op je aankoop kunt terugkeren.

22 december 2020
Click & Collect

 

Het was een koude douche voor heel wat winkeliers toen ze te horen kregen dat de verkoop van niet-essentiële producten voor de tweede keer werd verboden. De periode van sinterklaas en van kerst en nieuw is voor velen ontzettend belangrijk voor hun jaaromzet. In crisissituaties is men echter vaak inventief en sommige winkels begonnen met een nieuw systeem, Click & Collect, in de hoop op een minimum aan verkoop. 

Als je iets online of via de telefoon bestelt via Click & Collect, ga je je aankoop in de winkel zelf ophalen. Daardoor hebben diverse winkeliers hun zaak tijdens de tweede lockdown toch kunnen openhouden. En velen blijven het systeem ook na de versoepeling van de maatregelen aanbieden omdat de klanten op die manier de tijd in de winkel zo kort mogelijk kunnen houden.

Het is echter maar de vraag of je met Click & Collect onder de regeling valt van de verkopen op afstand omdat je online iets bestelt en betaalt, of dat je alleen iets bestelt dat je gaat ophalen en op dat ogenblik betaalt. Dat maakt juridisch een verschil uit.

Is het een verkoop op afstand of niet?

Een verkoop op afstand is een contract tussen een handelaar en een consument dat via een georganiseerd systeem op afstand tot stand komt: via internet, de telefoon, een catalogus … Zonder dat de twee partijen fysiek samen zijn zodra de procedure van de eigenlijke aankoop begint tot het ogenblik waarop het contract is gesloten.

Op basis van die definitie hoort Click & Collect a priori onder die categorie thuis. Zelfs wanneer het gekochte product niet bij jou thuis of op een specifiek afhaalpunt wordt geleverd, maar je het zelf in de winkel moet gaan ophalen. Dat betekent dat het wettelijke herroepingsrecht van toepassing is: je hebt vanaf het ogenblik dat je het product hebt ontvangen (dus in dit geval: zodra je je naar de winkel hebt begeven en hebt betaald), het recht om je binnen 14 kalenderdagen nog te bedenken. Gedurende die 14 dagen mag je het product dus nog terugbrengen en je geld terugvragen.

Anderzijds is het zo dat bij een verkoop op afstand de verkoop echt gesloten is en dus ook betaald zodra je de bestelling hebt afgerond. Wanneer je daarentegen alleen vraagt om iets voor je weg te leggen en je het product in de winkel nog wilt bekijken en pas dan de knoop zult doorhakken om het al dan niet te kopen, dan gaat het om een verkoop ter plekke. En als je dan effectief koopt, kun je niet terugvallen op een bedenktijd.

Voor alle zekerheid

Zoek maar beter op de website of de verkoper bepaalt hoe hij het ziet wanneer je het product dat je via Click & Collect hebt besteld, uiteindelijk niet koopt of het niet gaat ophalen.

Onthoud ook dat er bepaalde producten zijn waarbij je je sowieso achteraf niet meer kunt bedenken. Voor meer details verwijzen we naar ons dossier waarin we de gevallen preciseren waarvoor geen herroepingsrecht geldt.

Heb je een geschil met een handelaar?

Wij beschikken over een apart platform waar je je klacht rechtstreeks bij de handelaar kunt indienen

NAAR ONZE KLACHTENBOX