Bestelling vertraagd: wat kun je doen bij late levering?

Je bestelling wordt te laat, of erger, helemaal nooit geleverd? Ontdek het verhaal van onze abonnee François die zijn bestelde stoelen maar niet ontving. Wat doe je als je levering vertraagd is? Wat is de maximale termijn, en welke rechten heb je als deze wordt overschreden?
Late levering van een bestelling: getuigenis
François Braillet had een set van vier stoelen besteld en betaald bij O&O Trendy Wonen. Maar na enkele weken wachten had hij nog steeds niets ontvangen. Ondanks zijn pogingen om meer informatie te krijgen over de verwachte leverdatum, kreeg hij geen reactie bij het bedrijf.
Recht op terugbetaling bij niet-levering zoals aangegeven in de algemene voorwaarden
Eens de afgesproken levertermijn was verstreken, ontdekte François in de algemene voorwaarden van O&O Trendy Wonen een belangrijk element: als de levering niet binnen de drie maanden plaatsvindt, heeft de consument recht op een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag.
Op deze solide juridische basis formuleerde hij zijn verzoek aan het bedrijf.
Testaankoop komt tussen om terugbetaling te eisen
Ondanks zijn verwijzing naar de algemene voorwaarden krijgt François geen antwoord van O&O Trendy Wonen, en zijn frustratie neemt met de dag toe.
François besluit dan ook om een beroep te doen op Testaankoop en zijn rechten te doen gelden. Dankzij de inmenging van Testaankoop kwam er eindelijk een positief antwoord van het bedrijf; François krijgt het volledige bedrag terug dat hij voor de stoelen had betaald.
“Zonder Testaankoop zou deze situatie waarschijnlijk niet opgelost zijn”, zegt François.
Wat is de maximale levertijd van een bestelling?
Over het algemeen staat de levertijd duidelijk vermeld op het bestelformulier. Duurt de levering langer dan verwacht, kijk dan de bestelbon en de algemene voorwaarden na.
Als er geen duidelijke deadline is aangegeven, moet de levering binnen de 30 dagen gebeuren. Dit is de wettelijke termijn.
Wat zijn je rechten als de levertijd niet wordt gerespecteerd?
Eerst en vooral, weet dat je de aankoop niet zomaar kunt annuleren zodra de levertermijn op het bestelformulier is verstreken of of als de levering langer dan 30 dagen op zich laat wachten.
In eerste instantie moet je de verkoper per aangetekende brief op de hoogte stellen om hem aan zijn verplichtingen te herinneren. Geef in deze brief een nieuwe levertijd aan.
Krijg je daarop nog steeds geen antwoord, dan kun je een volledige terugbetaling van het aankoopbedrag of voorschot krijgen.
Heb je een probleem met vertraagde levering?
Als je al contact hebt gehad met de verkoper en je krijgt geen antwoord, kun je hen een officiële klacht sturen via onze Klachtenmodule of Testaankoop inschakelen om je te helpen om de terugbetaling te eisen.
Heb je vragen over je rechten? Bel dan onze juridische dienst op 02 542 34 34. Onze advocaten zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).